گوناگون

پروتز چشم یا چشم مصنوعی برای جلوگیری از افتادن پلک

پروتز چشم چگونه از افتادن پلک جلوگیری می‌کند؟ چشم انسان بعنوان حساس‌ترین عضو بدن ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل سانحه یا بیماری تخلیه شود. به افرادی که با این مشکل مواجه هستند توصیه می‌شود از چشم مصنوعی استفاده کنند. استفاده از پروتزهای چشمی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس این افراد برای حضور در جامعه، از بروز مشکلاتی همچون افتادگی و پتوز چشم جلوگیری می‌کند. در این مطلب به بیان توضیحاتی در خصوص تاثیر پروتز چشم در جلوگیری از افتادگی پلک می‌پردازیم.

افرادی که تخلیه چشم انجام می‌دهند با چه مشکلاتی درگیر خواهند شد؟

از آنجاییکه این جراحی، یک عمل تهاجمی محسوب شده و در آن بافت‌های آسیب دیده چشم جدا و تخلیه می‌شود، لذا امکان دارد که این افراد با عوارضی همچون عفونت، التهاب، خروج ترشحات، درد و افتادگی پلک مواجه شوند.

البته باید گفت که افتادن پلک این افراد بدلیل ابجاد فضای خالی پشت چشم، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود و بر زیبایی ظاهری آنها اثر منفی خواهد گذاشت. از همین رو به افرادی که تخلیه چشم کامل یا مقطعی را انجام می‌دهند، اکیدا توصیه می‌شود که از پروتزهای چشمی برای پر کردن فضای خالی و جلوگیری از افتادگی پلک استفاده کنند. قابل ذکر است که استفاده از پروتز بر افزایش اعتماد به نفس آنها نیز اثر خواهد گذاشت.

پروتز چشم به چه نحوی می‌تواند از افتادگی پلک جلوگیری کند؟

همانطور که از نام عمل تخلیه چشم مشخص است، در حالت کامل این جراحی، کره چشم بیمار برداشته می‌شود و از همین رو یک فضای خالی در حدقه چشم به جا می‌ماند. این فضای خالی به مرور باعث تحلیل و تضعیف ماهیچه‌های ناحیه پلک می‌شود و شخص پس از گذشت مدتی دچار افتادگی پلک خواهد شد.

برای کاهش اثرات افتادگی پلک توصیه می‌شود که شخص پس از گذشت ۶ تا ۸ هفته از جراحی، برای ساخت پروتز چشم خود به یک مرکز معتبر در زمینه ساخت پروتز چشم مراجعه کند. برای پر کردن فضای خالی موجود در حدقه، از یک جسم متخلخل کروی شکل مخصوص به نام ایمپلنت چشمی استفاده خواهد شد. در نهایت یک پوسته از جنس پلی متیل متاکریلات (PMMA) یا همان اکریلیک پزشکی بر روی آن قرار می‌گیرد. کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان به عنوان یکی از پیشگامان ساخت چشم مصنوعی در کشور، دارای کاملترین و متنوع‌ترین مجموعه پروتزهای چشمی است و این موضوع آن را از سایر مراکز متمایز می‌کند.

باید گفت که ایمپلنت چشم علاوه بر پر کردن فضای خالی و جلوگیری از افتادگی پلک، می‌تواند با اتصال به ماهیچه‌های چشم یک حرکت قابل قبول را نیز برای پروتز ایجاد کند. این حرکت باعث خواهد شد که بسیاری از افراد متوجه استفاده فرد از چشم مصنوعی نشوند.

پروتز چشم یا چشم مصنوعی

انواع پروتز چشم

پروتزهای چشمی با توجه به کاربرد و جنسشان دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکلرال شل آکریلیک
  • پروتز چشم آکریلیک حفره دار
  • چشم مصنوعی آکریلیک ثابت
  • چشم مصنوعی آکریلیک متحرک
  • پروتز چشم آکروکامپوزیت
  • چشم مصنوعی آنتی پتوز یا ضد افتادگی پلک
  • چشم مصنوعی اوربیتال سیلیکونی

از اینرو با توجه به آسیبی که چشم بیمار دیده است، پزشک می‌تواند یکی از انواع بالا را برای او انتخاب کند. همچنین باید گفت که پروتز چشم آکروکامپوزیت، نوع جدیدی از پروتزهای چشمی است که توسط متخصصین کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان طراحی و به بازار عرضه شده است. این نوع پروتز از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و طول عمر مفید آن تقریبا دو برابر سایر انواع پروتز است. چشم‌های آکروکامپوزیت همچنین حالت طبیعی‌تری نسبت به نسل‌های قبل‌تر از خود دارند.

نکات مهم در نگهداری و افزایش طول عمر یک پروتز چشم

در طول زمان، چشم مصنوعی به دلایل مختلفی آسیب خواهد دید، اما انجام برخی کارها و رعایت یک سری نکات، می‌تواند باعث کاهش این آسیب‌ها شود. البته عمر مفید یک چشم مصنوعی در بهترین حالت چیزی در حدود ۷ سال است و حتما پس از این مدت می‌بایست آن را تعوبض کرد. در ادامه موارد مهم در نگهداری چشم مصنوعی معرفی می‌گردند:

  • سعی کنید که تا حد امکان از تماس دست با پروتز پرهیز کنید.
  • از تمیزکاری چشم مصنوعی با مواد ضد عفونی الکلی به شدت بپرهیزید و تحت هیچ شرایطی این کار را انجام ندهید.
  • پروتز برداشت شده را در یک دستمال یا محفظه تمیز قرار دهید.
  • در صورتیکه روانی حرکت پروتز به دلایل مختلف مانند گرد و غبار از بین رفت، با نظر آکولاریست می‌توانید از قطرات روان کننده استفاده نمایید.
  • هر ۶ ماه تا یک سال یک بار حتما به یک آکولاریست مراجعه کنید تا از طریق پولیش و رفع خراش‌های جزئی ایجاد شده بر روی چشم مصنوعی، براقیت آن را مجددا ایجاد نماید تا چشم حالت طبیعی‌تری پیدا کند.

آیا چشم‌های مصنوعی، بینایی افراد درگیر را به آنها باز می‌گردانند؟

این سوال، یکی از مهمترین پرسش‌هایی است که ذهن افراد را درگیر خود کرده است. در پاسخ به این سوال باید گفت که در حال حاضر هیچ تکنولوژی وجود ندارد که بتواند بینایی افراد را به آنها بازگرداند. در پروتزهایی که اکنون در بازار موجود است، مطابق با چشم سالم فرد یک نقاشی ظریف بر روی پوسته بیرونی انجام می‌شود. این پروتزها فقط برای جلوگیری از افتادگی پلک کاربرد دارند و حتی اندازه مردمک در آنها تغییر نخواهد کرد.

البته تا کنون پروژه‌های مختلفی برای این منظور انجام شده که معروفترین آنها پروژه آرگاس است. در این پروژه با استفاده از عینک مخصوص و تعدادی الکترود و از طریق سیگنالهای الکتریکی که به مغز شخص ارسال می‌شود، یک درک بصری برای او ایجاد خواهد شد. قابل ذکر است که این درک بصری، با آنچه ما از بینایی تصور می‌کنیم تفاوت‌های بسیاری دارد.

پروتز چشم یا چشم مصنوعی

نتیجه گیری

چشم به‌عنوان حساس‌ترین عضو بدن انسان، تاثیر بسیار زیادی در زیبایی افراد دارد. از همین رو هنگامی که تخلیه می‌شود به شدت بر زیبایی ظاهری افراد اثر منفی می‌گذارد. همچنین فضای خالی ایجاد شده شخص را با مشکلاتی همچون افتادگی پلک درگیر خواهد کرد. لذا استفاده از پروتز چشم برای این افراد امری ضروری خواهد بود تا با مشکلاتی از قبیل افتادگی پلک در آینده مواجه نشوند. همچنین بدلیل قابلیت حرکت این پروتزها، اعتماد به نفس از دست رفته شخص تا حد زیادی به او بازگردانده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا