تکنولوژی

همايش بين المللی مخابرات در تهران گشايش يافت

ایسنا – معاون اول رئيس جمهور، گفت: ايران آمادگى ايجاد مركز منطقه‌يى علم و فناورى اطلاعات و ارتباطات را دارد.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، ”دكتر محمد رضا عارف” در مراسم افتتاح همايش بين المللى مخابرات تهران، اظهار داشت: زمان آن رسيده كه با ايجاد يك مركز مشترك منطقه‌يى نسبت به ساماندهى فعاليت‌ها و انجام اقدامات مشترك در زمينه‌ى ارتباطات و فناورى اطلاعات گام‌هاى اساسى و علمى برداشته شود.

وى، گفت: ايران در برنامه‌ى پنج ساله‌ى چهارم توسعه‌ى كشور با اعمال سياست‌هاى جديد و كارآمد بر ادامه‌ى سياست كاهش و حذف موانع بازرگانى و انحصارات‌ دولتى تاكيد دارد.
وى، افزود: بخش ارتباطات و زيرساخت‌هاى آن عامل كليدى براى بهبود ارتباطات با شركاى تجارى‌ و نيز توسعه‌ى ارتباطات سياسى و اقتادى، نه تنها در منطقه بلكه در سطح جهان است.

دكتر عارف، با بيان اينكه دولت اعتقاد دارد كه بخش ارتباطات نقش مهم و تعيين‌كننده‌اى در تحقق اهداف توسعه‌ى كشور از طريق تنوع بخشيدن به منابع در آمدى كشور دارد، گفت: تغييرات انجام شده در قوانين مربوط به سرمايه‌گذارى و اصلاحات اقتصادى حركت مهمى در جذب سرمايه‌ى خارجى و دانش تخصصى و فناورى‌هاى جديد بوده است.

عارف، اظهار كرد: فناورى‌هاى به كار گرفته شده در اينترنت،‌ در كنار ساير فناورى‌هاى ICT ، راهگشاى بسيارى از مشكلات است و فرصت‌هاى بى‌نظيرى را براى عموم مردم فراهم مى‌كند، البته اين كار مستلزم تعامل متناسب با فرهنگ اسلامى كشور است.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه رشد توليد ناخالص داخلى كشور در سال‌هاى اجراى برنامه‌ى چهارم توسعه از 8 درصد فراتر خواهد رفت، افزود: در اين ميان برنامه‌هاى بخش ارتباطات و توان بالقوه‌ى آن براى گسترش خدمات در سراسر كشور، هم چالش‌هاى مهم و هم فرصت‌هاى خوبى را براى بخش‌هاى دولتى و غيردولتى فراهم كرد.

وى، تاكيد كرد: ايران به طور قطع از فناورى‌هاى ICT به عنوان عامل مهم در رشد و شكوفايى اقتصادى كشور و عاملى براى گشترس همكارى‌هاى منطقه‌اى و بين الملل استفاده خواهد كرد. هر سال وجود دانشگاه‌هاى بزرگ با زمينه‌ى تخصصى مذكور در بالترين سطوح علمى، وجود بيش از 20 مركز تحقيقاتى و مطالعاتى در همين زمينه و وجود بيش از 50 كارخانه‌ى بزرگ توليدى از جمله اين توانمندى‌هاست.

همچنین وزيران ارتباطات چهار كشور افغانستان، پاكستان، سوريه و تاجيكستان به بحث و تبادل نظر در زمينه‌ى مخابرات پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، در جلسه‌ى اين وزيران، ”محمد معصوم استانك زايي” وزير ارتباطات افغانستان با بيان اينكه توسعه‌ى زيرساخت‌هاى مخابراتى و ارتباطى موجب گسترش مناسبات اقتصادى ميان كشورها، به ويژه كشورهاى منطقه خواهد شد، گفت: در حال حاضر افغانستان فاقد زيرساخت‌هاى مناسبى براى توسعه‌ى بخش مخابراتى و ارتباطى خود است و در اين زمينه ايران مى‌تواند با توجه به توانمندى‌هاى خود در اين بخش كمك شايانى به افغانستان كند.

در ادامه‌ى اين جلسه ”اويس احمد خان لقاري” وزير فناورى اطلاعات پاكستان به تكميل سيستم فيبرنورى به عنوان يكى از پايه‌هاى اصلى مخابرات در اين كشور اشاره كرد و اظهار داشت: تلاش كرده‌ايم در پاكستان ضرب ارتباطات اينترنت را در 1800 شهر توسعه دهيم و اين طرح را به عنوان يك اصل دنبال كنيم.

او به پرتاب ماهواره براى توسعه‌ى برنامه‌هاى آينده‌ى پاكستان اشاره كرد و گفت: در 3 سال آينده ماهواره‌ى ديگرى را به فضا پرتاب خواهيم كرد.

وزير فناورى اطلاعات پاكستان، حدود 800 ميليون دلار هزينه در زمينه‌ى مخابرات روستايى در اين كشور را يادآور شد و افزود: تسهيل قوانين در كشورها مى‌تواند به عنوان مدل موفق مورد استفاده قرار گيرد و به رقابت شركت‌هاى صنعتى مبدل شود.

”محمد بشير المنجد” وزير ارتباطات سوريه نيز در اين جلسه، تاكيد كرد: بدون مخابرات و فناورى اطلاعات كه هر دو به عنوان تكنولوژى ارتباطات شناخته شده‌اند، نمى‌توان قدم مهمى در جهت توسعه‌ برداشت. سوريه نيز كه كشور بسيار كوچكى محسوب مى‌شود از 3 سال گذشته، ارائه‌ى خدمات اينترنتى را آغاز كرده است و اكنون كاربران اينترنت آن 750 هزار نفر محسوب مى‌شوند و به دنبال همين مساله اميدواريم در 2 سال آينده اين تعداد به 2 برابر برسد.

او، به فراهم شدن شرايط و تسهيلات براى مردم سوريه براى خريد رايانه‌هاى شخصى اشاره كرد و گفت: معتقديم زمانى كه افراد با تسهيلاتى به رايانه دسترسى داشته باشند به خودى خود براى ضريب نفوذ اينترنت موثر خواهد بود. در همين رابطه هدف اصلى توسعه‌ى بخش و ايجاد شبكه‌هاى جديد قرار داده شده و اصلاحاتى در بخش ارتباطات كشور نيز ايجاد شده است. البته تمامى اين امور بدون دخالت دولت و با همكارى بخش خصوصى انجام شده است.
وى، تصريح كرد: در استفاده از اطلاعات نبايد هيچ گونه تبعيضى وجود داشته باشد و به واسطه‌ى همين امر است كه ضريب نفوذ ارتباطات مخابراتى افزايش مى‌يابد.

”سعيد م‌زبيداف” وزير ارتباطات تاجيكستان نيز در اين جلسه اظهار كرد: تاجيكستان در جهت توسعه درصدد جذب همكارى‌هاى كشورهاى منطقه است و در حال حاضر اقداماتى را در اين جهت انجام داده است.

وى، در ادامه افزود: مى‌توان با توسعه‌ى فعاليت و همكارى‌هاى منطقه‌يى، به ويژه در زمينه‌ى مخابراتى و ارتباطى به توسعه‌ى اقتصادى كشورهاى منطقه كمك كرد.

همچنین وزير ارتباطات و فناورى اطلاعات نیز گفت: ما به توسعه‌ى ارتباطات مطمئن و ارزان در سطح كشور و در مناطق روستايى و استان‌هاى مختلف معتقد و متعهدم. به همين منظور نسبت به گسترش قابل ملاحظه‌ى امكانات لازم براى شبكه‌ى مادر اقدام كرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، ”دكتر سيد احمد معتمدي” در مراسم افتتاح اجلاس بين‌المللى مخابرات تهران اظهار داشت: ايران با جمعيتى نزديك به ‌٧٠ ميليون نفر، يكى از مهمترين بازارهاى جهان با امكان رشد بسيار سريع است و فرصت‌هاى بسيار ارزشمندى را هم براى بخش دولتى و هم براى بخش خصوصى داراست. بر اين مبناء وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات سياست توسعه‌ى پايدار اين بخش مهم را از طريق ايجاد مشاركت بخش‌هاى دولتى و خصوصى با هدف تشويق سرمايه‌گذارى داخلى و خارجى دنبا مى‌كند.

وى، ادامه داد: در حال حاضر ‌٥/١٥ ميليون خط تلفن ثابت، ‌٤/٣ ميليون خط تلفن همراه و بيش از ‌٥ ميليون كاربر اينترنت در ايران وجود دارد. به اين ترتيب تلفن ثابت با ضريب نفوذ ‌٥/٢٣ از وضعيت نسبتا خوبى برخوردار است و شبكه‌ى اينترنت نيز با توجه به جامعه‌ى جوان ايران و استقبال آن‌ها از سرويس‌هاى اين فناورى، وضعيت قابل قبولى دارد.

معتمدى افزود: ايجاد زيرساخت مناسب توسط شركت مخابرات ايران در بخش دولتى و تلاش بخش خصوصى كه در قالب مجوز ارائه شده به بيش از ‌٦٥٠ شركت فعاليت مى‌كنند زمينه‌ى بسيار مناسبى را براى توسعه‌ى بخشى خدمات اينترنت در كشور به وجود آورده است.
وى، تاكيد كرد: اين وزارت به عنوان سياستگزار بخش ارتباطات، اهداف مهمى را براى شركت‌هاى مخابراتى مشخص كرده است كه از مهمترين آن‌ها ايجاد زيرساخت مخابراتى در كشور است. در همين چارچوب تاكنون بيش از ‌٢٨ هزار كيلومتر فيبرنورى پرظرفيت شهرهاى بزرگ كشور را به هم متصل كرده است و شبكه‌ى فيبرنورى داخلى شهرها نيز گسترش روز افزونى دارد.

وى، ادامه داد: شبكه‌ى فيبرنورى كشور به نحوى طراحى و اجرا شده است كه سرتاسر مرزهاى كشور را پوشش مى‌دهد و امكان برقرارى ارتباط با همه‌ى كشورهاى منطقه را به سادگى فراهم مى‌كند، به طورى كه در حال حاضر اين شبكه به كشورهاى آذربيجان، تركمنستان، ارمنستان و امارات متصل بوده و اتصال به شبكه‌ى كشورهاى كويت، تركيه و افغانستان نيز در حال اجراست. تكميل اين شبكه با همكارى كشورهاى منطقه مطمئنا تاثير بسيار زيادى در ارتقاء سطح كمى و كيفى خدمات ارتباطات و فناورى اطلاعات (ICT) در سطح ملى و منطقه‌يى خواهد داشت.

وزير ارتباطات و فناورى اطلاعات، افزود: فراهم كردن مقدمات لازم براى صدور مجوز ايجاد شبكه‌ى دوم تلفن همراه، اين امكان را فراهم مى‌كند كه همكارى سازنده و تعامل مثبتى بين بخش‌هاى دولتى و خصوصى با هدف رشد اقتصادى كشور، تامين نياز متقاضيان و ايجاد اشتغال براى نسل جوان به وجود آيد. اميدوارم كه با صدور اين مجوز ‌١٥ ساله، همچنين با صدور مجوز جديد ديگرى در سال ‌١٣٨٧ بازار به سمت رقابت هر چه بيشتر، كه ملت از آن منتفع خواهد شد، حركت كند.
وى، ادامه داد: ارائه‌ى تلفن‌هاى همراه اعتبارى در آينده‌ى نزديك به منظور گسترش خدمات، ‌با هزينه‌هاى قابل تحمل براى اقشار وسيعى از جامعه برنامه‌ريزى شده است. به اين ترتيب در دو سال آينده كمبود تلفن همراه در كشور برطرف شده و تعداد تلفن همراه در كشور از تلفن ثابت پيشى خواهد گرفت و از مرز ‌٢٠ ميليون خواهد گذشت.

وى، ادامه داد: ايران داراى بيش از ‌٦٥ هزار روستاست و ارائه‌ى خدمات ارتباطى با كيفيت مطلوب در گستره‌ى پهناور كشور چالش بزرگى است. در نتيجه‌ى اقداماى انجام شده تاكنون ‌٤١ هزار روستا داراى ارتباط شده و ضريب نفوذ تلفن ثابت روستايى به بيش از ‌١٠ رسيده است. در حال حاضر ايجاد دفاتر ICT روستايى در ‌١٠ هزار روستا با ‌٢٥٠ ميليون دلار سرمايه‌گذارى در دست اجراست كه اتمام آن در ‌٢ سال آينده تحول بسيار مهمى را در ارتباطات روستايى به وجود خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا