تکنولوژی

پنتاگون يک اينترنت ديگر براى جنگ هاى آينده مى سازد

آى تى ايران – وزارت دفاع آمريکا – پنتاگون – در حالى طراحى شبکه اى مشابه اينترنت است تا در جنگ هاى آينده به مورد استفاد ارتش اين کشور قرار گيرد.

به گزارش نيويورک تايمز هدف از پيگيرى اين پروژه اين است که اطلاعات و عکس هاى مربوط به نقاط استقرار دشمن و تهديدات آنها را بلافاصله در اختيارتک تک نيروهاى ارتش قرار دهد و سربازان را به يک نگاه از بالا مجهز کند.

به گفته مقامات ارتش ايالات متحده اين شبکه به سربازان اين کشور در نقاط دورافتاده اين توانايى را ميد هد که در هر موقعيت آب و هوايى کامپيوتر همراه خود را گشوده و بلافاصله از طريق يک لينک ماهواره اى به اينترنت ارتش متصل شوند.

به گفته آنها با اين سيستم هر سرباز در هر ميدان جنگى بلافاصله به يک تصوير از بالا ( شامل تصوير منطقه جنى و اطلاعات مربوط به محل ) دست پيدا مى کند و اين يک قدرت واقعى است .

وزارت دفاع آمريکا در حالى به فکر استفاده از اينترنت براى جنگ افتاده که اين شبکه چند دهه قبل از درون يک پروژه تحقيقات دفاعى آن بيرون آمد اما به مرور و با افزايش استفاده عموم از آن شکل استفاده از اينترنت به سمت دانش و تجارت تغيير کرد.

پروژه جديد پنتاگون نيز ممکن است حدود ده دهه و صدها ميليون دلار هزينه دربرداشته باشد تا بتواند به توانايى هاى پيش بينى شده مجهز شود.

وين سرف يکى از پدران اينترنت و يکى از مشاوران پنتاگون در “جنگ شبکه” نگران اين است که اين رويا به واقعيت تبديل شود.او مى گويد: من ى خواهم مطمئن شوم آنچه ما مى فهميم يک چشم انداز واقعى است نه يک خيال و توهم.

سرف مى افزايد: اين پروژه درست مثل زمانى است که سياست ما حرکت به سمت جنگ ستارگان بود.اجازه بدهيد آنها اين سيستم را بسازند ولى تکنولوژى از آنها عقب خواهد ماند.اشکالى ندارد که آرزوههاى بلندپروازانه داشته باشيم اما آنچه که نياز داريم تطبيق دادن واقعيت ها و خيالهايمان است.

برخى سنت گرايان پنتاگون نيز مى گويند قراردادن يک جنگ به محوريت اينترنت صرفا يک نوع سرگرمى گرانقيمت است.آنها به جنگ هاى خيابانى در فلوجه و بغداد اشاره مى کنند و مى گويند قدرت آتش و ادوات جنگى هنوز بيشتر از فيبرهاى نورى و ارتباطات بى سيم است.
اما بزرگترين مشکل براى ساختن “شبکه جنگ” وجود بروکراسى داخل ارتش است. براى دهه هاى گذشته ارتش ايالات متحده اسلحه ها را به روش و شيوه سنتى خود ساخته اند در حالى که اين شبکه تمام راههاى قديمى قطع کرده وکنار مى گذارد.

فراهم کردن سيستم هاى ارتباطى براى چنين پروژه اى در حدود 24 ميليارد دلار درطى 5سال هزينه در بر خواهد داشت که بيشتر از پروژه منهتن براى ساخت بمب اتمى است. البته براى آنکه اطلاعات نيز به شيوه اى خاص مورد محافظت قرار گيرد نيز 5 ميليارد دلار ديگر را بايد به آن اضافه کرد. همچنين صدها هزار ارتباط راديويى جديد نيز حدود 25 ميليارد دلا و سيستم هاى ماهواره اى نيز ميليارد دلار بيشتر به آن مى افزايد که هزينه اين پروژه را تا 120 ميليارد دلار افزايش مى دهد. علاوه بر اينها تصور مى شود هزينه سخت افزارها و نرم افزارهاى مورد نياز اين سيستم آن را تا 200 ميليارد دلار بالا ببرد.

مقامات پنتاگون در پاسخ به اين پرسش که چرا از شبکه ايجاد شده فعلى اينترنت براى پروژه خود بهره نمى برند تا ميزان هزينه ها نيز کمتر شود مى گويند که شبکه هاى فعلى قديمى و سويچ ها و فيبرها براى قرن بيست و يکم به کار نمى آيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا