تکنولوژی

سكوت مخابرات ،تعطيلى ISP ها

دنياى اقتصاد – جامعه ISP‌داران تهرانى روزها و ساعات‌ بحرانى را پشت‌سر مى‌گذارند، تنها طى 2-3 روز گذشته قريب به 50 شركت خدمات‌دهنده اينترنتى با حكم قضايى پلمب شده و فعاليت آنها مختل شده است.
به گزارش خبرگار ما، ماموران دادستانى كه به همراه مسوولان فنى به شركت‌هاى ISP مراجعه مى‌كنند پس از انجام تست‌هاى فنى در صورت وجود سايت‌هاى نمونه فيلتر نشده، ارائه سرويس‌هاى تلفنى اينترنتى و يا تجهيزات دريافت از ماهواره اقدام به پلمب شركت‌ها مى‌كنند.
اين اقدام در حالى انجام مى‌گيرد كه برخى از صاحبان شركت‌هاى پلمب شده معتقدند در مورد فيلترينگ، شركت‌هاى ISP عملا مسووليتى ندارند و طبق روال و مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى تنها شركت‌هاى ICP و خود مخابرات بايد فيلترينگ را انجام دهند و شركت‌هاى ISP نيز خطوط اينترنت را ازICP ها يا مخابرات دريافت مى‌كنند.
از طرف ديگر موضوع تلفن‌هاى اينترنتى كه از يكى دو هفته قبل با اولتيماتوم شركت مخابرات روبه‌رو شده بود هم به موضوع فيلترينگ اضافه شده و طى روزهاى گذشته تعداد زيادى ازISP ها صرفا به دليل نداشتن مجوز تلفن اورجينيشن پلمب شده‌اند. اين در حالى است كه طبق فراخوان شركت‌هاى متقاضى تا 20 ارديبهشت‌ براى ارسال درخواست مجوز فرصت داشته‌اند. اين در حالى است كه روند پلمبISP ها از روز پنج‌شنبه 17 ارديبهشت يعنى 3 روز قبل از پايان مهلت شروع شده است.
در كنار اين موضوع، سكوت مقامات مخابراتى هم قابل تامل است، پس از گذشت چند روز از پلمب شدنISP ها، مقامات وزارت ارتباطات و مخابرات هيچ موضع‌گيرى رسمى در اين‌باره نكرده‌اند. در حالى كه برخيISP داران معتقدند پلمب شركت‌ها براساس ليستى انجام مى‌گيرد كه با هماهنگى مخابرات تهيه شده است كه در جريان بازديد اخير گروه‌‌هاى فنى دادگاه، شركت وى پلمب شده.
الفت، مديرعامل شركت پيشگام در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: بعد از مراجعه ماموران نيروى انتظامى به شركت ما مسأله ارائه سرويس‌ ترمينيشن را مطرح كردند در صورتى كه كار شركت ما ارائه سرويس اورجينيشن بوده است.
وى افزود: به همين دليل ما با دليل و مدرك به آنها ثابت كرديم كه سرويس ترمينيشن را ارائه نمى‌كنيم سپس آنها موضوع فيلترينگ را مطرح كردند كه ما دلايلى را ارائه كرديم كه ما Provider تلفن هستيم نه Provider اينترنت، در نتيجه فيلترينگ به ما مربوط نيست.
وى گفت: با پلمب شركت ما 15000 مشترى ثابت و نزديك به 15000 كارت تلفن در دست مردم مانده است.
وى خاطرنشان كرد: پلمب كردن اينISP ها از دو جنبه ضرر وارد كرده است، اول اينكه با پلمب هريك از اين شركت‌ها، تعدادى از كاركنان آن شركت بيكار شده‌ و از نظر اقتصادى به آنها ضرر وارد مى‌شود و از طرفى نيز تكنولوژى بزرگ مانند IT را در كشور زير سوال برده‌اند.
همچنين ناصر مديرعامل شركت ميكروسيستم نيز در اين خصوص گفت: ماموران نيروى انتظامى به شركت مراجعه كرده و آن را پلمب كردند.
وى افزود: با توجه به اينكه شركت فاقد سرويس VOIP را ارائه مى‌دهد نه ديش دارد و نه يك ISP است بلكه براى سازمان‌هاى دولتى بعضى از كارهاى اينترنتى را انجام مى‌دهد و در اصل Back bom اينترنت را در اختيار استفاده‌كنندگان قرار مى‌دهيم.
وى خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيز هيچ دليلى براى پلمبISP ها ارائه نشده است.
يكى از مديرانISP ها نيز گفت: ماموران نيروى انتظامى با ارائه ليستى از جانب مخابرات كه اسامى 225 شركت ISP در آن موجود است، اقدام به پلمب شركت‌ها كرده است.
وى گفت: ولى هنوز هيچ دليلى در خصوص پلمب اين شركت‌ها ارائه نشده و اين موضوع در ابهام است.

مدير ديتا: از طرف مخابرات استعلام كرده‌اند
مخبرات بيشتر به خاطر بحث اقتصادى و امنيتى به دنبال Voice غيرمجاز است، اما در ساير بخش‌ها طبق مقررات عمل مى‌شود.
مهندس رشيدى مدير ارتباطات ديتا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: مخابرات طى يك قانون كلى اعلام كرد افرادى كه از ما مجوز نگرفته‌اند اجازه فعاليت ندارد، اما برخورد با اين موضوع بر عهده قوه قضاييه و نيروى انتظامى است كه در اين راستا از ما استعلام مى‌شود كه آيا شركت دارنده ديش مجوز دارد يا خير كه پس از بررسى‌ به آنها جواب داده شده و از سوى آنها اقدام مى‌‌شود.
وى ادامه داد: در راستاى پلمب شدن تعدادى ازISP هاى تهران، قطعا كار استعلام از بخ‌هاى ديگر مخابرات مانند حراست انجام شده است.
وى ادامه داد: در صورت نداشتن فيلتر، انجام كار ISP در صورت نداشتن مجوز و پرداختن به كار Voice اعم از Orgination و Termination بدون مجوز با شركت‌ها برخورد خواهد شد كه وظيفه آن بر عهده قوه قضاييه و نيروى انتظامى است.
وى يادآور شد:‌ بحث فيلترينگ بايد از سويISP ها وICP ها رعايت شود. در بخش فيلترينگ شاكى مدعى‌العموم است كه از مخابرات استعلام مى‌كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا