ایران

سرمایه‌گذاری ۲۲۰۰ میلیارد تومانی انجمن VC ایران در سال ۱۴۰۰

گزارش انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران از قراردادهای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰.

انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران گزارشی از عملکرد خود را در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است. به گفته این انجمن در سال گذشته بالغ بر۲۲۱۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی ۳۶ عضو این انجمن انجام گرفته است.

رشد ۳برابری حجم ریالی سرمایه‌گذاری‌ها

براساس آمار منتشر شده در این گزارش حجم سرمایه گذاری خطرپذیر این انحمن در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۲۱۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل خود که ۷۵۰ میلیارد تومان بوده٬ رشد بیش از ۳۰۰ درصدی داشته است.

 پیشتر در گزارشی که صرفا در اختیار اعضای انجمن قرار گرفته بود بیشترین حجم سرمایه گذاری مربوط به حرکت اول بوده است که با رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بیش از ۲ برابر وی سی دوم در این گزارش سرمایه گذاری نموده است.

 

تکته قابل تامل، مقایسه این نرخ رشد با کشور ترکیه به لحاظ مشابهت شرایط کلان آن با ایران است. طبق آمار شرکت Startups. watch که در زمینه جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها فعالیت می‌کند. حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در ترکیه نسبت به سال قبل، ۱۰برابر شده است حال آنکه این رقم در کشور ما ۳ است.

طبق این گزارش حوزه «خدمات آموزشی و سازمانی» با ۱۳ درصد بیشترین سهم را در حذب سرمایه داشته و حوزه تجارت الکترونیکی و حوزه فرهنگی٬ هنری و اخبار به طور مشترک با ۱۲ درصد سهم در جایگاه دوم قرار دارند.

همچنین در حالی که میانگین قراردادها در سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ میلیارد تومان بوده، این رقم در سال ۱۴۰۰ در حدود ۷میلیارد تومان بوده است.

تسهیلات

همچنین طبق این گزارش در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳۷۹ میلیاvد تومان تسهیلات به کسب‌وکارها اعط شده که میانگین مبلغ هر تسهیلات نیز حدود ۲۹۰ میلیون تومان بوده است.

اما نکته قابل تامل اینکه میزان تسهیلات اعطایی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کمتر شده که حاکی ار کاهش ۳۰ درصدی در این حوزه است. همجنین طبق آمار این گزارش بیش از ۷۰ درصد این تسهیلات اعطا شده مربوط به تهران است.

در این گزارش  که تلاش شده تصویری از عملکرد صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر را نشان دهد آمار امیدوار کننده‌ای در اکوسیستم دیده نمیشود و با توجه به نرخ تورم و افزایش لجام گسیخته ارز، با سرمایه گذاری در ابعاد کوچک اتفاق خارق العاده‌ای در تولد و رشد کسب و کارهایی تحول آفرین صورت نخواهد گرفت.

توسعه فرهنگ کارآفرینی و سرمایه گذاری خطرپذیر، ورود بازیگران بزرگ صنعتی به اکوسیستم سرمایه گذاری خطرپذیر، افزایش تیکت سایزها، افزایش قراردادهای هم سرمایه گذاری، تسهیلگری و حمایت نهادهای قانونگذار از ورود سایر سرمایه گذاران به این صنعت و حتی رونق راهکارهایی از جنس کرادفاندنیگ (تامین مالی جمعی) بخشی از راهکارهایی ست که به نظر میرسد برای تغییر شرایط نامطلوب فعلی مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا