تکنولوژی

الكامپ ويترين IT ايران‌

نام نویسنده: شهرام شريف‌

دنیای اقتصاد – نمايشگاه‌ها بى شك ويترينى از فعاليت‌هاى هر كشور در زمينه مورد نمايش هستند.رويدادهايى از اين دست كاركردهايى چندجانبه دارند. از يك سو ارتباط مستقيمى‌با صنعت ايجاد مى‌كنند و ضمن رونق بخشيدن به بخش‌هاى تجارى و توليدى عملا فضاى روانى قابل توجهى نيز در متن جريانات مربوط به آن صنعت و همچنين در سطوح جامعه به وجود مى‌آورند.

اگر فناورى‌هاى ارتباطى و اطلاعاتى در كشور بسيار جوان و نوپا هستند، صنعت انفورماتيك يك بخش جا افتاده و تقريبا قوام گرفته است. ده سال برگزارى نمايشگاه الكترونيك و كامپيوتر تنها يكى از نشانه‌هاى عمومى‌توجه به اين صنعت است.

ورود نخستين مين فريم‌ها به كشور به سال‌ها قبل بازمى‌گردد از آن سال‌ها تاكنون كشور ما با كامپيوتر و تكنولوژى‌هاى مربوط به آن سروكله زده است. طى ده سال اخير تكنولوژى‌هاى اطلاعاتى و ارتباطى آنچنان با انفورماتيك و كامپيوتر آميخته شده كه هنوز هم حتى برخى مرزى بين كامپيوتر و آى‌تى قائل نمى‌شوند. با اين حال بر هيچ كس پوشيده نيست كه آى‌تى و آى‌سى‌تى تحولى عمده را در بخش انفورماتيك و كامپيوتر به وجود آورده است.

زمانى كامپيوترها براى سادگى و سهولت در كارها مورد استفاده واقع مى‌شده اند امروز اما كامپيوتر بخش جدايى ناپذير زندگى شهروند جامعه اطلاعات است. اگر تا ديروز دشوارترين محاسبات و پيچيده ترين معادلات را كامپيوترها انجام مى‌دادند امروزه از ساده‌ترين و دم‌دست‌ترين وظايف يك كارمند عادى تا پيچيده‌ترين مديريت شبكه‌هاى بزرگ تجارى و بازرگانى را كامپيوترها انجام مى‌دهند.

ورود اينترنت و شكل‌گيرى شبكه‌ها عملا توانايى‌هاى عظيمى‌را نصيب بخش‌هاى مختلف خدماتى، تجارى و اقتصادى كرده است. حالا كامپيوتر و اينترنت صرفا يك تسهيل دهنده امور نيستند و تا حد تغيير دادن فرآيندهاى سنتى و بازنگرى در روش‌هاى كهنه پيش رفته‌اند.

نمايشگاه الكامپ به عنوان بزرگترين نمايشگاه كامپيوتر كشور عملا ويترينى از ميزان قدرت و پهنه نفوذ فناورى‌هاى اطلاعات و ارتباطات است. الكامپ طى دو سال اخير با مديريت جديد خود توسط بخش خصوصى عملا راهى متفاوت از ديگر نمايشگاه‌هاى انفورماتيكى و حتى غير كامپيوترى پيموده و همگان را هم در بخش دولتى و هم در بخش خصوصى و هم افكار عمومى ‌به اين نتيجه رسانده كه بهترين روش برگزارى نمايشگاه در كشور دورى گزيدن آن از دخالت دولتى است. الكامپ از اين جهت ضمن گرفتن رونق بيشتر طى دو سال گذشته با برنامه‌ريزى و اطلاع رسانى‌هاى دقيق‌ترى همراه بوده و مسوولان آن همواره
خود را حتى در برابر بازديدكنندگان مسوول مى‌دانسته‌اند. پيش فروش فضاى غرفه‌ها و نمايش واگذارى آنها روى اينترنت و بسيارى از مسايل ريز و درشت ديگر الكامپ امسال را نسبت به سال‌هاى قبل متفاوت كرده است.

الكامپ با چنين شرايطى و با بهره‌گيرى از يك مديريت صحيح مى‌تواند پايه اى براى برگزارى يك نمايشگاه بزرگ كامپيوترى در كشور باشد. به عقيده برگزار كنندگان الكامپ امسال مى‌تواند حدود 150 هزار بازديد كننده را به سمت خود جلب كند كه اين ميزان در بين نمايشگاه‌هاى آى تى در منطقه يك ركورد محسوب مى‌شود اما واقعيت اين است كه نمايشگاه‌هايى مثل جيتكس دوبى بيش از 60 هزار بازديدكننده خارجى دارند در حالى كه الكامپ تنها از حضور بازديد كننده داخلى سود مى‌برد اين درحالى است كه نه دوبى قابل مقايسه با تهران است و نه دو كشور امارات و ايران از نظر ظرفيت‌هاى فناورى اطلاعات يكسان هستند.

هر چد سال گذشته مسوولان الكامپ از حضور شركت‌هاى خارجى در نمايشگاه امسال سخن به ميان آورده بودند اما با مسائل و مشكلاتى كه طى چند ماه گذشته بر سر جابه جايى محل نمايشگاه پيش آمد عملا وضعيت بلاتكليفى را براى الكامپ به وجود آورد كه امكان هر گونه برنامه ريزى براى حضور شركت‌هاى خارجى را از برگزاركنندگان مى‌گرفت.

با اين حال الكامپ دهم فرصت دقيقى هم براى ارزيابى وضعيت فناورى اطلاعات كشور و هم براى محك توانايى براى برپاكردن ويترينى در اين زمينه است . اين ويترين هم مى‌تواند توانايى‌هاى بالقوه ايران را در برگزارى يك نمايشگاه بين المللى آى تى و در نهايت تبديل شدن به‌هاب آى تى منطقه جلوه گر سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا