تکنولوژی

فن آورى اطلاعات و ارتباطات چيست ؟ ( بخش اول )

SRCO – در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمينه کامپيوتر و ارتباطات ، تغييرات عمده اى را در عرصه هاى متفاوت حيات بشرى به دنبال داشته است .
انسان همواره از فن آورى استفاده نموده و کارنامه حيات بشريت مملو از ابداع فن آورى هاى متعددى است که جملگى در جهت تسهيل زندگى انسان مطرح شده اند. در ساليان اخير ، فن آورى هاى اطلاعات و ارتباطات که از آنان به عنوان فن آورى هاى جديد و يا عالى ، ياد مى شود ، بيشترين تاثير را در حيات بشريت داشته اند . دنياى ارتباطات و توليد اطلاعات به سرعت در حال تغيير بوده و ما امروزه شاهد همگرائى آنان بيش از گذشته با يکديگر بوده ، بگونه اى که داده و اطلاعات به سرعت و در زمانى غيرقابل تصور به اقصى نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار مى گيرد . بدون شک مهمترين و در عين حال بزرترين پيشرفت در زمينه فن آورى اطلاعات و ارتباطات به ابداع “وب” توسط ” تيم . برنرزلى ” در اواخر سال 1980 در CERN ، برمى گردد .
به منظور آشنائى با جايگاه واقعى “وب ” ، کافى است به ضريب نفوذ آن پس از ابداع توجه گردد. پس از ابداع هر فن آورى ، مدت زمانى بطول مى انجامد تا فن آورى مورد نظر در مقياس عمومى مورد استفاده قرار گيرد( ضريب نفوذ) . مثلا” تلفن پس از 74 سال ، راديو پس از 38 سال ، کامپيوترهاى شخصى پس از 16 سال ، تلويزيون پس از 13 سال و “وب ” پس از 4 سال ، موفق به جذب پنجاه ميليون استفاده کننده شده اند .
فن آورى اطلاعات و ارتباطات ، بدون شک تحولات گسترده اى را در تمامى عرصه هاى اجماعى و اقتصادى بشريت به دنبال داشته و تاثير آن بر جوامع بشرى بگونه اى است که جهان امروز به سرعت در حال تبديل به يک جامعه اطلاعاتى است . جامعه اى که در آن دانائى و ميزان دسترسى و استفاده مفيد از دانش ، داراى نقشى محورى و تعيين کننده است .
شايد تاکنون سوالات متعددى در رابطه با فن آورى اطلاعات و ارتباطات براى شما مطرح شده باشد:
متن کامل اين مقاله را در سايت سخاروش بخوانيد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا