تکنولوژی

سخنرانى «يوشيو اوتسومى» در افتتاح اولين نشست کميته تدارک مرحله تونس WSIS

ایران و جامعه اطلاعاتی – با برگزارى اولين نشست کميته تدارک دومين مرحله اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى در شهر حمامات(تونس)،‌ فرايند مرحله تونس اين اجلاس آغاز گرديد. اين نشست با سخنرانى «يوشيو اتسومى» دبيرکل ITU و رئيس کميته عالى سازماندهى اجلاس WSIS افتتاح شد.

سروران،
مهمانان عزيز،
خانمها و آقايان،
بسيا مايه خوشوقتى است که ورود شما را به حمامات و حضور در اين نشست تدارکاتى مهم، يعنى اولين نشست کميته تدارک مرحله تونس اجلاس، خوشامد بگويم.
اين نشست در شکل‌گيرى هدف و نتيجه دومين مرحله اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى بسيار حياتى است. در اينجا از دولت تونس براى مهمان‌نوازى گرمى که از ما به عمل آورده، و تلاش‌هايى که براى اقامت آسوده ما صورت داده و براى فراهم آوردن شرايط کارى درجة يک، سپاسگزارى مى‌کنم. فضاى عالى در اين شهر ساحلى جذاب به ما کمک مى‌کند تا وظيفه دشوار خود را بسيار آسانتر انجام دهيم.

نشست حمامات نقطه‌عطف تعيين‌کننده‌اى در امر ايجاد جامعه اطلاعاتى خواهد بود. اين نخستين نشست کميته تدارک اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى است که بيرون از ژنو برپا خواهد شد و نماد آغاز فصل جديدى از تاريخ روند اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى است.
همانگونه که هانيبال با عبور از کوه‌هاى آلپ از تونس گذشت تا رويدادى تاريخى را رقم بزند، ما امروز با گذشتن از کوه‌هاى آلپ به تونس آمده‌ايم؛ حرکتى که بيانگر انتقال اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى از شمال به جنوب است.
ما با اين کار، پل‌هاى را مى‌سازيم که مردمان گوناگون را که شکاف‌هاى جغرافيايى، دانايى و اطلاعات، آنها را از يکديگر جدا کرده به يکديگر وصل کنيم. در عين حال، ما شروع کرده‌ايم به وصل کردن نقطه‌هايى که در نقشه عمل اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى جاسازى شده تا با اين کار يک جامعه اطلاعاتى به راستى عادلانه و دربرگيرنده همه را شکل دهيم.
تصادفى نيست که ما امروز در تونس گردهم آمده‌ايم. همانگونه که نيک آگاهيد، نخستين بار دولت تونس بود که در کنفرانس تام‌الاختيار اتحاديه بين‌الملللى ارتباطات‌دوربرد در شهر مينياپوليس در سال 1998 پيشنهاد برگزارى يک اجلاس جهانى درباره جامعه اطلاعاتى را ارائه کرد. پس از آن بود که اتحاديه بين‌المللى ارتباطات‌دوربرد، برگزارى اين اجلاس را در دستور کار سازمان ملل متحد قرار داد و مجمع عمومى ملل متحد مصوبه‌اى در حمايت از برگزارى اين اجلاس در دو مرحله، مرحله اول در ژنو و مرحله دوم در تونس، تصويب کرد.
اجازه بدهيد در همين جا دلايل برگزارى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى از سوى اتحاديه بين‌المللى ارتباطات‌دوربرد را توضيح دهم. اين امر در اصل سه دليل دارد:

– بالا بردن آگاهى رهبران سياسى، در بلندپايه‌ترين سطح، نسبت به مسائل جامعه اطلاعاتى و چالش‌هاى نوينى که اين جامعه پيش رو قرار خواهد داد
– پايبند و متعهد کردن اين رهبران به مقابله با نابرابرى‌هاى ناشى از شکاف ديجيتال، و
– ايجاد چارچوب‌هاى سياسى و حقوقى جديد و متناسب ا اقتضائات فضاى سايبر.

با تصويب بيانيه اصول و نقشه عمل توسط 175 کشور، مرحله ژنو اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى به هدف خود، يعنى افزايش آگاهى رهبريت سياسى جهان نسبت به شکاف فزاينده ديجيتال در جهان و اهميت فناورى‌هاى اطلاعاتى و ارتباطى براى ايجاد يک جامعه اطلاعاتى دربرگيرنده همه و عادلانه‌تر، دست يافت.
همانگونه که مرحله ژنو در افزودن بر آگاهى رهبريت سياسى موفق شد، مرحله تونس بايد به گرفتن تعهد جدى از رهبران کشورهاى جهان براى عبور از حد حرف به عمل دست يابد.
براى مقابله با نابرابرى‌‌هاى ناشى از شکاف ديجيتال، ما بايد از حد فقط بيانيه صادر کردن به مرحله اقدا عملى گذر کنيم و اجلاس تونس بايد يک «اجلاس راه‌حل‌ها» باشد.
چالش واقعى و کانون تلاش‌ها در مرحله تونس، تعيين يک برنامه اجرايى طولانى است که از سال 2005 هم در مى‌گذرد؛ برنامه‌اى براى تحقق کامل همه دستورالعمل‌هاى توافق شده در ژنو. بنابراين، من بار ديگر همه طرف‌هاى ذينفع، دولت‌ها، جامعه مدنى، بخش خصوصى، و سازمان‌هاى بين‌المللى را فرامى‌خوانم تا به طور فعال براى يافتن پايه مشترک براى اين مسائل به راستى جهانى تشريک مساعى کنند و جامعه اطلاعاتى را به واقعيتى براى همگان بدل سازند.
اتحاديه بين‌المللى ارتباطات دوربرد، مسئوليت پر چالش برگزارى نخستين مرحله الاس را برعهده داشت و بار ديگر نقش رهبرى سازمانى دومين مرحله را بر عهده خواهد گرفت. براى اداى اين مسئوليت دشوار، حمايت قوى شما را خواستارم.
همانگونه که آگاهيد، فرايند اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى يکسره بر مساعدت‌هاى داوطلبانه استوار است. به همين خاطر است که ما در «تکاپوى تأمين بودجه اجلاس 2005» هستيم.
براى من بسيار مايه خوشوقتى است که اعلام کنم تا اين تاريخ توانسته‌ايم پيشرفت‌هاى زيادى کنيم. تاکنون از سوى دولت‌ها و ديگر طرف‌هاى ذينفع اعلام مساعدت‌هاى فراوانى شده است.
مى‌خواهم از فرصت استفاده کنم و از دولت‌هاى ژاپن، کره، ناميبيا، هلند، واتيکان، اسپايا، و همچنين اتحاديه بين‌المللى ارتباطات‌دوربرد، سازمان جهانى هواشناسى، اتحاديه اعتبار فدرال ملل متحد، و مؤسسه بين‌المللى پژوهش‌هاى غيرمتعهدها، براى کمک‌هاى مالى سخاوتمندانه‌شان به مرحله تونس اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى سپاسگزارى کنم.
من مطمئنم که در آينده مساعدت‌هاى بيشترى به ما خواهد شد تا به هدف «تکاپوى تأمين بودجه براى اجلاس 2005» دست يابيم و حدس مى‌زنم اعانه‌دهندگان جديد، اين نشست تدارکاتى را غنيمت شمرده و اعلام مساعدت خواهند کرد.
همچنين مى‌خواهم از دولت‌هاى کانادا، ژاپن، کره، اسپانيا، سوئيس، و تونس و همچنين اتحاديه بين‌المللى ارتباطات دوربرد، يونسکو، شرکت کى‌دى‌دى‌آى، سازمان آموزش و پرورش و خانواده تونس، و اتحاديه وسايل ارتباط جمعى تونس، براى هميارى‌هاى مشفقانه آنها، از جمله براى قرار دادن کارکنانشان در اختيار دبيرخانه اجرايى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى سپاسگزارى کنم.
اتحاديه بين‌المللى ارتباطات‌دوربرد 139 سال است که متعهد کمک کردن به برقرارى ارتباط جهانيان است. اين تعهد در دسامبر گذشته، با موفقيت مرحله اول اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، جدى‌تر شده است.
اکنون جهانيان با انتظاراتى بزرگ به شما چشم دوخته‌اند. آنها منتظرند تا اهداف و مشارکت‌هايى که در ژنو مورد توافق قرار گرفت در تونس جامه عمل بپوشد.
بيانيه اصول و نقشه عمل به اجرا در‌آمده است و بسيارى از ياران و همراهان ما در اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى از هم‌اکنون در جهت برآورده‌ساختن هدف‌هاى مندرج در اين اسناد کار مى‌کنند. امروز آنان براى حمايت و هدايت، و نه بحث‌هاى بى‌پايان بر سر چندوچون جزئيات، چشم به ما دوخته‌اند.
بايد به خاطر داشته باشيم که اين اجلاس قرار است اجلاس راه‌حل‌ها باشد. بر ماست که مسير روشنى براى حرکت اين اجلاس فراهم آوريم.
ضمن افتتاح مرحله تونس اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، بار ديگر ورود شما را به شهر حمامات خوشامد مى‌گويم و اميدوارم همه شما در اين نشست بسيار هم که اولين نشست کميته تدارک است موفق باشيد. متشکرم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا