تکنولوژی

قفل‌هاى سخت افزارى <شگرد> در غرفه منشور سيمين به نمايش درمى‌آيد

دنياى اقتصاد – قفل‌هاى سخت‌افزارى به منظور جلوگيرى از نسخه‌بردارى غير مجاز نرم‌افزارهاى رايانه‌اى توسط شركت منشور سيمين در نمايشگاه الكامپ امسال عرضه مى‌شود.

شركت منشور دانش قفل سخت افزارى را با ضريب امنيتى بالا و مقاوم در برابر صدمات ناگهانى از جمله شوك الكتريكى و ضربه، طراحى و توليد كرده است. محمودى مدير اين شركت در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص ويژگى‌هاى اين قفل گفت: سخت‌افزار قفل شگرد داراى حافظه‌اى مشتمل بر دو قسمت يكى خواندنى و ديگرى خواندنى و نوشتنى است.

قسمت خواندنى شامل 3 بخش شماره سريال قفل، تعداد كاربران شبكه و رمز ويژه (Special ID) است كه شماره سريال(Serial Number) شامل نام و شماره تلفن شركت منشورسيمين و شماره سريال انحصارى قفل است و تعداد كاربران شبكه (Network User Number) در بخش User Number تعداد كاربرانى را كه در شبكه اجازه دارند به طور همزمان از نرم‌افزار محافظت شده توسط قفل استفاده كنند، تعيين مى‌كند در صورتى كه از نسخه شبكه قفل استفاده مى‌كنيد، تعداد كاربران شبكه نبايد برابر صفر باشد.

محمودى افزود: همچنين بخش سوم كد ويژه قفل (Special ID) است كه در بخش مربوط به د ويژه در قفل شگرد 3 متشكل از 8 بايت و در قفل شگرد 4 متشكل از 16 بايت است. در اين بخش مى‌توان يك رشته ذخيره كرد كه توسط آن قفل‌هاى خريدارى شده توسط يك شركت يا گروه نرم‌افزارى در انحصار آن شركت يا گروه قرار مى‌گيرد. اطلاعات اين بخش، در صورت درخواست خريدار توسط شركت منشور سيمين در بخش مربوط به آن نوشته خواهد شد.نكته: اگر قفل شگرد داراى كد ويژه باشد توسط نرم‌افزارMake lock قابل Reset كردن نمى‌باشد.

وى در خصوص قسمت خواندنى و نوشتنى (Ready/write partition) نيز گفت: اين قسمت داراى دو بخش رمز عبور (Password) و داده قابل ذخيره سازى (Data Partition) است. محتويات اين بخش توسط خريدار قفل و توسط نرم‌افزار Make Lock كه همراه قفل شگرد ارائه مى‌شود قابل تغيير است.

محمودى تصريح كرد: در بخش رمز عبور يك رمز عبور توسط خريدار قفل تعيين مى‌شود و خريدار مى‌تواند در برنامه‌اى كه توسط قفل محافظت خواهد شد، اين رمز را كنترل كند. محتويات اين بخش توسط نرم‌افزار Make lock كه همراه قفل شگرد ارائه مى‌شود قابل تغيير است.

لازم به ذكر است كه كاربر مى‌تواند براى هر قفل شگرد تا 16 كاراكتر وارد نمايد.

همچنين بخش داده قابل ذخيره سازى (Data Partition) جهت ثبت داده‌هاى اختيارى كاربر تعبيه شده است و كاربر مى‌تواند در برنامه خود كه توسط قفل شگرد محافظت خواهد شد، داده‌هايى مانند تعداد دفعا اجراى نرم‌افزار، نام شركت توليد كننده نرم‌افزار و … را ذخيره نمايد.وى افزود: قفل سخت‌افزارى شگرد در دو نسخه 3 و 4 ارائه مى‌شود كه نسخه 4 شامل چهار كلاس مختلف با نام‌هاى Class A ، Class B، Class C، ClassD است كه همه از لحاظ طراحى و ساخت با هم تفاوت دارند.

در صورتى كه نياز به استفاده از چند نرم‌افزار در يك سيستم پيش بيايد مى‌توان براى هر نرم‌افزار يكى از كلاس‌هاى قفل را انتخاب كرد، بدين ترتيب امكان استفاده از 4 قفل به صورت زنجيره‌اى وجود دارد.

وى در خصوص طراحى قفل شگرد گفت: اين طراحى به گونه‌اى است كه علاوه بر محافظت مدارات داخلى خود، در برابر الكتريسيته ساكن و شوكهاى الكتريكى ناشى از جابه‌جايى قفل هنگام روشن بودن كامپيوتر محافظت شده است و حتى در صورتى كه قفل سهوا به درگاه 25 پين سريال متصل شود تغذيه ولتاژ بالاى درگاه سريال به آن آسيب نخواهد رساند.

محمودى در ادامه گفت: براى ارتباط قفل با كامپيوتر از درگاه موازى استفاده مى‌شود. كاربر بايد توجه كند كه قفل را به درگاه 25 پين سريال متصل نكند، البته با توجه به نوع طراحى قفل، در صورت ارتباط با پورت سريال، قفل آسيبى نمى‌بيند ولى امكان شناسايى قفل در اين حالت وجود ندارد. براى ارتباط چاپگر و يا وسايل جانبى ديگر بعد از قفل مى‌توان كابل دستگاه جانبى را به قفل متصل كرد، به صورتى ك قفل بين كامپيوتر و دستگاه جانبى قرار گيرد. براى ارتباط قفل با نرم‌افزارهاى مختلف لازم است كه ابتدا اطلاعات لازم در قفل نوشته شود و بعد از آن روتين‌هاى مربوط به شناسايى قفل در نرم‌‌افزار مورد نظر فراخوانى شود. وى افزود: براى شناسايى قفل و دريافت اطلاعات قفل و همين‌طور تغير رمز عبور و تغيير قسمت داده قفل مى‌توان از نرم‌‌افزار Make lock 4-xx استفاده كرد كه داراى دو نسخه Dos و Windows است. وى در پايان گفت: جهت قفل گذارى روى نرم‌افزار خود، در صورتى كه به Source نرم‌افزار دسترسى نداريد مى‌توانيد روى فايل EXE توسط نرم‌افزار EXEprtrctor قفل‌گذارى كنيد و در صورتى كه به Source نرم‌افزار ود دسترسى داريد مى‌‌توانيد پس از اعمال تغييرات در اطلاعات قفل توسط روتين‌هاى تهيه شده، قفل را در نرم‌افزار خود شناسايى كنيد و پس از شناسايى مى‌توانيد اطلاعات مورد نظر را از قفل بخوانيد.

شركت منشور سيمين در سالن غرفه دهمين نمايشگاه بين‌المللى الكامپ حضور دارند و به نمايش و عرضه محصولات خود در اين نمايشگاه مى‌پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا