متاهوش مصنوعی

آیا علاقه زاکربرگ به هوش مصنوعی باعث تغییر نام متا به MetaAI می‌شود؟

حدود ۱۸ ماه پیش، مارک زاکربرگ از تمرکز فیسبوک در حوزه متاورس خبرداد و حتی نام این شرکت را به متا تغییر داد؛ حالا اما برخی تحلیلگران نسبت به سرمایه‌گذاری بیش از حد زاکربرگ در فناوری پرسروصدای این روزها یعنی هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده‌اند.  

اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری متا در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که زاکربرگ و دیگر مدیران این شرکت، اغلب وقت خود را صرف هوش مصنوعی می‌کنند. این اظهارات از زبان باسورث، که شریک اصلی زاکربرگ در توسعه متاورس محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی را برای تحلیلگران به وجود آورده است.  

کارشناسان مرکز Bernstein چند روز پس از این صحبت‌ها و پس از ملاقات مدیران متا با سرمایه‌گذاران، نسبت به تغییر رویکرد متا به سمت هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده و گفتند: مراقب عشق جدید زاکربرگ، هوش مصنوعی باشید.  

تحلیلگران این مرکز همچنین پیش‌بینی کردند که احتمالا با توجه به تمایل متا به هوش مصنوعی، نام این شرکت به MetaAI تغییر خواهد کرد. البته متا هنوز واکنشی را در قبال این موضوع نشان نداده است.

سرمایه‌گذاران و تحلیلگران متا که نسبت به سرمایه‌گذاری‌های گسترده این شرکت در متاورس ناراضی بودند، اخیرا و با توجه به توقف این رویه، تا حدی راضی شده‌اند و از این شرکت خواستند تا در هزینه‌های خود، دقت بیشتری به خرج دهد و محافظه‌کارانه‌تر رفتار کند.  

البته با توجه به اخراج‌های گسترده در شرکت متا، بخش زیادی از هزینه‌های این مجموعه کم شده و متا توانسته رضایت نسبی سرمایه‌گذاران را جلب کند. با این حال، اگر زاکربرگ بخواهد در حوزه هوش مصنوعی، وارد رقابت با مایکروسافت، گوگل و OpenAI شود، قطعا برای این شرکت هزینه‌بر خواهد بود.  

متا طی ماه‌های اخیر، حجم زیادی از تراشه‌های شرکت انویدیا را خریداری کرده که از آن برای تقویت مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند. تراشه‌هایی که طبق گزارش‌ها، قیمت هر کدام از آنها بالغ بر ۱۰ هزار دلار است.  

چندی پیش نیز یکی از فعالان حوزه فناوری در توییتی مدعی شد که گروه تحقیقاتی MetaAI در پنج ماه، ۲۰۴۸ تراشه را از شرکت انویدیا خریداری کرده تا بتواند مدل‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را توسعه دهد.  

از ۲۵ اکتبر یعنی زمانی که متا از سرمایه‌گذاری قوی‌تر خود در حوزه هوش مصنوعی خبر داد، ارزش سهام انویدیا بیش از دو برابر رشد داشته در حالی که این افزایش برای سهام متا، حدود ۵۴ درصد بوده است.  

طبق گزارش‌ها، متا تا ساعاتی دیگر گزارش عملکرد سه ماهه خود را منتشر خواهد کرد و مطمئنا هوش مصنوعی می‌تواند به تبلیغات این شرکت و کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی آن، کمک زیادی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا