تکنولوژی

افراد نسبت به رايانه خود حس وفادارى و دلبستگى پيدا مى‌كنند

ايرنا- تحقيقات جديد نشان مى‌دهد برخى افراد به يك رايانه خاص از نظر روحى وابسته مى‌شوند و حتى در مكان‌هاى عمومى‌سعى مى‌كنند همواره از يك رايانه مورد نظر خود استفاده كنند.
به گزارش سايت اينترنتى «بى بى سى نيوز»؛ يك گروه از محققان دانشگاه ايالتى پنسيلوانيا در آمريكا در مطالعه‌اى جديد متوجه شدند كه انسان‌ها به طور ناخودآگاه با برخى رايانه‌ها از لحاظ روانى ارتباطى مشابه ارتباطات انسانى برقرار مى‌كنند و در ذهن خود ويژگى‌هاى يك انسان را به آن رايانه نسبت مى‌دهند.
در اين تحقيقات دانشمندان نحوه استفاده دانشجويان از 800 رايانه دانشگاه را بررسى كردند و متوجه شدند كه بسيارى از دانشجويان به يك يا دو رايانه خاص وفادارى نشان مى‌دهند و حتى هنگامى‌كه چند رايانه بدون استفاده مانده و رايانه مورد نظر آنها تحت استفاده شخص ديگرى است؛ حاضرند صبر كنند تا فرصت استفاده از رايانه مورد نظر خود را پيدا كنند.
به گفته پروفسور «شيام ساندار» از اين دانشگاه؛ برخى افراد با وجود اينكه قلبا مى‌دانند رايانه‌ها ساخته دست بشر هستند؛ اما با آنها به گونه‌اى برخورد مى‌كنند كه گويا رايانه‌ها داراى احساسات هستند.
در مطالعه اخير همچنين ميزان وابستگى افراد به اخبار و اطلاعاتى كه در اينترنت منتشر مى‌شود؛ بررسى شد.
به گفته پروفسور «ساندار»؛ امروزه بسيارى از افراد ترجيح مى‌دهند اطلاعات مورد نياز خود را حتى به جاى دريافت كردن از منابع كاملا مطمئن غير رايانه‌اى؛ از اينترنت و به كمك رايانه دريافت كنند و به اطلاعات دريافتى از رايانه وابستگى شديدى پيدا كرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا