ایراناینترنت

ناکامی دولت در حفظ کرسی مهم اتحادیه جهانی مخابرات

ایران رای کافی نیاورد

وزارت ارتباطات ایران کرسی کلیدی شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد. کاهش ۵۳ رای ایران نسبت به دوره قبل دلیل ناکامی اخیر وزارت ارتباطات کشورمان و عیسی زارع پور در این رقابت انتخاباتی بوده است.

ایران که در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار با ۱۴۶ رای توانسته بود یکی از اعضای شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات شود، حالا در دور جدید انتخابات و در حالی که ۱۶ کشور آسیایی برای این کرسی کاندیدا بودند، نتوانست بیش از ۹۳ رای بیاورد و با قرار گرفتن در جایگاه پانزدهم این رقابت انتخاباتی، کرسی خود را از دست داد. بالاترین رای کسب شده بین کشورهای آسیایی ۱۴۷ رای بوده است.

موقعیتی که از دست رفت

پیش از این، در آبان ماه سال ۱۳۹۷، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت وقت  با درج پستی اینستاگرامی از موفقیت ایران برای به عضویت در آمدن شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات خبر داده بود. وی در مصاحبه‌ای که آن زمان انجام داد تاکید کرده بود که ایران با ۱۴۶ رای و با رایی بالاتر از کشورهای پرسابقه‌ چون روسیه، آفریقای جنوبی و لهستان و… عضو شورای حکام اتحادیه جهانی ارتباطات شد.

جهرمی در پیامی در اینستاگرام اعلام کرد: لحظاتی پیش پیامکی از وزیر ارتباطات اندونزی دریافت کردم که در آن انتخاب ج.ا.ایران به عنوان عضو شورای حکام اتحادیه جهانی ارتباطات را تبریک گفته بود.

وی اظهار کرد: «به یاد دارم پس از سخنرانی در جمع وزرای ارتباطات و دیپلماتهای سایر کشورها در دبی، دبیرکل اتحادیه گفت با این صحبت‌ها و مذاکراتی که داشته‌اید، همه ایران را تحسین کردند. پیش‌بینی او بر انتخاب ایران با رای بالا بود.» جهرمی افزود: «امروز و در روز آغازین بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، پس از مدت‌ها، یک اجماع جهانی برای انتخاب ایران با رای ۱۴۶ کشور دنیا و با رایی بالاتر از کشورهای پرسابقه‌ای چون روسیه، آفریقای جنوبی، لهستان، آذربایجان و … شکل گرفت. زمان، زمان خودباوری است. باور کنیم که می‌توانیم.»

به نظر می‌رسد اختلال‌های اینترنتی اخیر و اعتراضات گسترده‌ای که این روزها کاربران در شبکه‌های اجتماعی ابراز می‌کنند، در این بی‌رغبتی کشورها برای رای دادن به ایران بی‌تاثیر نبوده است. از حدود دو هفته پیش، ایرانیان در دسترسی به اینترنت بین‌الملل و انواع پلتفرم‌های خارجی با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و حتی در مناطق زیادی از کشور، اینترنت موبایل و ثابت برای ساعات طولانی قطع است. به تازگی نیز زمزمه‌هایی از احتمال دایمی بودن فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتسپ به گوش می‌رسد که هنوز هیچ مقام رسمی صریحا آن را تایید یا رد نکرده است. اما این دو پلتفرم همچنان مسدود هستند.

 

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا