تکنولوژی

افزايش تعرفه گمرکی دوربين های ديجيتالی باعث خشنودی قاچاقچيان شد

بخش خبر آی تی ايران – افزايش تعرفه های واردات دوربين های ديجيتال درگمرک فرودگاه مهرآباد واردکنندگان اين محصول از طرق قانونی و رسمی معتقدند که بيشترين نفع اين افزايش تعرفه به قاچاقچيان اين محصول می رسد.

انوشیروانی یکی از این فروشندگان در گفت و گو با آی تی ایران گفت: دوربينهاى عكاسى كامپيوترى تاكنون با تعرفه 40/9006 با تعريف ساير دوربينهاى عكاسى و با حقوق ورودى 10% از كليه گمركات ، ترخيص ميگرديده است كه با توجه به حجم كوچك دوربين به سختى واردكنندگان رسمى را قادر به رقابت با واردكنندگان غيرمجاز ميكرده است.

وی افزود: با توجه به نوع كالا، همين حقوق 10% بسيار زياد و 2 برابر ميزان تعيين شده براى ساير لوازم جانبى كامپيوتر مانند اسكنر و پرينتر بوده است. اخيرا گمرك مرآباد با در نظر گرفتن تعرفه گمركى 40/8525 كه حقوق ورودى 20% را شامل ميشود باعث 2 برابر شدن هزينه واردكنندگان رسمى اين دوربينها شده است كه اتخاذ اين سياست، امكان رقابت با قاچاقچيان را بسيار مشكل كرده است.

به اعتقاد کارشناسان تعريف كلى تعرفه 8525 دلالت بر دوربينهاى ديجيتالى ميكند كه داده ها را روى نوار و كاست ضبط ميكنند (مانند دوربينهاى ويديويى و دوربينهاى حرفه اى براى ضبط برنامه هاى تلويزيونى) در نتيجه نميتواند در برگيرنده دوربينهاى كامپيوترى ساده و خانگى شود كه فايل داده ها را روى كارتهاى حافظه ضبط و ذخيره ميكنند. ضمنا اين دوربينهاى كامپيوترى هيچگونه توليد كننده داخلى هم ندارند كه اعمال چنين تعرفه بالايى را در جهت حمايت از توليد برايشان توجيه نمايد.

همچنين حجم كوچك آنها باعث ميشود تا واردات آنها به سمت مسيرهاى غير مجاز متمايل شود. طبيعى است در مورد كالاهاى با ارزش و كم حجم و كوچك ( مانند دوربينهاى كامپيوترى)، با توجه به بازار رو به رشد آنها و افزايش مداوم تقاضا، روند افزايش حقوق ورودى آنها در گمرك سبب هدايت آنها به مسيرهاى غير قانونى واردات يا شبه قانونى ( بصورت مسافرى و چترباز) ميشود كه باعث تضعيف شركتها و وارد كنندگان رسمى و معتبر و متقابلا تقويت قاچاقچيان و افراد خاطى شده، دولت را از دريافت حقوق معقول قانونى محروم مينمايد.

کارشناسان معتقدند: افزايش واردات غير قانونى، مصرف كننده را هم از دريافت خدمات فنى مناسب بعد از فروش و دريافت گارانتى از شركتهاى معتبر با فعاليت رسمى، محروم مينمايد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا