تکنولوژی

Hotmail پرونده هاى مشتريان را نابود مى کند !

نام نویسنده: Evan Hanson

بخش مقاله آی تی ایران – الکساندريا فلتون ماه گذشته هنگامى که به صندوق پست الکترونيک خود مراجعه نمود از آنچه که مشاهده کرد شوکه شد , تمامى فايلهايى که ذخيره کرده بود حذف شده بودند .

کمترين بهايى که وى براى اين موضوع پرداخته بود , از بين رفتن مکاتبات شخصى و تجارى , عکس ها و برنامه سفر به سن خوزه در کاليفرنيا که اخيراً خريده بود, مى باشد.

وى با عصبانيت در اين باره مى گويد : مايکروسافت يک سرويس پست الکترونيکى راه اندازى نموده است که ارمغان آن تنها دادن اخبار بد مى باشد.

کارمند بخش پشتيبانى بعد از آنکه وى اين مسئله را با آنان مطرح کرده بود سرانجام تنها اعلام کرده بود که اين مسئله ناشى از رويداد ها و خطاى سيستمى بوده است , فايلهاى وى براى هميشه از بين رفته اند و هيچ کارى براى بازگرداندن آنها نمى توان انجام داد.

فلتون درباره اين موضوع مى گويد :\” اين مسئله وحشتناک است ! اين سرويس ها آسان و رايگان هستند , بنابراين مردم درباره استفاده از آن فکر نمى کنند , اما آنها بايد بدانند که اين کار همراه با ريسک و خطر مى باشد. من شخصاً ديگر هرگز اطلاعات و فايلهايم را در سرويس هات ميل نگه دارى نخواهم کرد.\”

داستان پيش آمده براى فلتون , بازگو کننده يک پيچيدگى جديد در عرصه خطر هميشگى از بين رفتن اطلاعات در عصر ديجيتال مى باشد و طرح اين موضوع انداختن نقطه روشنى است که مسئوليتهاى شرکتهاى ارائه دهنده سرويس هاى آن لاين را بيش از پيش مشخص و عيان مى کند.

اين در حالى است که مصرف کنندگان با تبليغاتى مانند سرويس جديد پست الکترونيک با حجم بسيار زياد يک گيگا بايت و رايگان گوگل و سرويس شرکت Copycat , بمباران شده اند.

مصرف کنندگان پيش از اين هم نقره داغ شده اند , براى مثال ارائه دهندگان ميزبانى وب به طور ناگهانى به خدمات خود در زمينه نگهدارى فايلهاى مشتريان پايان داده و آن را قطع کردند. اينگونه سرويس دهنده ها مانند MySpace.Com و I-Drive.Com در يک فاصله زمانى کوتاه که از اخطار دادن در اين باره گذشته بود سرويس خود را قطع نموده و فايلهاى مشتريان حذف شدند.

سايت آن لاين PhotoPaint بدون هيچ تذکرى بسته شد , اگرچه اندکى بعد در مقابل دريافت هزينه حاضر به دادن فايلها به 1.25 ميليون مشترى گشت. در همين ساختار , مايکروسافت اعلام نمود که اگر چه تنها از آنچه که اخيراً مطرح شده اند تنها مرد فلتون صحت داشته است ولى انتشار اين مسئله فرصتى را به وجود آورد تا به سرويس هات ميل حمله شود.

بروک ريچاردسن , مدير توليد MSN و Hotmail از طريق يک نامه الکترونيکى اعلام داشت : \” ما اقدامات احتياطى مانند تهيه فايل پشتيبان به طور منظم و سيستماتيک از اطلاعات را براى محافظت از شبکه و براى بدست آوردن اطمينان مشتريان درمورد از بين رفتن اطلاعات انجام داده ايم.\”

وى در ادامه افزوده است : \” ما عواقب اين مسئله را مى دانيم و آنچه که رخ داده است ديگر تکرار نخواهد شد.ما سعى داريم تا بفهميم که چگونه اين اطلاعات از بين رفته اند , اما توانايى بازگزداندن آنها را نداريم.\”

ارشناسان حقوقى مى گويند : بطور کلى تعداد مصرف کنندگانى که براى از دست دادن اطلاعات بخواهند شکايت کنند مانند آنچه درباره سرويس هات ميل رخ داد , کم مى باشد و اين مورد با توجه به اينکه در ابتدا مشتريان توافق نامه اى را قبول مى نمايند که حاوى رفع مسئوليت از شرکت سرويس دهنده مى باشد .

ارا راتکن , يک وکيل دعاوى در سن رافائل کاليفرنيا در اين باره مى گويد : \” اين مسئله قابل فهم مى باشد. براى طرح دعوى درباره از بين رفتن اطلاعات, تعداد مشتريان که شکايت داشته باشد کافى نيست و اين با توجه با مواردى است که در گذشته رخ داده است.

\” وى در ادامه مى افزايد : مصرف کنندگان مى توانند از اطلاعات خود محافظت کنند , بدين وسيله که از تهيه فايل پشتيبان از اطلاعات با ارزش , اطمينان حاصل نمايند.

بعضى از ارائه دهندگان خدمات آن لاين مانند سرويس پست الکترونيک ياهو به مشتريان اجازه مى دهند تا نامه الکترونيکى را بر روى کامپيوتر خود ذخيره کنند و توسط برنامه هاى مخصوص پست الکترونيک مانند Microsoft Outlook آن را بازيابى نمايند.

همچنين شرکتهاى ارائه دهنده خدمات اجاره فضا در وب مانند IBackup , Xdrive و Connected سرويسهايى را در مقابل دريافت هزينه ماهانه براى تهيه فايل پشتيبان به مشتريان عرضه مى نمايند.

راگو کل کارنى , سخنگوى شرکت Ibackup در اين باره مى گويد : \”تقاضا راى سرويس هاى ذخيره اطلاعات بصورت آن لاين در حال رشد مى باشد .

شرکت ما بطور خاص به هزاران مشترى سرويس مى دهد که اين تنها در مقابل پرداخت ماهيانه بين سه دلار تا هشتصد دلار مى باشد و در مقابل شرکت هم در برابر مشتريان متعهد مى شود و اين درحالى است که اغلب قرارداد هاى رايج درحدود ماهانه 14.95 دلار براى حجم چهار گيگا بايت اطلاعات مى باشد.\”

اما وى به يک نکته هوشمندانه اشاره مى کند که شرکتهاى ارائه دهنده خدمات ذخيره سازى آن لاين در مقابل تهيه يک فايل پشتيبان کاملاً امن و بدون خطا هيچ تضمينى نمى دهند. کل کارنى در ادامه مى افزايد : \” ما تهيه فايل پشتيبان بصورت صد در ص را تضمين نمى دهيم , يعنى هيچ کس نمى تواند بدين صورت تضمين دهد و اين فقط به خاطر طبيعت اينترنت مى باشد. واقعاً دادن تضمين صد در صد در اين باره بسيار مشکل مى باشد.\”

[email protected]

منبع : CNET News.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا