تکنولوژی

صنعت بازی های کامپيوتری به فتح جهان می رود

نام نویسنده: على پرند

شرق – براى سال هاى متمادى فرارسيدن تابستان براى قشر جوان و نوجوان ايرانى چيزى نبوده جز سه ماه فراغت از تحصيل و فرصت براى تفريح و سرگرمى و آسودگى از محدوديت هايى كه انديشيدن و فرورفتن در تحصيل به بار مى آورد.

تفريحات تابستانى اين قشر در اين سال ها به جز شركت د كلاس هاى متعدد آموزشى و تفريحى به مطالعه و ورزش و بازى هاى خيابانى هم منتهى مى شده كه از اين ميان بازى فيزيكى همواره بخش مهمى از زندگى عمده اين قشر را تشكيل مى داده است. اما تنها در يك فرصت كوتاه و در ميانه دو نسل، پيشرفت تكنولوژى تغييرات وسيعى را در اين عرصه به بار آورده است.

ظهور تكنولوژى هاى مدرن ارتباطى به جز آنكه به تحولى انقلاب گونه در عرصه ارتباطات و رسانه ها منجر شده ، افراد جامعه را نيز روز به روز به هم نزديك تر كرده و روابط اجتماعى آنها را تغيير داده تا آن جا كه مى توان گفت تغييراتى عميق را نيز در نوع زندگى جامعه و خصوصاً قشر جوان به وجود آورده است.

حالا حتى به مرحله اى از اين جهان ارتباطى رسيده ايم كه نوجوانان و جوانان دوستان خود را نه در خيابان كه در صفحه مانيتور كامپيوتر خود مى يابند و گفت وگوهاى خود را نه در سرچهارراه ها كه در خانه هاى گفت وگوى اينترنتى( چت روم) انجام مى دهند و بازى هاى خود را نه زير آفتاب داغ تابستانى با بچه هاى محله كه در اتاق خنك خانه با كودكان و جوانانى از سراسر كره خاكى انجام مى دهند و…

با وجود آنكه تكنولوژى هاى جديد ارتباطى مثل اينترنت با مقاصد نظامى به وجود آمد و سپس با اهداف آموزشى و علمى رشد يافت و با مقاصد تجارى و بازرگانى پروبال گرفت و گسرده شد ولى طبق آمارها هنوز بزرگ ترين و بيشترين ميزان استفاده از اين شبكه به تكنولوژى هاى سرگرم كننده آن لاين اختصاص دارد. به هر حال ظهور بازى هاى كامپيوترى جوانان و نوجوانان را در مقابل دستگاه ها و حافظه هاى كامپيوترى نشاند و آنها را رفته رفته از بازى هاى گروهى دورتر و دورتر كرد. به مرور با رشد بازى ها و توجه به اين نكته كه يك عامل رقابتى انسانى مى تواند به يك بازى هيجانى صد چندان ببخشد بسيارى از شركت هاى توليدكننده بازى را به فكر طراحى بازى هايى كشاند كه يك يا چند بازيگر را نيز به مجموعه يك رقابت بيفزايند.

اما اينترنت و گسترش آن در مسير سرگرمى هاى آن لاين امروز به جايى رسيده كه مجموعه هاى چندبازيگرانه غيرمتمركز بيشترين استقبال را به وجود آورده است. امروزه بازى هاى اشتراكى ميليون ها كودك و نوجوان و جوان را از سراسر دهكده جهانى به هم متصل مى كند تا آنها در كيف همه مجموعه فعاليتى كه «بازى و سرگرمى » ناميده مى شود حس مشتركى را تجربه كنند. با تمام اين توضيحات و در آغاز فصل تابستان بد نيست نگاهى به برخى از سرگرمى هاى آ ن لاينى بيندازيم كه مى تواند شادى هاى واقعى را به جهان مجازى و از آنجا به شهروندان آن منتقل كند.

• تجربه يك زندگى واقعى در هتل هابو

Welcome to Habbo Hotel به هتل هابو خوش آمديد! نه اشتباه نكنيد اين نام سايت اينترنت يك هتل نيست و قرار هم نيست شما براى اقامت تابستانى خود در آن مبلغى بپردازيد. هتل هابو نام يك بازى بسيار جذاب و سرگرم كننده اينترنتى است كه ميليون ها كودك انگليس و غيرانگليسى را به سمت خود كشانده است. به گفته مسئولان اين سايت، هتل هابو براى نوجوانان ۱۴ تا جوانان ۲۰ سال طراحى شده ولى همه گروه هاى سنى مى توانند در آن وارد شوند. اين سايت تلفيقى از سيستم هاى محبوب چت روم و بازى هاى غيرخشن و كاملاً آموزشى است كه به شكلى ايستا و تفكربرانگيز طراحى شده اند تا بيش از آنكه هيجان را از طريق نمايش صحنه هاى مهيج و عمدتاً خون آلود و خشن در ذهن بازيگر زنده كنند او را در موقعيت هاى سده انسانى قرار دهند و تجربه يك زندگى واقعى و مجموعه عواملى را كه روزانه مى تواند در زندگى يك انسان واقعى به وجود آيد به نمايش درآورند، هتل هابو شايد از اين نظر بيشتر به مجموعه بازى هاى سيمز نزديك باشد كه تجربه يك زندگى واقعى در خانه را براى بازيگرانش به بار مى آورد.

بازى بسيار مشهورى كه نحوه امتيازدهى آن از روى رفتارهاى انسانى صورت مى گيرد كه هر فرد عادى در زندگى معمولى خود دنبال مى كند و روح انسانى حاكم بر آن، سيمز را حتى به يك سيميوليتر (شبيه ساز) زندگى روزانه تبديل مى كند. شبيه سازى شبيه آنچه خلبانان تحت آموزش از آن براى آموختن همه مهارت هاى خلبانى و احتمالا انجام خطاها و كارهاى مناسب بهره مى برند. هتل هابو با چنين ساختارى بيشتر در پى آن است كه يك فضاى واقعى از مجموعه فعاليت هاى خود بسازد و آن را به شكلى باورپذير درآورد. ثبت نام كنندگان در اين بازى پس از ورود و ثبت نام خود را در مقابل انبوهى از اتاق ها و راهروها و سالن هاى اين هتل مى بينند. آنها مى توانند بنا بر علاقه مندى خود اتاقى را انتخاب كنند و به آن وارد شوند. در اتاق ها و راهروها آدم هاى بسيارى در حال رفت و آمدند اين آدم ها حافظه كامپيوترى نيستند بلكه هر كدام يك كاربر آن لاين هستند كه بنا به ميل خود به چنان اتاقى پاگذاشته اند.

كاربر در اين اتاق ها مى تواند روى مبل هاى راحتى هتل كنار افرادى ديگر بنشيند ، سر بحث را با آنها بازكند از آن ميان دوستانى را برگزيند و با آنها به اتاق هاى ديگرى برود. همچون يك هتل واقعى ، هتل هابو مجموعه اى از امكانات تفريحى را در خود دارد. از استخرهاى بزرگ و سالن هاى بازى گرفته تا رستوران و كافه و پيتزافروشى كه البته غذاهاى خود را به صورت مجازى به فروش مى رسانند. يك امكان جالب در هتل هابو امكان ايجاد يك اتاق مخصوص به هر كاربر است. در حقيقت كاربران مى توانند با ايجاد اتاق هاى مورد نظر خود در آن به ارائه معماها و سرگرمى هاى مختلفى براى ديگر كاربران بپردازند.

حتى كاربران مى توانند فيلم هاى مورد علاقه خود را به كاربران ديگر نشان دهند و از آنها با نوشيدنى و چيزهاى ديگر پذيرايى نمايند. براى بسيارى از كاربران نوجوان و حتى كوچك ترى كه تاكنون تجربه رفتن به يك هتل و گرفتن يك اتاق را در زندگى واقعى نداشته اند حضور در هتل هابو در حقيقت حضور در هيجانى است كه هر كودك و نوجوانى در پى آن است يعنى بزرگ شدن و انجام دادن كارهايى كه افراد بزرگ تر به راحتى انجام مى دهند. در ايام غيرتعطيل هفته به طور همزمان معمولاً حدود ۸ هزار نفر در اتاق هاى متعدد هتل هابو در حال پرسه زدن هستند. اين تعداد مسافر براى بزرگ ترين هتل هاى دنيا و همراه با بيشترين امكانات يك روياست. هتل هابو اما همه چيز را ر جهان مجازى رها نكرده است. مسئولان اين سايت بريتانيايى براى آنكه از كنار ايجاد اين سايت درآمدى را نيز كسب كنند يك پول رايج هم براى داخل اين هتل در نظر گرفته اند كه اعتبار آن از طريق خريد واقعى برگه هاى مخصوص اعتبار هتل صورت مى گيرد. همچون بسيارى از بازى هاى سنتى كه كودكان را با هزينه كردن و جمع كردن پول هاى خود آشنا مى كند اين سايت نيز با چنين روشى به ايجاد اعتماد به نفس كودكان در خريد اينترنتى كمك مى كند.

تكنيكى كه علاوه بر منفعت مالى براى صاحبان سايت و بهره هاى آموزشى كه براى كودكان دارد به ترويج فرهنگ تجارت الكترونيكى و خريد از طريق كامپيوتر نيز كمك مى كند. كدكان مى توانند از طريق اين سايت از خريدهاى ساده مثل دفتر و كتاب و مدادرنگى گرفته تا خريد يك حيوان خانگى را انجام دهند و آنها را در محل زندگى واقعى خود تحويل بگيرند. همه كسانى كه به اين هتل وارد شده و ثبت نام مى كنند مى توانند با يكديگر به صحبت كردن و حتى معامله كردن بپردازند. آنها در عين اينكه مى توانند هويت واقعى خود را پنهان نگاه دارند به شكلى نيز مى توانند دوستانى را بيابند كه علاقه مندى هاى مشتركى با آنها دارند و از اين طريق حتى مى توانند زمينه ديدار در جهان واقعى را نيز فراهم سازند. ايجادكنندگان هتل هابو در فضاى مجازى و با شكل و خيال آنچنان فضايى را ساخته اند كه هر كسى با ورود و گشت و گذار در آن واقعاً تصور ورود به يك هتل بزرگ را دارد.

• فالگيران مجازى در انتظارند

astrology.com جايى براى آنكه شما بتوانيد بدون آنكه به دخمه هاى تاريك وارد شويد و چشم در چشم افرادى بدوزيد كه چندان اعتمادى به صحبت هاى آنان نداريد، از آينده و زواياى پنهان زندگى خود با خبر شويد. اين البته اغراقى است كه همه فال بين ها ( چه از نوع مجازى و چه غيرمجازى) مى كنند و اعتقاد دارند كه با استفاده از رمل و اسطرلاب وحتى از روى ستارگان و با حساب كردن شكل پيچيده اى از افلاك به رازهاى زندگى شما پى مى برند و شما را در گذشتن از پيچ و خم هاى زندگى يارى مى دهند. چنين حرف هايى معمولاً از زبان فالگيران جهان واقعى به وفور شنيده مى شود و به رغم اين كه ميزان اعتماد به چنين حرف هايى بسيار كم شده اما هنوز خيلى ها دوست دارند بدانند واقعاً آيا مى شود با چنان پيشگويى هايى زندگى را به هيجانى عميق آميخت؟

شايد از همين روى است كه سايت هاى طالع بينى به شكلى عجيب مورد استقبال قرار مى گيرند و تعداد بازديدكنندگان آنها حتى از بسيارى از سايت هاى خبرى هم بيشتر است. فالگيران جهان مجازى هم مثل همتايان واقعى خود زياد سئوال مى كنند. آنها روز و ساعت تولد، نام خانوادگى و حتى اسم محل تولدتان را هم مى پرسند و البته باز به همان شيوه رندانه واقعى ها مجموعه اى مبهم از توصيف هايى نه چندان مشابه را كنار هم مى نشانند كه دايره اى وسيع از سليقه ها و رفتارها را در بر مى گيرد و گاه مخاطب را با اين پرسش مواجه مى كند كه چون يكى از اين توصيف ها از آن اوست ساير سخنانش نيز درست است؟ مزيت طالع بينان جهان مجازى به طالع بينان جهان واقعى آن است كه آنها طالع بينى شما را براى مدت طولانى حفظ مى كنند و در درخواست بعدى نيز آن را براى شما قابل نمايش مى سازند.

اين آرشيو البته بيشتر به ضرر طالع بينان جهان تكنولوژى است چون با آرشيو تك تك نظرات، ارزيابى و قضاوت در مورد صحيح يا ناصحيح بودن آن به راحتى انجام مى گيرد. سايت هاى طالع بينى همچون صفحات الع بينى روزنامه ها خوانندگان بسيارى را دارند و روزانه افراد زيادى را به خود جلب مى كنند. شايد گاه در يك خستگى گشت وگذار آن لاين سرزدن به يكى از آنها براى مزاح بد نباشد اما قطعاً اگر در اين ميان به سايتى برخورديد كه زمان مرگ شما را از روى طالع بينى پيش بينى مى كرد هم خيلى جا نخوريد.

• ياهو دروازه ورود به اينترنت

براى مدت ها بسيارى از كسانى كه به تازگى به اينترنت قدم مى گذاشتند بين ياهو و اينترنت تفاوت چندانى قائل نبودند تا آن جا كه گفته مى شد حتى بعضى افراد تصور مى كردند براى ورود به اينترنت بايد ابتدا نام ياهو yahoo.com را تايپ كنند و سپس به اين شبكه عظيم وارد شود. هر چند اين تصورات و آن اشتباهات بامزه به نظر مى رسند اما واقعيت اين است كه سايتى عظيم چون ياهو عملاً آنقدر گسترده شده كه نمى توان مردم را به خاطر آنكه آن را با كل اينترنت هم اندازه مى شمارند چندان سرزنش كرد. ياهو امروزه سعى كرده مجموعه از همه خواسته هاى كاربران را برآورده كند. از صندوق هاى پستى گرفته تا آلبوم هاى عكس ديجيتالى . از پيغام رسان و شكل هاى عجيب و غريب و دوست داشتنى تا بازى هاى آن لاين. اين مورد آخرى به همراه مجموعه اى از چت روم هاى مختلف عملاً ياهو را در جمع طرفداران گفت وگوهاى اينترنتى و طرفداران گيم (بازى) بى نهايت محبوب كرده است. مجموعه بازى هاى سايت ياهو روزانه ميليون ها نفر از سراسر جهان را با مليت ها و زبان هاى مختلف كنار هم مى نشاند و به مانيتور كامپيوتر خيره مى سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا