تکنولوژی

نمایشگاه های بزرگ آی تی چگونه برگزار می شوند

نام نویسنده: امير كوچك سرابندى‌

دنياى اقتصاد: برگزارى نمايشگاه (Fair) همواره هدف مشخصى دارد و آن اراه آخرين دستاوردها، موفقيت‌ها و نوآورى‌هاى يك صنعت به مشتريان است.

بدين ترتيب برگزارى يك نمايشگاه نه تنها هدف علمى و تخصصى دارد بدين‌ معنا كه محلى براى مبادله ابتكارات و نوآورى‌هاست، بلكه تسهيل و سودآورى تجارت بين‌المللى يكى ديگر از مهم‌ترين اهداف آن مى‌باشد. هر ساله نمايشگاه‌هاى بزرگ بين‌المللى در عرصه‌هاى مختلف مانند خودروسازى، فناورى اطلاعات، هواپيماسازى و… و حتى كتاب در سطح دنيا برگزار مى‌شود كه به صادرات، واردات و نيز پيشرفت دانش هر صنعت كمك زيادى مى‌‌كند.

در صنعت IT يا فناورى اطلاعات، سالانه نمايشگاه‌ ويژه‌اى برگزار مى‌شود كه همين اداف مشخص، يعنى ارائه آخرين محصول، بازاريابى، صادرات و نيز مطالعه وضعيت رقبا هم به لحاظ تجارى و هم به لحاظ كيفيت محصولات توليدى هر رقيب را دنبال مى‌كند.

اين نمايشگاه مانند گردهمايى و كنفرانس سالانه عمل مى‌‌كند كه در آن مديران رده‌ بالا و كارشناسان بخش IT گردهم‌ مى‌آيند و از نظرات يكديگر و آخرين اطلاعات و دانش در اين حوزه استفاده مى‌كنند.

به اعتقاد بسيارى از تحليلگران، امتياز بزرگ اينگونه نمايشگاه‌ها اين است كه شركت‌كنندگان مى‌توانند مطمئن باشند كه بازيگران مهم اين صنعت در سراسر جهان، در معرض ديد شما هستند و فرصت خوبى است براى سياستمداران، دانشمندان و رسانه‌ها و كمپانى‌هاى بزرگ كه در جريان وضعيت بازار و تغييرات آن پيشرفت تكنولوژى و آخرين دستاوردهاى علمى قرار گيرند.

بنابراين كارشناسان و مشاوران واحد تحقيقات اين كمپانى‌ها بهتر است به بازار بروند، پرچم خود را برافرازند و تغييرات دست اول را با چشم خويش نظاره‌گر باشند.

در ايالات متحده شوى سالانه‌اى برگزار مى‌شود كه در آن مرسوم است كمپانى‌هاى بزرگ فعال در اين صنعت مانند مايكروسافت، اپل، اينتل و … به پرده‌بردارى از آخرين محصولات خود دست مى‌يازند، سال گذشته در اين نمايشگاه، بيل گيتس مدير كمپانى مايكروسافت خبر از عرضه نسخه جديدى از ويندوز را ارد كه در آن نقايص و اشكالات امنيتى ويندوزXP و 2000 بر طرف شده است.

يكى از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاى مهم IT در سطح جهان كه هر ساله در آلمان برگزار مى‌شود، cebit مى‌باشد، cebit كه مخفف Center of office and Information technology به معناى دفتر مركزى و فناورى تكنولوژى است، معرفى كننده منحصر به فرد محصولات جديد اين صنعت، ابتكارات و يافته‌هاى تحقيقاتى است و امسال هجدهمين سال برگزارى آن است. در واقع سابقه برگزارى اين نمايشگاه به توليد و عرضه كامپيوترهاى شخصى به بازار باز مى‌گردد.

اين نمايشگاه اساسا به قصد عرضه كالاها و محصولات جديد، بازاريابى، يافتن شركاى جديد تجارى و بازارهاى جديد و از همه مهم‌تر در جريان قرار گرفتن آخرين محصولات اين صنعت كه در اروپا و ايالات متحده توليد مى‌شوند، مى‌باشد.

در اين نمايشگاه، كمپانى‌هاى آمريكايى جايگاهى به نام را در اختيار دارند كه در آن هر يك از كمپانى‌هاى معروف آمريكا مانند مايكروسافت، اپل، اينتل، كومودر و … غرفه‌اى در اختيار دارند. براى بسيارى از كمپانى‌هاى آمريكايى تجارت به معناى در اختيار گرفتن بخشى از بازار وسيع داخلى خود آمريكا و مشتريان فراوان آن مى‌باشد. در مرحله بعدى چشم اين كمپانى به بازار اروپاست.

در واقع فروش و موفقيت در خارج از خانه باعث تثبيت موقعيت داخلى كمپانى‌ها نيز مى‌شود، موفقيت امروز مايكروسافت و شهرت آن به عنوان غول صنعت IT عمدتا به دليل جهانى شدن سيستم عامل ويندوز است كه بر روى بيش از 90 درصد كامپيوترهاى شخصى نصب است، اين موضوع تسلط مايكروسافت را بر ديگر بخش‌هاى اين صنعت هم تسهيل كرده است.

نمايشگاه‌هاى سالانه cebit، سالانه بيش از 100 كشور كمپانى شركت‌كننده بزرگ‌ترين نمايشگاه در زمينه صنعت تله‌كام مى‌باشد و بخش‌هاى IT، توليد نرم‌افزار، ارائه خدمات و اينترنت و جديدترين تحقيقات را در اين زمينه ارائه مى‌دهد.

اين نمايشگاه حدود 60000 كمپانى غرفه دارند و حدود 600000 بازديدكننده از سراسر جهان را دارا است و سالانه حدود 12000 خبرنگار مهمان نمايشگاه‌ cebit هستند.

Cebit نمايشگاهى اروپايى- آمريكايى و در واقع دربرگيرنده توليدكنندگان پيشرو در اين صنعت كه عمدتا از اروپاى غربى و آمريكا و نهايتا ژاپن مى‌باشند، است اما نمايشگاه Gitex جيتكس كه مقر آن در دبى است و در كشورهاى عربى برگزار مى‌شود، نمايشگاهى با محوريت توليدات و اساسا خاورميانه‌اى مى‌باشد كه تحولات، نوآورى‌ها و تغييرات صنعت IT را به نمايش مى‌گذارد.

در اين نمايشگاه كه بسيارى از كمپانى‌هاى بزرگ فعال در صنعت IT شركت مى‌كنند كه هدف آن آگاهى از شرايط بازار در خاورميانه و در اختيار گرفتن بخشى از اين بازار است، Gtx حدود 60 هزار بيننده از سراسر جهان دارد.

در ايران برگزارى نمايشگاه در غرفه IT سابقه‌اى طولانى دارد و نمايشگاه الكامپ كه در حال حاضر در جريان است، چهارمين نمايشگاه بين‌المللى در زمينه IT در ايران است.

اولين نمايشگاه در سال 1369 برگزار شده است.هدف از برگزارى نمايشگاه‌ها در ايران كه در سال‌هاى اخير آمار تعداد كسانى كه از خدمات اينترنت استفاده مى‌كنند رو به فزونى است و بنابراين بازار رو به رشدى در منطقه محسوب مى‌شود كه كمكى به بهبود وضعيت IT در ايران بنمايد، اگر چه پيش‌بينى شده است كه بازديدكنندگان اين نمايشگاه چيزى حدود 150 هزار نفر باشند، اما برگزارى نمايشگاه بدون شركت خاجيان نوعى نقض غرض به شمار مى‌رود. يكى از اهداف مهم برگزارى نمايشگاه غير از عرضه محصول، در معرض رقابت قرار گرفتن با ساير توليد كنندگان مى‌باشد، به ويژه توليدكنندگانى كه در زمره پيشروان اين صنعت قرار مى‌گيرند، به هر حال شايد ورود ايران به پهنه قانونى تجارت، براى بازار بزرگ ايران هم فوايد و هم محدوديت‌هايى داشته باشد و محدوديت‌هاى آن ممنوعيت نسخه‌هاى كپى و قفل شكسته نرم افزارهاست و فوايد آن به‌محك تجربه در آمدن توليدات ايران و به تدريج كيفى تر شدن آنهاست، كه شايد اين آغاز راهى براى صدور محصولات IT و گشوده شدن بازارهاى منطقه به خصوص آسياى ميانه به روى محصولات وليدى ايران باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا