تکنولوژی

پروژه دامین های فارسی در نشست آیکان ارایه شد

آی تی ایران – گروه شرکت کننده از طرف موسسه پژوهش هاى بنيادى ايران مقاله اى را در مورد اجراى پروژه استفاده از زبان فارسى در نام هاى اينترنتى به ورک شاپ بين المللى سازى دامين هاى اينترنتى در نشست آيکان ارايه داد.

بخش ویژه:
اخبار و گزارش های نشست آیکان در آفریقای جنوبی

روزبه پورنادر و عليرضا صالح که از . IRNIC در اين نشست شرکت کرده اند با اشاره به اين که کار روى اين پروژه از سال 2002 آغاز شد خاطر نشان کردند که به دليل مشکلات ناشى از سياست گذارى در زمينه دامين هاى دات آى آر اين پروژه به تاخير افتاد اما به زودى روى وب سايت IRNIC قابل دستيابى خواهد بود.

به گفته عليرضا صالح در ابتدا براى ترکيب کدهاى IDN و نرم افزار ثبت دامين هاى دات آى آر مشکلات فنى به وجود آمد اما در حال حاضر اين مشکلات رفع شده و به زودى کار براى يک دوره شش ماهه آزمايشى آغاز مى شود.

وى در اين نشست تاکيد کرد که هر چند زبان رسمى ايران فارسى است اما پروژه روى زبان هاى مختلفى مثل آذربايجانى، کردى، بلوچى و حتى عربى هم کار کرد اما در نهايت اصل پروژه روى زبان فارسى که زبان رسمى کشور است، قابل اجرا شده است.

روزبه پورنادر نيز در اين نشست به دشوارى هاى خط فارسى و تبديل شدن آن به کارکترهاى خاص براى فهم در زبان بين الملى اشاره کرد. پور نادر يکى از مشکلات اصلى اجراى اين پروژه در ايران را غير استاندارد بودن کيبورد ها در ايران ذکر کرد و گفت: در ايران يک کيبورد استاندارد وجود ندارد و افراد کيبوردها و فونت ها را شخصى و اختصاصى کرده اند و از کاراکترهاى ويژه خود بهره گرفته اند و همين انجام يک استاندارد را براى همه آنها با مشکل مواجه مى کند.

نشست آيکان در کيپ تاون آفريقاى جنوبى سومين و آخرين نشست اين سازمان مديريت کننده دامين هاى اينترنتى در سال 2004 است و اين براى دومين بار است که ايران در آن حضور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا