تکنولوژی

ميزبانان وب زير شمشير هك

نام نویسنده: مينومومنى

دنیای اقتصاد – با حمله به بيش از 200 سايت ايرانى و تغيير صفحه نخست آنها بار ديگر موضوع امنيت سايت‌هاى اينترنتى مورد توجه محافل آى تى قرار گرفته است همچون بسيارى از حملاتى كه طى ماه‌هاى اخير صورت گرفته اين حمله نيز مستقيما به سرور يا ميزبان سايت‌هاى اينترنتى انجام شده و با دستكارى آن موضوع نگهدارى ضعيف سايت‌هاى ايرانى به بحث روز تبديل شده است در طى يكى دو سال گذشته با رشد و گسترش اينترنت در كشور و افزايش مراجعه به سايت‌هاى اينترنتى موضوع و مقوله امنيت به يك بحث اساسى تبديل شده است. حالا بسيارى از كسانى كه به دنبال خريد فضاى اينترنتى هستند صرفا به قيمت ارزان آن توجه نمى‌كنند.

دومين سوالى كه بسيارى از آنها از فروشندگان هاستينگ مى‌پرسند اين است كه سرور آنها در مقابل حملات اينترنتى تا چه حد مقاوم است.

رقابت شديدى كه طى سال‌هاى اخير در زمينه ميزبانى وب به وجود آمده بيشتر حول و حوش كاهش قيمت و ارزانى آن بوده است، به نحوى كه شركت‌هاى خدمات دهنده ميزبانى با خريد يك فضاى اينترنتى حجم آن را قطعه قطعه كرده و در اختيار متقاضيان قرار مى‌دادند.

به گفته يك كارشناس اينترنت، شركت‌‌هاى ميزبان وب براى كاهش قيمت‌هاى خود و جلب مشتريان بيشتر به سراغ سرويس‌هايى مى‌رفتند كه از امنيت و كيفيت پائين‌ترى برخوردار بودند و در مقابل قيمت آنها نيز پائين‌تر بود چنين روشى در زمانى كوتاه رويه بسيارى از شركت‌هاى از اين دست شد و آنها از اين طريق توانستند توجه بسيارى از كاربران متوسط اينترنت را به خريد فضاى اينترنتى جلب كنند، اما مشكل آنجا بود كه به مرور با شناخته شدن سايت‌هاى اينترنتى و افزايش سرعت‌ آنها هرگونه خدشه در سرويس دهى بلافاصله مورد توجه افكار عمومى روى شبك قرار مى‌گرفت.

در حالى كه تا چند سال قبل موضوع هك سايت‌هاى مهم كشور از جمله سايت‌هاى وزارتخانه‌ها چندان مورد توجه قرار نمى‌گرفت و اخبار مربوط به آن در هيچ جا منعكس نمى‌شد امروزه اخبار مربوط به هك شدن سايت‌ها به سرعت در تمامى رسانه‌هاى گروهى پخش و منتشر مى‌شود.به اين ترتيب كوچك‌ترين تغيير در صفحات اينترنتى سايت‌هاى مختلف مورد توجه كاربران واقع مى‌شود اين موضوع كار صاحبان سرورهاى اينترنتى را به مراتب دشوار كرده است.

مسوول يكى از سرورهاى اينترنتى اعتقاد دارد تا چندى قبل تغييرات در بسيارى از سايت‌هاى مهم اساسا به چشم نمى‌آمد و از كار افتادن آنه حتى براى چند روز هيچ توجهى را به سمت خود جلب نمى‌كرد اما امروزه چند ساعت وقفه در سرويس سرورها اعتراضات بيشمارى را حتى از وبلاگ نويس‌ها تا صاحبان سايت‌هاى شخصى به همراه دارد.

وى اضافه مى‌كند: مشكل اصلى به دو عامل بر مى‌گردد نخست آن كه قيمت فضاى اينترنتى در كشور در طى سال‌‌هاى اخير يا ثابت بوده يا كاهش چشمگيرى پيدا كرده، در حالى كه در مقابل توقع براى كيفيت آن دچار افزايش قابل ملاحظه‌اى شده است. با افزايش كاربرد سايت‌هاى اينترنتى و بيشتر شدن تعداد مراجعان عملا ضعف‌هاى سرويس دهندگان بيشتر به چشم مى‌آيد.

در همين رابطه يكى از صاحبان سايت‌هاى اينترنتى اعتقاد دارد فقط مساله هزينه پائين در تامين كيفيت مناسب خدمات رسانى هاستينگ در ميان نيست، بلكه موضوع به تخصص واقعى آنها ارتباط دارد. به اين ترتيب بسيارى از آنها از معلومات و دانش كافى براى ميزبانى وب برخوردار نيستند از همين رو گاه در مقابل مشكلات كاربران در مى‌مانند و يا قادر به تامين امنيت آن نيستند. نكته ديگر اين است كه آنها به نوعى يك خرده فروش بازارى بزرگ به حساب مى‌آيند يعنى حتى نماينده يك شركت خارجى خدمات دهنده هاستينگ هم نيستند و صرفا يك فروشنده جز‌ء به شمار مى‌آيند، لذا در مواقع حساس مثل حملات بزرگ اينترنتى يا مشكلات فنى بايد با مسوولان سرور اصلى در كور ثالث ارتباط برقرار كنند و همين، مشكلات را دو چندان مى‌كند.

حمله به بيش از 200 سايت اينترنتى براى نخستين بار اتفاق نمى‌افتد، چرا كه چند سال قبل هكرى با نام مرد عنكبوتى به همين شيوه بيش از 200 سايت را از كار انداخت. البته موضوع اصلى اين است كه در واقع هكرها صرفا به يك سايت دسترسى پيدا مى‌كنند و از طريق همان يك سايت بقيه سايت‌ها را نيز مورد حمله قرار مى‌دهند.

اين گروه هكرى كه ظاهرا يك تيم امنيتى را تشكيل مى‌دهد در مصاحبه‌هاى متعددى با خبرگزارى ايرنا خاطر نشان كرده‌اند كه هدف آنها از اين حمله اينترنتى خيرخواهانه بوده است، اين در حالى است كه كارشناسان جايم رايانه‌اى هرگونه دسترسى غيرقانونى اطلاعات را از مصاديق جرم رايانه‌اى مى‌دانند و در قانونى كه به زودى در مجلس در مورد جرايم رايانه‌اى تصويب خواهد شد براى اين جرم زندان و جريمه نقدى در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا