تکنولوژی

۱۰ تغيير عمده در اينترنت

نام نویسنده: مهدى كيانپور

شرق – در انتهاى سال ،۲۰۰۴ اولين دهه عمر اينترنت نيز به پايان مى رسد. در حقيقت، در سال ،۱۹۹۴ ارائه دهندگان عمده سرويس هاى آنلاين (كه تا آن زمان سرويس هاى الكترونيكى را در خود نگه داشته بودند) دروازه هاى خود را بر روى ميليون ها كاربر جهان خارج گشودند و به ناگهان، كاربران با دنياى عظيمى از اطلاعات مواجه شدند. اكنون ۱۰ سال از آن زمان گذشته است؛ به همين منظور نگاهى داريم به ۱۰ تغيير عمده كه در اين ۱۰ سال رخ داده است. لازم به يادآورى است، اين تغييرات عمده، در خلال پروژه اى به دست آمده است به نام «دنياى ديجيتالى آينده» كه توسط دانشگاه كاليفرنياى جنوبى در حال انجام است.

۱- تبعيض در دسترسى به اينترنت از بين رفته است، اما خود را به نوعى ديگر نشان داده است. اكنون، بسيارى افراد كه در ابتدا جزء قربانيان عصر اينترنت به شمار مى رفتند (نظير افراد سالمند) به اينترنت دسترسى دارند. در حال حاضر، دسترسى به اينترنت از مكان هايى نظير خانه، محل كار، مدارس، دانشگاه ها و كتابخانه هاى عمومى امكان پذير است. اما با معيار هاى ديگرى نظير سرعت دسترسى به اينترنت هنوز تفاوت هايى وجود دارد.

۲- عادت هاى رسانه اى مخاطبان تغيير يافته است و اين تغييرات ادامه دارد. در ۵۰ سال اخير، مردم بيشتر وقت خود را در خانه در پاى تلويزيون گذرانده اند. اما در ۱۰ سال اخير، كاربران بسيارى زمانى را كه قبلاً با تلويزيون مى گذراندند، به استفاده از اينترنت اختصاص داده اند.
۳- اعتبار اينترنت كاهش يافته است. اعتبار اطلاعات موجود در اينترنت در سه سال اول عمومى شدن آن، در ميان كاربران بسيار زياد بد. از سال چهارم به بعد، كم كم اينترنت آن اعتبار نخستين خود را از دست داد.

۴- تجارت الكترونيك، تازه در حال رسيدن به جايگاهى شايسته است. بسيارى از مسائل و مشكلاتى كه بر خريد آنلاين تاثير گذار بود، تغيير كرده است. سه سال پيش، بيش از دو سوم كاربران اينترنت به ميزان زياد يا بسيار زياد، نسبت به لو رفتن اطلاعات شخصى خود هنگام خريد آنلاين نگران بودند. اكنون اين مقدار به ۴۶ درصد رسيده است. اكنون، كاربران بيشتر از طريق اينترنت خريد مى كنند. در سال ،۲۰۰۱ هر كاربر به طور ميانگين، ۱۱ بار در سال از طريق اينترنت خريد انجام مى داد (در آمريكا)، اما اكنون اين رقم به ۳۰ بار رسيده اس، و به نظر مى رسد اين رقم باز هم افزايش بيابد.

۵- تاثير اينترنت بر فعاليت هاى اجتماعى كاربران كمتر شده است. در حقيقت، تحقيقات نشان داده است كه كاربران اينترنت، فعاليت هاى اجتماعى بيشترى از افرادى كه با اينترنت كار نمى كنند، دارند. همچنين، سرويس هايى نظير پست الكترونيك و پيام رسانى فورى (instant Messaging) سبب شده است، ارتباطات ميان افراد بيشتر باشد.

۶- نگرانى ها در مورد امنيت و حريم شخصى باقى مانده، گرچه كمى از شدت آن كاسته شده است هنوز برخى سئوالات در ذهن كاربران وجود دارد. به اين ترتيب، به نظر مى رسد، مسئله امنيت هنوز يكى از دلمشغولى هاى كاربران باشد.

۷- اينترنت، بزرگترين منبع اطلاعاتى براى كاربران است. كاربران براى به دست آوردن اطلاعات بسيارى به اينترنت مراجعه مى كنند.

۸- مزايا و معايب اينترنت براى كودكان مورد توجه قرار گرفته است. در اين كه اينترنت دريچه اى به يك دنياى جديد براى كودكان است شكى وجود ندارد. اما اين دنياى جديد، دنيايى است كه خالى از عيب نيست. آيا اينترنت واقعاً كمكى در زمينه آموزش كودكان مى كند؟ آيا بايد بر نحوه استفاده كودكانمان از اينترنت نظارت كنيم؟ آيا بايد از نرم افزار هاى فيلترينگ استفاده كنيم؟ بايد توجه داشت كه كسى نظارت والدين بر استفاده كودكان از اينترنت را رد نمى كند، اما موضوع اين است كه به دليل ويژگى هاى فنى اينترنت، اين كار به راحتى نظارتى كه بر رسانه هاى ديگر نظير تلويزيون صورت مى گيرد، نيست. بنابراين، به نظر مى رسد اين مسئله، براى والدين همچنان باقى بماند.

۹ _ تغييرات زيادى در زمينه پست الكترونيك صورت گرفته است. هنوز هم پست الكترونيك، مهمترين كاربرد اينترنت است. پست الكترونيك، اين فرصت را در اختيار كاربر قرار مى دهد تا با افراد بسيارى از سراسر جهان در ارتباط باشد. اما اكنون، هرزنامه ها بسيار شايع شده اند و تعداد اين هرزنامه ها گاه به قدرى زياد بوده است كه برخى از كاربران، عطاى صندوق پستى خود را به لقايش بخشيده اند. به اين ترتيب، گرچه پست الكرونيك، محبوبيت خود را حفظ كرده، اما برخى نگرانى ها در اين زمينه به وجود آمده است.

۱۰ _ سرويس هاى broadband، چهره اينترنت را دگرگون ساخته است. همان گونه كه دسترسى عمومى به اينترنت، انقلابى ايجاد كرد، ارائه سرويس هاى bloadband نيز تحول مهمى بوده است. سرويس هاى broadband، نحوه ارتباط ما با اينترنت را تغيير داده است. در نگاه اول، مزيت اصلى اين سرويس ها سرعت بالايشان است، اما طبق تحقيقات، ويژگى مهمتر اين سرويس آن بوده است كه هميشه وصل است. به عبارتى، ديگر نيازى نيست كه مانند سرويس هاى تلفنى، مودم خود را روشن كنيم و وارد شبكه شويم و سپس از آن خارج شويم. نتيجه اين ويژگى، آن است كه انون كاربران سرويس هاى broadband، زمان بيشترى را نسبت به كاربرانى كه از طريق مودم به اينترنت متصلند، در اينترنت مى گذرانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا