تکنولوژی

مراقبت از داده هاى حساس ( بخش دوم )

سخاروش – در بخش اول به ضرورت مراقبت از داده هاى حساس موجود بر روى هارد ديسک و محل نگهدارى داده هاى مخفى اشاره گرديد . در اين بخش به بررسى فرآيند حذف يک فايل و نحوه بازيابى مجدد آنان خواهيم پرداخت .

فايل هاى حذف شده
با حذف يک فايل آن فايل از روى کامپيوتر شما پاک نمى گردد . مثلا” زمانى که شما يک نامه الکترونيکى را حذف مى نمائيد ، پيام حذف شده صرفا” به يک فولدر ديگر ( Deleted Items ) ، منتقل مى گردد . زمانى که فولدر فوق خالى مى گردد ( دستى و يا بر اساس برنامه زمانبندى پست الکترونيکى ) ، تمامى آيتم هاى موجود به صورت پيش فرض به Recycle Bin منتقل مى گردند . حتى در صورت تخليه Recycle Bin ماجرا خاتمه نيافته و فايل هاى حذف شده توسط سيستم عامل از روى ديسک حذف نخواهند شد . در حقيقت پس از حذف يک فايل و يا مجموعه اى از فايل ها ، صرفا” اشاره گرهائى که به فايل هاى فوق اشاره مى کنند از جدول سيستم فايل حذف شده و فضاى استفاده شده توسط فايل هاى حذف شده بر روى ديسک، علامت ” قابل استفاده مجدد ” درج مى شود . صفرها و يک هائى که داده هاى موجود در يک فايل را تشکيل مى دهند ، همچنان در مکان هاى مورد نظر خود موجود بوده و احتمال بازيابى تمام و يا بخش هائى از آنان وجود خواهد داشت .

حتى با فرمت کردن هارد ديسک ، فايل هاى حذف شده موجود بر روى آن ، دور انداخته نخواهند شد . حتما” اين سوال براى شما مطرح شده است که وجود اين نوع اطلاعات حذف شده بر روى کامپيوتر چه تهديدات امنيتى را ايجاد خواهد کرد و يا چگونه و با استفاده از چه روش و يا روش هائى امکان بازيافت مجدد آنان وجود خواهد داشت ؟

متن کامل مقاله را در سایت سخاروش بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا