تکنولوژی

5 شهر بزرگ كشور تحت پوشش رينگ فيبر نورى قرار مى‌گيرند

ايلنا: با اجراى طرح‌هاى توسعه ديتا در فاز دوم برنامه سوم توسعه، 5 شهر بزرگ كشور تحت پوشش رينگ فيبرنورى قرارخواهند گرفت.

در راستاى سياست‌‌هاى كشور مبنى بر ترويج و توسعه ارتباطات و با توجه به برنامه‌هاى توسعه، شبكه‌‌ ديتاى كشور در دو فاز اول و دوم برنامه سوم توسعه تدوين شد.

گفتنى است، در فاز اول ‌‌اين طرح كه از سال 79 آغازشده و تا پايان سال 81 به اتمام رسيده، فناورى‌‌هاى جديدى در لايه(edge) و هسته شبكه مورد استفاده قرار گرفته است.

بنابه اين گزارش، طى اين طرح‌‌ها فناورى‌‌هاى IP، SDH ،PDH ،25X و مودم‌‌هاى DSL در كنار مودم‌‌هاى آنالوگ و موم‌‌هاى Base Band ، VPN مورد استفاده بوده‌‌اند، با توجه به وجود ارتباط بين المللى نامتقارن 155/34 مگا بايت در ثانيه در 7 نقطه كشور از طريق آنتن‌هاى ماهواره‌‌اى و نيز ارتباط بين‌المللى فيبر برقرار شده است و كليه اين دروازه‌‌ها از طريق شبكه‌هاى IP به يكديگر متصل و در سطح كشور در دسترسى هستند.

لازم به ذكراست، در فاز دوم برنامه توسعه سوم كه از ابتداى سال 82 آغاز گرديده مقرر شده از فناورى‌‌هاى MPLS ،گيگا بيت اترنت شهرى، VODSL ،VOIP ، VLAN ،دسترسى فيبرنورى ، دسترسى بى سيم و فناورى DWDM با استفاده از جديدترين فناورى‌‌هاى روز جهان استفاده گردد.

براساس اين گزارش، در 5 شهر اصفهان، تبريز، مشهد و تهران رينگ‌هاى پرظرفيت DWDM پيش‌بينى شده كه در تهران رينگ فيبرنورى داراى ظرفيت 80 گيگا بايت در هر ثانيه (32 ورودى و هر ورودى 5/2 گيگا بايت) است كه در 8 مركز اصلى مخابراتى تهران راه اندازى شده است.

همچنين، همزمان و پس از آن در 4 شهر ديگر( مشهد، تبريز، اصفهان، شيراز) رينگ فيبرنورى داراى ظرفيت 40 گيگا بايت در ثانيه (16* 2/5(G است كه در 4 مركز از هر شهر پياده سازى و به دنبال آن رينگ فيبرنورى 4 STM- و STM-1 226M-551M در 12 شهر ديگر اجرا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا