تکنولوژی

معتمدی: از همه کشورهای منطقه به جز ترکيه پيشرفته تر هستيم

ایسنا – دكتر معتمدي” گفت: در زمينه‌ى خصوصى سازى، كشور ما در ميان كشورهاى خليج فارس از همه جلوتر است و در منطقه هم، منهاى تركيه از همه‌ى كشورها پيشرفته‌تر هستيم، چون ما خيلى زودتر از آن‌ها در بخش غير دولتى كارمان را‌ آغاز كرديم.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران، وزير ارتباطات و فناورى اطلاعات در مراسم افتتاح باجه‌ى جديد مركز منطقه‌ى 15 پستى، در جمع خبرنگاران با بيان افزايش ميزان سرانه‌ى مرسولات پستى در دنيا، گفت: اگر بخواهيم بخش پست را توسعه دهيم بايد پست سنتى را به پست نوين تبديل كرده و بر همين اساس در برنامه‌ى سوم، پيش‌بينى‌هايى در قالب تبديل پست سنتى به پست نوين و هم در قالب حكومت الكترونيكى شده است.

وى، ادامه داد: از سال گذشته شاهد ظهور سرويس‌هاى جديد و استفاده از اين فناورى‌ها در شبكه‌ى پستى كشور بوديم و امروز هم شاهد افتتاح چند نمونه از اين تكنولوژى‌ها هستيم.
وى با بيان اين كه نوبت دوم توزيع مرسولات پيشتاز آغاز شده، گفت: نوبت دوم پست پيشتاز مى‌تواند سرعت ارسال مرسولات را بالا ببرد.

وى، با اشاره به باجه‌ى مكانيزه كه در اين مركز مستقر شده است، گفت: اين فناورى در جهت تكريم ارباب رجوع و سرعت دادن به كار، ايجاد شده است و با اين وب كيوسك‌ها هر كسى مى‌تواند از بدو ورود به مركز پستى اطلاعات لازم را از كامپيوتر گرفته و بدون نياز به سوال از فردى، نوبت خود را حفظ كند.

وى، تصريح كرد: به اعتقاد من تحول بزرگى در پست اتفاق افتاده كه در همين سال جارى شاهد اثراتش خواهيم بود.

معتمدى، در پاسخ به اين سوال كه در سال جارى، وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات چه ميزان از بودجه‌ى خود را به فعاليت‌هاى شركت پست اختصاص داده، گفت: شركت پست از گذشته هميشه كمك بگير بوده و شركتى نبوده كه درآمدها و هزينه‌هايش با هم تطبيق داشته باشد كه البته در دنيا هم تقريبا همين طور است و در اكثر كشورهاى پيشرفته شركت‌هاى پست يارانه دريافت مى‌كنند.
وى، ادامه داد: هر سال رديف بودجه‌اى معادل 50 ميليارد ريال را به پست اختصاص مى‌دهيم و امسال هم به همين ميزان در نظر گرفته شده است، البته در كنار اين بودجه، از محل مخابرات و ثبت نام تلفن همراه م مبلغى را در نظر گرفتيم و خدماتى را ارائه مى‌دهيم.
معتمدى، در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است بخشى از واگذارى تلفن‌هاى همراه به بخش خصوصى واگذار شود؟ اذعان داشت: اين طور نيست. اين تعداد توسط خود مخابرات ايران به متقاضيان واگذار مى‌شود و 2 مجوزى كه به بخش خصوصى داده شده به شكل‌هاى مختلف و به موازات مخابرات ايران كارش را آغاز مى‌كند كه زمان آن را به موقع اعلام خواهيم كرد.
معتمدى، درباره‌ى تجديد نظر در واگذارى سيم‌كارت و اولويت‌هاى قرعه كشى، گفت: ما سيم‌كارت‌هاى تك را اولويت داده‌ايم و اگر بتوانيم تجهيزات را سريع‌تر نصب كنيم و ظرفيت لازم را ايجاد كنيم انشاء الله زودتر واگذار مى‌شوند ولى فعلا بر اساس همان زمانبندى اعلام شده عمل مى‌شود.
وى، تصريح كرد: تا مرداد ماه سال آينده به هر متقاضى يك سيم كارت واگذار مى‌شود و از مرداد سال آينده به بعد اضافات سيم كارت‌ها تحويل داده مى‌شود كه البته به 20 درصد از مجموع كسانى هم كه بيش از يك سيم‌كارت ثبت نام كرده‌اند تا مرداد سال آينده، بيش از يك سيم كارت واگذار مى‌شود، به عنوان مثال اگر كسى 10 سيم كارت ثبت نام كرده باشد در اين فاصله 2 سيم‌كارت به او واگذار مى‌شود.
وى، در پاسخ به سوال يكى از خبرنگاران مبنى بر اين كه شنيده مى‌شود واگذارى سيم‌كارت‌هاى اعتبارى به تاخير افتاده؟ همچنين درباره‌ى روند مناقصه‌ى اپراتور دوم، اظهار داشت: ما اطلاعى نداريم كه عقب افتاده باشد، به هر حال گزارشى كه به ما داده‌اند اين است كه شركت‌ها كارشان را انجام مى‌دهند و در همين رابطه اپراتور دوم نيز در حال گذراندن مراحل ادارى‌اش است، چون به هر حال سرمايه‌گذار، خارجى است و تشريفات خاص خود را طى مى‌كند.
وى، درباره‌ى زيرساخت‌هاى كشور در زمينه‌ى تلفن‌هاى ثابت و همراه، گفت: با نگاه برنامه‌ى سوم متوجه مى‌شويم كه زيرساخت‌ها، توسعه‌ى بالايى داشتند و انشاء الله با شبكه‌ى فيبرنورى قوى كه داريم و با تجهيزاتى كه به زودى وارد كشور مى‌شوند و در چند مه آينده نصب خواهد شد، مطمئنا قوى‌ترين شبكه‌ى زيرساخت منطقه را خواهيم داشت.
معتمدى درباره‌ى زير ساخت‌هاى لازم براى تلفن‌هاى تصويرى در كشور، گفت: در حال كامل كردن اين زير ساخت‌ها هستيم و اين تلفن‌ها، آخرين تكنولوژى روز دنيا خواهند بود و شايد در آسيا بيش از 8 كشور را نداشته باشيم كه از اين تكنولوژى استفاده ‌كنند. خوشبختانه از اين جهت عقب نيستيم و از طرف ديگر با توجه به اين كه كار به بخش غير دولتى واگذار شده رقابت خوبى بين آن‌ها وجود دارد.
وى، افزود: بيش از 3 ماه از ارائه‌ى مجوز به آن‌ها نگذشته و خيلى از تجهيزات اين فناورى وارد شده و ما هم تعرفه‌ها را در چندين هفته‌ى گذشته تعريف كرديم و خود مراكز هم انگيزه دارند كه اين كار را انجام دهند.
وى، ادامه داد: طبيعى است كه با ورود هر سرويس جديد بايد تمهيداتى انديشيده شود و خود من هم بر اين كار نظارت دارم، ولى به هر حال جزء اولويت‌هايمان است كه بتوانيم اين‌ها را سريع‌تر ايجاد كنيم و در اين زمينه خيلى عقب نيستيم و انشاء الله ظرف 2 يا 3 سال آينده جزء بهترين‌هاى دنيا خواهيم شد.

منبع : ComputerWeekly

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا