تکنولوژی

Blu-ray و HD-DVD : فرمتهاى جديد ديسک در راهند

کامتونت – به گزارش IDG News، رئوس مطالب درباره فرمت ديسک جديد Blu-ray هفته گذشته در امريکا مطرح شد در حاليکه کمى قبل از آن در توکيو از فوايد آن سخن به ميان آمده بود.

ديسک Blu-ray نمونه پيشرفته دى وى دى DVD براى ذخيره فيلمهاى High-Definition و يا HD است. در حاليکه دى وى دى ظرفيت ذخيره يک فيلم کامل HD را ندارد اما ديسک با فرمت
Blu-ray اين توانايى را دارا ست.

در اين تکنولوژى از ليزر آبى بجاى ليزر قرمز در دى وى دى، بهره گرفته ميشود که ميتواند اطلاعات را در نقطه هايى کوچکتر بنويسد و بدين ترتيب در همان ديسک 12 سانتى مترى، اطلاعات بيشترى ذخيره ميشود.

فرمت جديد ديگر، HD-DVD است که بوسيله شرکتهاى NEC و توشيبا براى همين کار، طراحى شده است که رقيب Blu-ray محسوب ميشود. دستگاههاى پخش با اين فرمت در سال 2005 به بازار عرضه ميشوند.

اولين بخش از فرمت Blu-ray استاندارد شده از نوع ديسکهاى خواندنى و نوشتنى است که اولين آنها به نام فرمت BD-RE و تک لايه با ظرفيت 23، 25، 27 گيگابايت و دو لايه با ظرفيت 50 گيگابايت را داراست.

سال قبل سونى اقدام به فروش ضبط کننده اى کرد که اين ديسکها را پشتيبانى ميکند و بدنبال آن ماتسوشيتا و پاناسونيک هم هفته قبل وارد اين بازار شدند. هدف همه ضبط کننده ها، تلويزيون HD است.

البته هنوز مشکلاتى مانند عدم سازگارى و کندى اوليه در شناسايى ديسک وجود دارد اما سونى ادعا ميکند که اين مشکلات را بزودى از پيش روى برخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا