تکنولوژی

ایران به عضویت گروه حاکمیت بر اینترنت درآمد

آی تی ايران – در حالی که طی دو هفته اخير زمزمه هايی مبنی بر انتخاب ايران به عنوان عضو گروه حاکميت بر اينترنت به گوش می رسيد، يک مقام دولتی ايران امروز تاييد کرد که ايران رسما به عنوان عضو گروه حاکميت بر اينترنت انتخاب شده است.

مرتبط:
* مناقشه بر سر اداره اينترنت توسط ICANN
* گفت‌وگو با پروفسور ميلتون مولر : ICANN مدلى آزمايشى براى حكومت جهانى
* تلاش آمريکا براى مقابله با خارج شدن کنترل اينترنت از مديريت ICANN
* اجلاس WSIS : اين گروه ناهمگون

محسن پذری دبیر کمیسیون WSIS ایران امروز در گفت و گو با خبرنگار آی تی ایران تایید کرد که ایران به عنوان عضو گروه حاکمیت بر اینترنت پذیرفته شده است.

وی افزود: در پی برگزاری اجلاس جامعه اطلاعاتی در ژنو از سوی دبیرکل سازمان ملل گروهی در زمینه تعیین روند حاکمیت بر اینترنت تشکیل شد که وظیفه آن ارسال گزارش به دبیر کل در مورد حاکمیت بر اینترنت بود.

گروه حاکمیت بر اینترنت در حقیقت وظیفه شناسایی نقاط حاکمیتی شبکه اینترنت را بر عهده دارد.

در جریان مذاکرات اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو بسیاری از کشورهای در حال توسعه موضوع حاکمیت بر اینترنت را مورد توجه قرار داده و دراین مورد بحث های نسبتا مفصلی انجام دادند که موافقت و مخالفت های زیادی را نیز در پی داشت.

حساسیت این بحث تا آنجا پیش رفت که تا قبل ازتشکیل اجلاس نمایندگان آمریکا تاکید کردند حاضر به هیچ گونه مذاکره ای در مورد حاکمیت بر اینترنت نیستند.اما سرانجام در اعلامیه پایانی بر موضوع حاکمیت بین المللی اینترنت و شبکه های اطلاعاتی تاکید شد.

گروه حاکمیت بر اینترنت تا اجلاس سال آینده جامعه اطلاعاتی در کشور تونس موضوع حاکمیت بر اینترنت را بررسی و نتایج آن را اعلام خواهد کرد.

به گفته پاذری پیمان سعادت کارشناس ارشد وزارت امور خارجه که در مقر نمایندگی ایران در سازمان ملل ( ژنو) حضور دارد به عنوان عضو گروه حاکمیت بر اینترنت پذیرفته شده است.

به گفته برخی کارشناسان پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو گروه حاکمیتی اینترنت یکی از تبعات حضور مستمر در جلسات و نشست های جامعه اطلاعاتی است.

البته برخی ناظران هم تاکید می کنند که سازمان ملل و هیچ نهاد دیگری قدرت رویارویی با نهادهای فعلی حاکم بر اینترنت را ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا