تکنولوژی

هزينة دسترسى به زيرساخت ديتاى ايران، 2 تا 3 برابر کشورهاى پيشرفته

ايتان – مقايسة وضعيت کنونى شبکه ديتاى ايران با ديگر کشورها نشان مي¬دهد که دسترسى به زيرساخت در کشور ما هزينة زيادى را مطالبه مي¬کند و اين امر ناشى از سياست مخابرات براى کسب درآمد از فروش زيرساخت است.
به گزارش شبکة تحليل¬گران تکنولوژى ايران – ايتان- در مقاله¬اى که يکى از کارشناسان شبکه با عنوان “هزينة دسترسى به زيرساخت در ايران، 2 تا 3 برابر کشورهاى پيشرفته” در سايت اين شبکه منتشر کرده است، چنين آمده است: اگرچه سرمايه¬گذارى بر روى شبکه¬هاى ديتا و سرويس¬هاى آن رقم بالايى را در دنيا به خود اختصاص داده، اما استفاده از اين سرويس¬ها در کشورما چندان رواج پيدا نکرده است و اين در حاليست که اراية اين سرويس¬ها مى‌تواند بسيارى از مشکلات فرهنگى، اقتصادى و فنى را در صورت اعمال يک سياست¬ صحيح حل نمايد؛ از آن جمله مى‌توان به کاهش رفت¬و¬آمدهاى درون¬شهرى و بين‌شهرى و به تبع آن، حل بسيارى از مشکلات زيست¬محيطى ناشى از ترافيک زياد و بالا بردن سطح آگاهى عمومى از طريق دسترسى آسان و سريع به منابع اطلاعاتى مختلف اشاره کرد.
در ادامه اين مطلب، باطرح اين پرسش که چرا با گذشت مدت زمان زيادى که از ورود اين تکنولوژى به کشور مى‌گذرد، هنوز براى اراية اين سرويس¬ها گام‌هاى موثرى برداشته نشده است؟ به مسئله لزوم سياست‌گذارى صحيح در حوزة زيرساخت براى توسعه شبکه ديتا اشاره گرديده است؛ بدين معنى که اراية سرويس¬هاى ديتا، نيازمند شبکة زيرساخت مناسب و همچنين تدوين و اعمال سياست¬هاى کارشناسانه و دقيق است، به گونه¬اى که هزينة دسترسى به اين شبکه براى مشترکان قابل پرداخت باشد. درحاليکه در کشور ما استفاده از خطوط پرسرعت DSL به¬تازگى مطرح شده است، اما هزينه ماهانه 70 تا 80 دلارى اين خطوط باعث شده است که استفاده از سرويس¬هايى که بر روى اين خطوط ارائه مي¬شود براى کاربران عادى تقريبا غير ممکن باشد به عنوان مثال، ايجاد يک شبکة کنفرانس ويدئويى که حداقل يک زيرساخت IP با سرعت 256 کيلوبيت در ثانيه لازم دارد، هزينه‌اى بالغ بر 5/1 تا 2 ميليون تومان در ماه براى مشترکان به دنبال خواهد داشت.
به نوشتة اين مقاله، يکى از دلايل اصلى اين مسئله به سياست مخابرات ايران باز مي¬گردد که بر کسب درآمد از فروش زير ساخت متمرکز شده است به گونه¬اى که هزينه دسترسى خطوط DSL در کشور ما را تا 5/2 تا 3 برابر سار نقاط جهان افزايش داده است، درعين حال که اين خطوط با سرعت کمترى ارايه مي¬شود. اين درحاليست که در ديگر کشورها بر درآمدزايى از ارائه سرويس‌ها تاکيد مي¬شود. به عنوان مثال زيرساخت ديتاى کشور کره با حدود 25 گيگابيت پهناى باند، در نقاط مختلف، بر حسب نياز، به پهناى باندهاى کوچک¬ترى مى‌شکند و در اختيار مؤسسات و مراکز سرويس¬دهنده قرار مى‌گيرد و سپس با استفاده از تکنيک‌هاى خاص و در يک ساختار سلسله مراتبى، با قيمتى بسيار کم به مشترکان عادى ارايه مى‌گردد. اين امر باعث شده است که هزينة ماهيانة خطوطDSL در اين کشور تنها 20 تا 30 دلار باشد.
در پايان بر اين مطلب تاکيد شده است عد از ايجاد يک شبکه زيرساخت ديتاى پرظرفيت و يکپارچه است که مى‌توان شرکت‌هاى خصوصى را ترغيب نمود تا روى اين بستر به اراية سرويس‌هاى مختلف بپردازند که البته راهبرى اين شبکه با شرکت مخابرات خواهد بود.
همچنين به برخى روش¬ها در جهت حل مشکلات موجود اشاره شده است، مانند طراحى زيرساخت شبکة ديتا توسط متخصصين و مشاورين قوى و نيز اصلاح شبکه فعلى در صورت لزوم، تغيير سياست درآمدزايى از فروش زيرساخت به درآمدزايى از اراية سرويس، بالابردن سطح آگاهى و تخصص کارشناسان و دست¬اندرکاران ديتاى کشور از طريق آموزش نيروها و نيز استفاده از مشاورين داخلى و خارجى و استفاده صحيح و با از توانمندي¬هاى شرکت¬هاى خصوصى در ارتقاى سطح خدمات ديتا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا