تکنولوژی

نیاز واقعی مخاطبان

نام نویسنده: مينو مومنى

شرق – فناورى اطلاعات و ارتباطات اگر تا ديروز يك عنوان سخت و غيرقابل فهم بود امروزه به كرات از آن در رسانه ها استفاده مى شود اما به راستى اين پديده گسترش يافته تا چه حد توسط پرمخاطب ترين رسانه كشور مورد توجه قرار گرفته است؟

واقعيت اين است كه صداوسيما در زمينه مواجهه با پديده اينترنت بسيار محافظه كارانه عمل كرده و حتى در مقايسه با رسانه هاى كوچك ترى مثل روزنامه هاى داخلى عملاً پوششى كه به مسائل مربوط به گستره آى تى و اينترنت مى دهد بسيار محدود و در اندازه هاى يك موضوع كم اهميت است. در حالى كه طى يكى دو سال گذشته توجه بيشتر رسانه هاى مكتوب كشور به موضوع اينترنت جلب شده و امروزه تقريباً همه نشريات روزانه حداقل در هفته صفحاتى را به اينترنت و آى تى اختصاص مى دهند اما در مقابل بزرگ ترين رسانه كشور نه تنها هنوز برنامه هاى ويژه و گسترده اى در اين زمينه ندارد بلكه يكى دو برنامه كوچك و مدود آن هم به آموزش هايى مى پردازند كه عملاً فرا گرفتن آن دردى را از كاربر امروزه كامپيوتر دوا نمى كند.

جالب است كه در همين زمان توجه برخى رسانه هاى خارجى از جمله يكى از تلويزيون هاى ماهواره اى به تشنگى مخاطب ايرانى به اين موضوع (فناورى اطلاعات) جلب شده و برنامه هاى نسبتاً مفصلى نيز از اين شبكه پخش مى شود. برنامه هاى اين شبكه بيشتر شامل موارد آموزشى و گاه اخبار است كه البته بيشتر اخبار مربوط به شركت مايكروسافت است. شكى نيست كه اين شبكه هنوز مخاطبان محدودى دارد و نه از نظر وسعت و نه كيفيت (البته تصويرى) قادر به رقابت با شبكه هاى داخلى نيست، اما واقعيت اين است كه اين شبكه حداقل نياز و خواست جامعه را دريافته و مى خواهد آن را از راهى دور تامين كند اما چرا شبكه هاى داخلى ما چنين نيازى را درك نمى كنند؟

جالب است اخيراً به طور محدود برخى اخبار در مورد فناورى اطلاعات از بخش هاى مختلف خبر صداوسيما پخش مى شود اما نكته اينجاست كه عموماً اين اخبار مربوط به هك، خرابكارى، ويروس و يا مشكلات اين صنعت انتخاب مى شوند و كمتر و يا بهتر بگوييم اصلاً اخبار مثبت در اين زمينه اجازه انتشار نمى يابند. در همين حال همين دورى شبكه هاى داخلى از فناورى اطلاعات باعث شده حتى گويندگان آن اسامى مصطلح و رايج در اين عرصه را به خوبى تلفظ نكنند و گاه در لابه لاى معدود اخبارى كه در اين زمينه منتشر مى شود كلمه اى كاملاً به اشتباه تلفظ مى شود. در همين رابطه نويسنده وبلاگ فارس تك farstec.com در مطلبى در مورد يكى از اين اشتباهات مى نويسد: «ديروز داشتم اخباررو از خبرهاى ساعت ۱۴ تلويزيون نگاه مى كردم. در انتهاى خبرها يك خبر كامپيوترى خوانده شد.

(توى صداوسيماى ما، جاى اخبار علمى و IT در انتهاى خبرهاست!) خبر در مورد شيوع Spamها در سطح اينترنت بود و اينكه ۶۰ كشور جهان براى مبارزه با اون با هم متحد شدن. ولى با كمال تعجب گوينده خبر (آقاي…) چندين بار كلمه Spam رو Aspem (!!!) تلفظ كرد! واقعاً كه خيلى خنده داره. ۶۰ كشور دنيا دارن اتحاديه تشكيل ميدن كه ا Spam مبارزه كنن ولى گوينده خبر صداوسيماى مملكت ما هنوز بلد نيست Spam رو درست تلفظ كنه! »

به هر حال تلفظ لغات كامپيوترى خصوصاً در اوايل كار چندان آسانى نيست و كسى انتظار ندارد كه همه اين لغات صحيح و كامل تلفظ شوند اما حداقل از بزرگ ترين رسانه كشور انتظار مى رود كه ضمن ارائه برنامه هاى آموزشى و همچنين خبرى، نيازهاى واقعى مخاطبان در اين موردرا تامين كنند. خصوصاً آنكه اين روزها دولت برنامه هاى متعددى را در زمينه هايى چون بانكدارى الكترونيكى، تجارت الكترونيكى و دولت الكترونيكى در دست اجرا دارد.

پس تا دير نشده مى توان براى نسل جوان و پوياى جامعه با همفكرى كارشناسان اين رشته به فكر تهيه برنامه هايى بود كه حداقل همگام با تكنولوژى هاى روز بتوانيم گام برداريم، چرا كه كشور ما از نظر استعداد و نيروى انسانى از كشور هايى چون هند كه در فناورى اطلاعات سرآمد هستند چيزى كم ندارد جز يك برنامه ريزى دقيق.

نوشته های مشابه

‫129 دیدگاه ها

  1. 최신 프라그마틱 게임은 iGaming 분야에서 혁신적이고 표준화된 콘텐츠를 제공하는 선도적인 업체로, 슬롯, 라이브 카지노, 빙고 등의 제품을 통해 최고의 엔터테인먼트를 선사합니다.
    프라그마틱 슬롯 무료

    프라그마틱의 게임을 플레이하면서 항상 신선한 경험을 얻을 수 있어 기뻐요. 여기서 더 많은 이야기를 나눠봐요!

    https://www.eco2home.com
    https://dqwdqdw.weebly.com/
    https://town-medical.com/link/

  2. iGaming 업계의 주역, 프라그마틱 게임은 모바일 중심의 혁신적이고 표준화된 콘텐츠를 제공하는 선도적인 제공 업체입니다.
    pragmatic

    프라그마틱 슬롯에 대한 이해가 높아지네요! 제 사이트에서도 유용한 프라그마틱 정보를 찾아볼 수 있어요. 함께 공유하고 발전해봐요!

    https://www.12315amc.cn/
    https://www.12378xs.cn/
    https://www.12315oq.cn/

  3. 흥미로운 게임과 슬릴 넘치는 모험을 찾아라, 프라그마틱 슬롯이 당신을 기다립니다.
    http://www.pragmatic-game.net

    프라그마틱에 대한 내용 정말 흥미로워요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 공유하고 있어요. 함께 지식을 공유해보세요!

    https://www.12315mv.cn/
    https://dtcfelt.com/hot/
    https://www.12315bs.cn/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا