تکنولوژی

موتور جستجوگر تازه گوگل براى مواد آکادميک

بی بی سی – گوگل ابزار جستجوگر تازه اى را با هدف بهبود دسترسى عمومى به مواد و آثار دانشگاهى و علمى راه انداخته است.

اين جستجوگر موسوم به “پژوهشگر گوگل” (Google Scholar) امکان جستجوى واژه هاى کليدى در رساله هاى علمى، گزارش هاى فنى، وب سايت هاى دانشگاهى و کتاب ها را فراهم مى کند.

مواد موجود در رشته هاى مختلف دانشگاهى از پزشکى و فيزيک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپيوتر در حوزه جستجوى اين ابزار رايگان قرار مى گيرد.

نتايج جستجو براساس ميزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست مى شود اما نکته تازه در آن فهرست کردن يافته ها بر اساس ميزان ارجاع به آن توسط ديگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازديد از آن در اينترنت.

دسترس کردن مواد غيرقابل رويت

درحالى که اکثريت غالب مقالات و گاهنامه هاى جديد در شبکه جهانى اينترنت فهرست شده است، اما دسترسى به بسيارى از آنها به کمک جستجوگرهاى عادى آسان نيست.

ابزار جديد گوگل با همکارى گسترده ناشران آثار دانشگاهى، علمى و فنى براى بهبود شيوه فهرست بدى موادى که دسترسى به آنها در گرو محدوديت هاى خاصى است آماده شده است.

با اين حال لازمه دسترسى کامل به بسيارى از اين آثار عضويت در وب سايت ناشر آن است، با اين حال خلاصه اى از مقاله بايد قابل دسترسى باشد.

دنى سوليوان، سردبير خبرنامه اينترنتى “SearchEngineWatch” مى گويد: “به طور معمول، چنين موادى توسط جستجوگرهايى مانند گوگل به تور نمى افتد، بنابراين اين مواد براى جستجوگران اينترنتى قابل رويت نيست.”

“امتياز جستجوگر تازه اين است که ناگهان، جستجوگران از توانايى خيلى بيشترى براى يافتن موادى که ممکن است برايشان جالب باشد برخوردار مى شوند.”

“پژوهشگر گوگل” منعکس کننده جريان رو به رشدى طى يک دهه گذشته توسط دانشجويان و دانشگاهيانى است که تحقيق خود را با موتورهاى جستجوگر در اينترنت آغاز مى کنند.

آقاى سوليوان پيش بينى کرد که ساير موتورهاى جستجوگر مانند ياهو نيز به زودى ابزار تخصصى جستجوى خاص خود را عرضه خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا