تکنولوژی

رئيس انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى:مسؤوليت استفاده‌ي غير اخلاقي كاربران متوجه ISPها نيست

ایسنا – رئيس انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى، با اشاره به آمار اعلام شده در مورد دسترسى كاربران به سايت‌هاى غير اخلاقى به وسيله‌ى ISPها از سوى برخى مسئولان قضايى، ارقام ذكر شده را فاقد مبنا و پايه‌ى درست كارشناسى خواند.

مهندس مصطفى محمدى،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس IT خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: قضاوت در مورد ISPها و اين‌كه تا چه اندازه فعاليت صنفى آن‌ها مى‌تواند در دسترسى به سايت‌هاى غير اخلاقى موثر باشد، به كارشناسى بسيار دقيقى نيازمند است، از سوى ديگر، يك ISP، در حيطه‌ى فعاليت، دسترسى به اينترنت را براى عموم مردم فراهم مى‌كند، لذا اگر كاربران با استفاده از اين امكان به سايت‌هاى غير اخلاقى مراجعه كنند، مسووليت آن متوجه ISP نيست!

مهندس محمدى، ابراز عقيده كرد: چنانچه هر گونه دسترسى به اينترنت را منشاء فساد تلقى كنيم، برخى شركت‌ها و سازمان‌ها نظير مخابرات و صدا و سيما با 300 بيت پهناى باند، در حال ارتكاب بيشترين جرم بوده و بالاترين رتبه را در اين زمينه كسب خواهند كرد، اما اگر با ديد كارشناسى، تعداد سايتهاى غيراخلاقى و كليه‌ى سايتهاى موجود در اينترنت را مقايسه كنيم، آمار آن از يك درصد هم كمتر است.

وى افزود: بر همين اساس، توقف فعاليت يك ISP، به دليل وجود همان يك درصد از سايتهاى نامناسب اينترنت، وجهه‌ى كارشناسى نداشته و اين توجيه كه با جلوگيرى از فعاليت ISPها، آمار ترويج فساد در كشور كمتر مى‌شود، بى‌پايه و اساس است.

وى، با اشاره به تلاش‌هاى انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى در ارايه‌ى اطلاعات كامل به مقامات قضايى در مورد ISPها، تصريح كرد: آمار ارايه شده از سوى برخى مسؤولان قضايى و دادستان تهران در حالى ارايه مى‌شود كه بر اساس آمار موجود، 40 درصد از منازل شهروندان تهرانى و برخى كلان شهرهاى كشور، مستقيم به تصاوير ماهواره‌اى و يا منابعى كه از طريق ماهواره تامين مى‌شوند، دسترسى دارند.

مهندس محمدى، در ادامه با اشاره به هزينه‌هاى ناچيز و گاهى رايگان دسترسى به ماهواره نسبت به استفاده از اينترنت، افزود: كوچكترين كارشناسى در اين زمينه بيانگر اين موضوع خواهد بود كه براى كاربران سايتهاى غير اخلاقى استفاده از ماهواره با صرفه‌تر است، لذا هيچ انگيزه‌اى براى پرداخت پول هت استفاده از اينترنت با سرعت بسيار پايين و هزينه‌هاى بالا باقى نمى‌ماند.

وى، اظهار اميدوارى كرد كه از اين پس مسؤولان دولتى قبل از اعلام نظرات و آمارها، مراتب را از طريق كارشناسان مربوطه و يا انجمن‌هاى تخصصى جويا شده و سپس رسما اعلام كنند.
رئيس انجمن صنفى كارفرمايان اينترنتى، استفاده از تجربه‌هاى ساير كشورها، تدوين قوانين و مقررات مجزا و نظارت بر اجراى صحيح قوانين، همچنين افزايش همكارى‌هاى صنفى و كارشناسى در اين زمينه را از جمله راهكارهاى حل اين معضل برشمرد و گفت: تجربه ثابت كرده كه برخوردهاى پليسى در اين زمينه راهگشا نيست. مسوؤلان بايد با اجراى راهكارهاى فرهنگى براى اوقات فراغت جوانان، قشر جوان را براى استفاده‌ى صحيح از اينترنت آماده كنند، برخودرهاى نسنجيده با تكنولوژى‌ها‌ى جديد از جمله ماهواره و يا ISPها مشكلى را حل نخواهد كرد.

محمدى، استفاده از فيلترينگ در جلوگيرى از دسترسى‌ به سايتهاى غيراخلاقى را تا حدودى مؤثر دانست و تاكيد كرد:‌ اگر ميليون‌ها دلار نيز در زمينه‌ى فيلترينگ برخى سايتها هزينه شود، باز نمى‌توان مدعى شد كه به طور يقين جلوى نفوذ آن‌ها گرفته شده است؛ ولى اين موضوع به اين معنا نيست كه ISPها مخالف فيلترينگ هستند، چراكه اين قشر از نخستين كسانى بودند كه بحث فيلترينگ را مورد حمايت قرار دادند. بنابراين معتقدم ما بايد در حيطه‌ى فيلترينگ به اين‌كه هزينه‌هاى مربوط به آن توسط چه كسانى پرداخت مى‌شود و نيز شاهد چند درصد بازدهى خواهيم بود، توجه داشته باشيم.

اين مقام مسؤول، در پايان، با اشاره به هزينه‌هاى بالاى فيلترينگ، گفت: همان‌طور كه در ساير موارد جهت دفاع از حريم فرهنگى كشور، دولت هزينه‌هاى آن را پرداخت مى‌كند، در اين زمينه نيز توجه مسؤولان را به اين نكته معطوف مى‌داريم كه با پرداخت تسهيلات مربوط به اين صنف، امكان اجراى دقيق‌تر و كامل‌تر فيلترينگ را فراهم كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا