تکنولوژی

چهار آيين‌نامه اجرايى قانون تجارت الكترونيكى تا پايان مهر به دولت مى‌رود

دنياى اقتصاد – پيش‌نويس چهار آيين‌نامه پيش‌بينى شده در قانون تجارت الكترونيكى تا آخر مهرماه امسال توسط وزارت بازرگانى تهيه و به هيات دولت ارسال خواهد شد.

فرهاد دژپسند معاون وزير برنامه‌ريزى بازرگانى در گفت‌وگو با خبرنگار گروه كامپيوتر «دنياى اقتصاد» ضمن بيان اين مطلب گفت: از چهار آيين‌نامه اجرايى اين قانون يك آيين‌نامه بايد به تنهايى توسط وزارت بازرگانى تهيه مى‌شد كه پيش‌نويس آن تهيه و به هيات دولت ارسال شد.

وى در ادامه گفت: آيين‌نامه ديگرى با همكارى بانك مركزى، وزارت اقتصاد و دارايى، سازمان مديريت و وزارت بازرگانى تهيه شد و هفته قبل نامه ارسال آن به هيات وزيران به امضاى وزير بارگانى رسيد.

دژپسند افزود: پيش‌نويس آيين‌نامه اجرايى نظام مركز صدور گواهى ديجيتال نيز با همكارى وزارت بازرگانى، سازمان مديريت، وزارت دادگسترى، بانك مركزى و وزارت اقتصاد و دارايى تهيه شده است كه تا آخر مهر به هيات دولت ارسال خواهد شد.

وى قانون را يكى از الزامات تجارت الكترونيكى در كشور دانست و گفت: زيرساخت‌هاى فنى و مخابراتى و آموزش نيروى انسانى براى شكل‌گيرى تجارت الكترونيكى در كشور لازم است.

معاون وزير بازرگانى با اشاره به اينكه با تصويب آيين‌نامه‌هاى قانون تجارت الكترونيكى اين قانون قدرت اجرايى پيدا مى‌كند، گفت: هرگونه تجارت در محيط الكترونيكى با تكيه بر اين قانون قابل انجام است اما اين قانون هنوز كافى نيست.

وى افزود: قوانين ديگرى علاوه بر قانون‌هاى وضع شده براى تجارت الكترونيكى مورد نياز است كه هم‌اكنون در حال تدوين لوايح قوانين جديد براى ارسال به مجلس هستيم.

دژپسند در خصوص نيازمندى‌هاى اجرايى شدن تجارت الكترونيكى در كشور، گفت: قانون و مقررات، زيرساخت‌هاى مخابراتى و نيروى انسانى از زيرساخت‌هاى مورد نياز براى اين تجارت هستند و از طرفى ديگر شكل‌گيرى بانكدارى الكترونيكى، گمرك الكترونيكى، بيمه الكترونيكى به منظور الكترونيكى كردن فعاليت‌هاى بنگاه‌ها و شركت‌ها موجب سازماندهى تجارت الكترونيك در كشور مى‌شود.

وى با اشاره به اينكه در حال حاضر تجارت الكترونيكى در كشور به صورت جزيى انجام مى‌شود، گفت: آمار دقيقى از ميزان تجارت‌هاى الكترونيكى در كشور موجود نيست زيرا به‌طور واقعى كار تجارى در محيط الكترونيكى انجام نشده به اين دليل كه تا دى‌ماه سال گذشته، قانونى در اين زمينه وجود نداشته است.

وى در پايان گفت: وزارت بازرگانى در حال تهيه و طراحى نظام آمارى تجارت الكترونيكى است تا از اين طريق ميزان امور تجارى در محيط الكترونيكى را جمع‌آورى و منتشر كند.

متن كامل مصاحبه با معاون وزير بازرگانى به زودى در صفحات كامپيوتر «دنياى اقتصاد» منتشر مى‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا