تکنولوژی

خداحافظ تا الکامپ 84

نام نویسنده: مرجان ربانى

دنياى اقتصاد : دهمين نمايشگاه بين‌المللى الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكى (الكامپ) پس از پنج روز برگزارى امروز به كار خود پايان مى‌دهد.

نمايشگاه بين‌المللى تهران در فضايى به مساحت 20 هزار متر مربع (فضاى مفيد) ميزبان 420 شركت خصوصى و سازمان دولتى بوده است كه نسبت به سال گذشته از نظر وسعت، 28درصد رشد در بخش‌خصوصى و 93درصد رشد در بخش دولتى داشته است

همچنين اين نمايشگاه از نظر تعداد شركت‌هاى حاضر در بخش خصوصى 5/8درصد و در بخش دولتى 105درصد رشد كرده است كه طبق اين آمار بيشترين رشد الكامپ در بخش دولت الكترونيك بوده است. اين در حالى است كه انجمن شركت‌هاى انفورماتيك به عنوان مجرى در دومين سال اقدام به اجراى تغييراتى در جهت مطلوب‌تر شدن اين نمايشگاه كرده است كه به عقيده كارشناسان انجمن به جز در مواردى از جمله جذب شركت‌هاى خارجى در اجراى ديگر برنامه‌ها و تعهدات خود موفق بوده است.

تازه‌هاى الكامپ امسال‌

از جمله اقدامات جديد انجمن ثبت‌نام آنلاين بازديدكنندگان به منظور آناليز آمارى دقيق از بازديدكنندگان است كه از اولين اقداماتى است كه در ابتداى ورود به اين نمايشگاه ديده مى‌شود.

به گفته يكى از مسوولان اجرايى الكامپ تا روز سوم تعداد 40 هزار نفر از طريق اينترنت اقدام به ثبت‌نام آنلاين كرده‌اند و بقيه بازديدكنندگان با خريد بليت هزار تومانى وارد نمايشگاه شده‌اند كه آمار فروش بليت نيز در پايان نمايشگاه از سوى شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى اعلام مى‌شود.

راه‌اندازى سيستم wi-fi با ايجاد دو ايستگاه در فضاى نمايشگاه در راستاى ايجاد تسهيلات رفاهى براى بازديدكنندگان و غرفه‌داران از ديگر اقدامات برشمرده مى‌شود.

خدمات اطلاع‌رسانى‌

وجود راه‌هاى مختلف براى كسب اطلاعات و راهنمايى در نمايشگاه مانند كيوسك اطلاع‌رسانى مستقر در محوطه نمايشگاه، نقشه‌هاى محيطى، ميزهاى اطلاع‌رسانى موجود در هر سالن و كيوسك‌هاى Touch screen از جمله خدمات اطلاع‌رسانى در اين نمايشگاه بوده است كه استفاده از كيوسك‌هاى Touch screen كه با يك مانيتور از طريق تماس انگشت بازديدكننده با فحه آن اطلاعات لازم نمايان مى‌شود استقبال زيادى را از سوى بازديدكنندگان داشته است.

به گفته فرهاد جواهر دشتى مديرعامل شركت انگاره‌نگار خدمات اطلاع‌رسانى نمايشگاه كافى نيست و براى اطلاع‌رسانى بهتر علاوه بر كيوسك‌هاى موجود، اطلاعات سيار نيز همانند نمايشگاه‌هاى ساير كشورها نياز است بدين صورت كه افرادى در مسير غرفه‌ها براى راهنمايى بازديدكنندگان قرار گيرند تا با توجه به جمعيت بالاى بازديدكننده از ايجاد سردرگمى جلوگيرى شود.

ضعف‌هاى الكامپ دهم‌

اكثر كارشناسان نقطه ضعف اصلى نمايشگاه را در جذب شركت‌هاى خارجى مى‌دانند و معتقدند: حضور كمتر از 10 شركت خارجى در نمايشگاه نشان از ضعف در جذب خارجى‌ها است.

فرنود حسنى كارشناس روابط عمومى در اين زمينه مى‌گويد: برپايى نمايشگاهى در كنار ايران به نام جيتكس موجب مى‌شود تا اكثر شركت‌هاى خارجى حضور در جيتكس را به الكامپ ترجيح دهند و لزومى براى حضور در نمايشگاهى به فاصله دو ماه از جيتكس در منطقه خاورميانه نبينند.

فرهاد جواهردشتى نيز معتقد است: با توجه به اينكه بازار مصرف ايران بسيار بزرگ‌تر از دبى است به دليل رعايت نكردن مسائل مهمى مانند امنيت سرمايه‌گذارى و قانون كپى‌رايت در كشور، شركت‌هاى خارجى كه به دنبال بازار مصرف محصولاتشان هستند دبى را انتخاب مى‌كنند هر چند كه دبى داراى بازار مصرف كوچكى است اما داراى سياست‌هاى موفقى براى ارائه و پخش محصولات در كشورهاى اطراف خود است.

در اين ميان محمد رضا نكويى مدير فروش شركت بريد سامانه نوين معتقد است، الكامپ نسبت به سال گذشته در جذب خارجى‌ها موفق بوده و با تغيير زمان نمايشگاه و انجام تبليغات گسترده مى‌تواند سال آينده اين ميزان را افزايش دهد.

همچنين يعقوبى دبير تحريريه ماهنامه تكفا يكى از دليل‌هاى عدم حضور خارجى‌ها را قطعى نبودن زمان الكامپ عنوان مى‌كند و مى‌گويد:دعوت از شركت‌هاى خارجى نيازمند اطلاع‌رسانى در رابطه با توانمندى‌ها و تاريخچه نمايشاه الكامپ است كه با توجه به تصميمات شوراى شهر دو ماه قبل زمان قطعى نمايشگاه اعلام شد و اين امر موجب شد تا فعاليت‌ها براى جذب شركت‌هاى خارجى براى سال آينده نتيجه دهد.

وى تبليغات صورت گرفته در نمايشگاه جيتكس امسال و وب سايت دو زبانه الكامپ را موجب جذب 10 شركت خارجى فعال در زمينه سخت‌افزار در نمايشگاه امسال عنوان مى‌كند.

فرنود حسنى با اشاره به وجود نيروهاى كارآمد انسانى داخل كشور مسائلى از جمله قاچاق سخت افزار و نرم‌افزار و نيز تحريم‌هاى اقتصادى را از ديگر عوامل تاثير گذار در عدم سرمايه‌گذارى‌ خارجى در كشور مى‌داند.

نرم‌افزار

با توجه به حضور 371 شركت خصوصى فعال در زمينه سخت افزار، نرم‌افزار،شبكه و امنيت كه در نمايشگاه امسال حضور داشته‌اند بيشترين تعداد به شركت‌هاى سخت‌افزارى تعلق گرفته است.

به عقيده برخى از كارشناسان سرمايه‌گذارى در بخش نرم‌افزار درداخل كشور به دليل ريسك بالاى سرمايه‌ گذارى از سطح پايينى برخوردار است و اغلب شركت‌هاى نرم‌افزارى موجود نيز تمايلى به صرف هزينه براى حضور در نمايشگاه ندارند.

حضور پررنگ‌تر شركت‌هاى سخت‌افزارى با توجه به سهم بيشترى كه از 1500 ميليارد تومان بازار IT كشور در مقايسه با سهم نرم‌افزار از اين بازار دارد مى‌تواند عدم توجه به صنعت نرم‌افزار را در كشور نشان دهد.

به گفته نكويى نيز تنها 40 درصد از نمايشگاه به شركت‌هاى نرم‌افزارى تعلق دارد و اين در حالى است كه اكثر شركت‌هاى نرم‌افزارى در اين نمايشگاه شركت كرده‌اند به جز چند شركت بزرگ كه يا به دليل بى‌نيازى به جذب بيشتر بازار و يا به دليل عدم ارائه محصول جديد در اين نمايشگاه حاضر نشده‌اند.

وى معتقد است، اكثر شركت‌هاى نرم‌افزارى حاضر و حتى شركت‌هاى نوپا در اين زمينه امسال در الكامپ با محصولات جديد حاضر شده‌اند.

نكويى بيشترين استقبال را متعلق به شركت‌هاى سخت‌افزارى مى‌داند و مى‌گويد: بازديد كنندگان از تجهيزات اينترنتى و محصولات سختافزارى جديد در نمايشگاه استقبال بيشترى كرده‌اند.

الكامپ 84

با توجه به اينكه انجمن شركت‌هاى انفورماتيك خرداد 84 را براى زمان برپايى الكامپ يازدهم انتخاب كرده است و همچنين تجربه‌هايى كه از اجراى برنامه‌هاى جديد در الكامپ امسال كسب مى‌كند، كارشناسان معتقدند بايد منتظر ايده‌هاى نوين انجمن به منظور بهبود بخشيدن به نمايشگاه IT كشور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا