تکنولوژی

اولين جشنواره‌ى جوانان، وبلاگ‌ها و جامعه‌ى اطلاعاتى گشايش يافت

ایسنا – اولين جشنواره‌ى جوانان، وبلاگ‌ها و جامعه‌ى اطلاعاتى با حضور جمعى از مسؤولان دولتى، برخى از متوليان بخش خصوصى حوزه‌ى فناورى اطلاعات و ارتباطات و جمع كثيرى از وبلاگرها در محل مركز ايرانى هايش‌هاى بين‌المللى وزارت امورخارجه گشايش يافت.

به گزارش سرويس ارتباطات ايسنا، ”مهندس رضا پارسا” دبير جشنواره‌ى جوانان، وبلاگ‌ها و جامعه‌ى اطلاعاتى در مراسم افتتاحيه‌ى جشنواره كه ”سه‌شنبه“ برگزار شد، ضمن ارايه‌ى گزارشى از برنامه‌ها و عملكرد ستاد برگزارى جشنواره، گفت: از سه هفته‌ى پيش كه كار اطلاع‌رسانى جشنواره شروع شده و ا سوالاتى از جمله اين‌كه چرا جشنواره‌ى وبلاگ و يا چرا مسابقه‌ى وبلاگ؟ مواجه شديم كه در برخى موارد پاسخ اين سوالات داده شد و اميدواريم پاسخ ساير موارد نيز طى برنامه‌هاى جشنواره ارايه شود.

وى، ادامه داد: اين جشنواره با هدف مايت از توليدكنندگان محتواى فارسى در وب با هدف افزايش كيفى و كمى محتوا، هم‌چنين توسعه‌ى خط و زبان فارسى همراه با بررسى ابعاد مختلف پديده‌ى وبلاگ در قالب برگزارى جلسات گفت‌وگو و ميزگرد خواهد بود.

وى، ادامه داد: وجود وبلاگ فارسى در اينترنت باعث شد تا اين زبان به عنوان زبان چهارم وبلاگ‌ها در دنيا مطرح شود. در حال حاضر زبان انگليسى ‌‌٨/٣٥ درصد، زبان ژاپنى ‌‌٦/٩، زبان اسپانيايى ‌‌٩ درصد و زبان چينى ‌‌١/١٤ درصد و آلمانى ‌‌٣/٧ درصد محتواى كل سايت‌هاى اينترنتى را تشكيل مى‌دهند و ساير زبان‌ها در مقابل اين گروه درصد پايينى را به خود اختصاص داده‌اند كه زبان فارسى در ميان آن‌ها گم است.

وى، در مورد برنامه‌هاى جشنواره گفت: سعى كرديم تا موارد مدنظر از برگزارى جشنواره در قالب برگزارى جلسات گفت‌وگو و كارگاه‌ها مطرح شود.

وى، ادامه داد: در بحث مسابقه اين انتقاد به ما شد كه چرا تنها در مقوله‌ى شعر مسابقه برگزار مى‌شود كه اين انتقاد به‌جاست و بايد گفت كه به اين علت بود كه اين جشنواره به عنوان اولين جشنواره و تجربه مطرح شد و در جشنواره‌هاى بعد سعى مى‌كنيم تا بخش مسابقه در ساير موارد نيز برگزار شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه ”رحيم عبادي” مشاور رييس‌جمهور و رييس سازمان ملى جوانان گفت: دولت و مسؤولان بايد با جديت ا جوانان و وب‌لاگ نويسان حمايت كنند و به جاى مداخله‌گرى، نقش تسهيل‌كننده براى آنها داشته باشند.

وى، مهمترين خواسته‌ى جوانان شهر تهران در سال گذشته را دسترسى به اطلاعات شغلى و مهارت‌هاى شغلى، فردى و اجتماعى عنوان كرد و گفت: تلاش براى كسب دانايى و اطلاعات بيشتر، در حال گسترش است.

وى، جوانان را سرمايه‌اى خواند كه به لحاظ عقلى، بايد سياست مصونيت، اعتمادسازى و احترام به عقايد آن‌ها را مبنا قرار داد تا اين امر منجر به شكوفايى نسل جوان شود و جامعه را از درون ايمن ‌كند.

به گفته‌ى ”عبادي” هر ايرانى جوان در خارج از ايران و محيط مجازى، جوانى متعلق به اين كشور و برخوردار از تمام حقوق سياسى، اجتماعى و فرهنگى است.

مشاور رييس‌جمهور، با بيان اين كه بخشى از جوانان كه در فضاى مجازى و وبلاگ كار مى‌كنند، كمتر مورد توجه هستند، تاكيد كرد كه براى شكستن اين فضا تعامل با دوستان جوان بايد صورت گيرد كه سازمان ملى جوانان در اين راستا گامهايى برداشته و اين تعامل را آغاز كرده است.

عبادى، با اشاره به اين كه هم اكنون برخى ذهنيت‌ها در جامعه محيط وبلاگ و مجازى را محيطى توأم با بى‌اخلاقى، بى‌شخصيتى و بى‌اعتقادى ترويج مى‌كند، ادامه داد: اين در حالى است كه در تمام مجموعه‌ گفت‌وگوهاى سازمان ملى جوانان با قشر جوان كمترين كلامى كه ناشى از بى‌احترامى باشد، مشاهده نشد.

وى، در اين باره افزود: بيشتر جوانان از مسؤولان و سازمان ملى جوانان گله داشتند، اما نجابت و بزرگى جوانان ايرانى در اين ارتباطات نيز نمايان بود.

رييس سازمان ملى جوانان سپس مهمترين شاخص‌هايى كه تحولات جهانى را ترغيب مى‌كند، متاثر از IT و فناورى اطلاعات و اولين مشخصه‌ اين تحولات را جهانى شدن و دسترسى آسان به اطلاعات ذكر كرد و افزود: جابجايى قدرت به عنوان دومين مشخصه خود داراى دو وجه «واگذارى از يك فرد يا نظام به فرد يا نظام ديگر» و «واگذارى قدرت به لحاظ ماهوى» است كه در گذشته واگذارى قدرت، شرط اول را داشت اما امروز قدرت از وجه ثروت به وجه معنوى مى‌رسد.
مشاور رييس‌جمهور، شكل‌گيرى جامعه‌ى ديجيتالى و جامعه‌ى اطلاعاتى را مشخصه‌ى بعدى عنوان كرد و گفت:‌ جامعه‌ ديجيتالى در حال شكل‌گيرى و مشخصات آن متفاوت از گذشته است كه اين را مى‌توان مرهون انقلاب رايانه‌اى و فناورى اطلاعات دانست.

وى در مورد شكل‌گيرى‌ جامعه‌ى اطلاعاتى، نيز گفت: اگرچه به لحاظ مفهومى ابعاد جامعه‌ى اطلاعاتى به درستى ترسيم نشده اما رفته رفته واقعيت عينى پيدا مى‌كند.

عبادى، صرفا انسان‌هاى داراى هوش بالا را در زمان كنونى داراى برترى ندانست و تصريح كرد: افرادى كه بتوانند زودتر از اطلاعات آگاه شوند، انسان‌هاى كارسازترى مى‌شوند؛ زيرا جامعه‌ى اطلاعاتى ديگر، مانند گذشته طبقه‌بندى شده و از بالا به پايين نيست؛ بلكه اين جامعه در اختيار همه بوده و حتى دسترسى آحاد مردم به اطلاعات بيش از مسؤولان بوده است.

عبادى با تاكيد بر راهبرد «ايجاد اعتماد و مصونيت» به عنوان سياست قابل اتخاذ در برابر وبلاگ‌ و جامعه‌ى اطلاعاتى تصريح كرد: تجربه نشان داده كه بدبينى، فاصله‌ى ملت‌ها و دولت‌ها را عميق مى‌كند و به هر ميزان كه دولت به مردم اعتماد كند، موفقيت‌هاى بالاترى كسب مى‌شود.

به اعتقاد وى با نگاه دولت خاتمى،‌ بستر مناسبى براى رشد فناورى اطلاعات ايجاد شد و هرچند ناسايى‌هايى هم وجود دارد، اما زيرساخت براى رشد و توسعه فراهم شده است.

عبادى دغدغه‌ى‌ سازمان ملى جوان را رشد و نمايان‌سازى استعدادهاى نهفته و ظرفيت‌هاى بالقوه جوانان دانست و گفت: در روزهاى آينده با برنامه علمى نسل جوان را براى ورود به جامعه اطلاعاتى و محيط رايانه‌يى، آماده‌ و به زودى اين برنامه را به دولت تقديم مى‌كنيم.
رييس سازمان ملى جوانان در پايان از جوانان علاقه‌مند درخواست كرد در توليد ديتا به اين سازمان كمك كنند.

به گزارش ايسنا، در ادامه ”معاون حقوقى و پارلمانى رييس‌جمهور” به ايراد سخنانى پرداخت و گفت: خوبى وبلاگ اين است كه ملك پدرى هيچ‌كس نبوده و همه با هرنوع افكارى مى‌توانند در آن بنويسند.
”سيد محمدعلى ابطحي” افزود: جامعه‌ى وبلاگ‌نويسان، با تلاش، حضور خود را اثبات كرده و مديون هيچ‌كس نيستند. حركت‌هاى مدنى جوانان از درون جامعه رشد يافته و خود را به حاكميت تحميل كرده است، به طورى كه مخالفان را وادار كرده تا براى در معرض ديد بودن خود را وابسته به اين انديشه و اراده‌ى جوانان نشان دهند.

وى، ادامه داد: حكومت در اكثر اتفاقات جامعه كمتر تصميم گرفته، بلكه بيشتر اين موارد به عنوان يك واقعيت رخ داده و خود را تحميل كرده، سپس رسمى ‌شده‌اند.

وى، تصريح كرد: به نظر مى‌رسد كه مسوولان هنوز درنيافته‌اند كه فرق سايت با وبلاگ چيست و وبلاگ‌نويسان چه خصوصياتى داشته و چه كسانى هستند، اما مقوله‌ى وبلاگ‌نويسى در كشور رشد داشته، تا جايى كه مجموعه‌ى جريان حاكميت احساس مى‌كند بايد آن را به رسميت بشناسد و اين يك قدم خير است.

ابطحى، ادامه داد: اين مقوله به عنوان بزرگ‌ترين دستاورد مجموعه كسانى است كه به صورت مدنى اين حركت را در پايين شكل داده و به جايگاه امروز رسيده‌اند. من بارها در مطالبم نوشته‌ام كه نبايد در مورد وبلاگ‌نويسان تندروى شده و اين صنعت مورد بازخواست ساير مجموعه‌ها قرار گيرد، بلكه بگذاريد تا آن‌چه مى‌خواهند، بنويسند.

وى، تصريح كرد: اگر همه‌ى ما به مرحله‌اى برسيم كه حرف‌هايى را كه مى‌نويسيم جدى‌تر و مستندتر باشد مطمئنا بهتر خواهد بود. من به شما و نسل جوان مخاطب شما وجود اين فضاى خوب اطلاعاتى و ارتباطى را تبريك مى‌گويم و خوشحالم كه جامعه‌ى جوان هويت خود را از راه نوشتن و حرف زدن اثبات كرده است.

وى، يادآور شد: وبلاگ‌نويسان نيازمند كمك‌هاى فكرى هستند تا بيشتر مسايل را مورد بحث و تبادل قرار دهند.

معاون حقوقى و پارلمانى رييس‌جمهور، در پايان افزود: تا كنون از نكات كه بسيارى از جوانان در وبلاگ‌هاى خود داشتند لذت برده‌ام و ديدن بسيارى از آنان كه قبلا از پشت ديوارهاى مجازى يكديگر را ديده بوديم لذت‌بخش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا