تکنولوژی

مدير عامل بانک توسعه صادرات: سبيت فرصت مناسبى براى ايده گرفتن و دريافت آخرين اطلاعات بانکى است

بخش خبر آى تى ايران – مدير عامل بانک توسعه صادرات گفت : بانک هاى ما آماده ارايه سرويس هاى جديد بانکى و مبتنى بر تکنولوژى هاى ارتباطى هستند اما اين موضوعى است که به هماهنگى بخش هاى مختلفى در کشور نياز دارد.
نوروز کهزادى در جريان بازديد از نمايشگاه سبيت در گفت و گو با آى تى ايران گفت: به عنوان مثال بانک ما آماده است تا خدماتى را از طريق موبايل به مشتريان ارايه دهد اما نکته اى که وجود دارد اين است که سيستم GSM سيستم امن و به روزى نيست و الان سيستم هاى GPRS و پروتکل هاى امن ترى وجود دارد که توسط بانک هاى دنيا مورد استفاده قرار مى گيرد.
وى افزود: در زمينه مخابرت هم مشکلاتى زيادى داريم تا مسئله مخابرات حل نشود بانک ها نمى توانند خدمات بانکدارى الکترونيکى مطلوب را ارايه دهند.به همين دليل ما اين کمبود را با ابزارهاى مختلف ديگرى داريم پر مى کنيم .
به گفته مديرعامل بانک توسعه صادرات نبود قوانين مورد نياز نيزمشکل ديگرى در رسيدن به بنکدارى الکترونيکى در کشور ماست و همزمان با تصويب قانون تجارت الکترونيکى در مجلس بايد آيين نامه هاى مختلفى نيز در اين زمينه هر چه زودتر در دولت تصويب شود.
به گفته کهزادى برگزارى نمايشگاه سبيت فرصت مناسبى براى گرفتن ايده و دريافت آخرين اطلاعات در اين زمينه است و از سيستم بانکى کشور نيز افراد زيادى براى دريافت ايده هاى جديد و آگاهى از تغييرات تکنولوژى در اين نمايشگاه حاضر شده اند.
وى افزود: ما در بانک توسعه صادرات خريد و فروش سهام کشور را از طريق اينترنت فراهم کرده ايم و هم اکنون ايرانى هايى داريم که ازاروپا و خارج از ايران و از سايت ما خريد و فروش مى کنند.
به گفته وى سيستم سکيوريتى مورد استفاده در بانک توسعه صادرات هم اکنون SSl است و بانک قصد توسعه و وسعت بخشيدن به آن را دارد .
به گفته کهزادى نکته ديگر مساله استاندارد بازل 2 است. بعد از ورشگسيگى شرکت هاى بزرگ بعضى از بانک ها نيز دچار مشکل شد و به همين دليل شرکت ها استاندارهايى وضع کردند که شرکت ها صورت هاى مالى خود را تحت آن استاندارها گزارش کنند تا کسانى که سهام آنها را دارند به يکباره دچار ورشکتگى نشوند همچنين بانک ها هم به خاطر آن که سپرده هاى مردم دردست آنهاست استانداردهايى را براى آنها وضع کردند که مديريت ريسک را براى آنها آسان بکند. در همين ارتباط استاندارد جدد بازل 2 را بانک هاى دنيا بايد رعايت کنند از جمله بانک هاى ايرانى .
به گفته وى آنچه در سبيت جالب بود نرم افزارهايى بود که به مديران بانک ها اجازه مى دهد استانداردبازل و نسبت هايى که بايد در بانک رعايت شود بتوانند محاسبه ون ملاحظه کنند و بر اساس آن بانک خود را از نظر ريسک مديريت کنند.
وى مجموعه عوامل رسيدن بانک هاى ايرانى به بانکدارى الکترونيکى را در بخش هاى زير خلاصه کرد:

1 – نيروى انسانى آشنا
2- قوانين مقررات
3 زير ساخت هاى مخابراتى
4- امنتيت تبادل اکلترونيک اطلاعات که هم به مخابرات بستگى دارد و هم سيستم هاى نرم افزارى که بانک ها استفاده مى کنند Sfti secure finantial transaction infranstructur
5 – فرهنگ عمومى مردم که پول الکترونيک و کارت اعتبارى را به پول نقد ترجيح بدهد
کهزادى درباره برنامه هاى آينده بانک توسعه صادرات گفت: برنامه بانن توسعه صادرات انتقال پول از حساب به خارج از حساب تا دو ماه آينده به مشتريان است . خريد و فروش ارز گشايش اعتبار اسنادى نيز تا پايان سال 83 عرضه مى شود.

البته اين آخرى نياز به هماهنگى بانک مرگزى گمرک و ديگر بخش ها دارد.
وى درباره مشکلات بانک هاى دولتى در عرضه خدمات بهتر به مشتريان در مقايسه بانک هاى خصوصى گفت: مديران بانک هاى خصوصى همان مديران سابق بانک هاى دولتى هستند. مشکل بانک هاى دولتى ما قوانين و مقررات دست و پاگير است. بانک ها بايد در مقابل سازمان هاى مختلفى پاسخ گو باشند در صورتى که بانک هاى موفق دنيا و خصوصى فقط درمقابل حسابرس خود پاسخ گو هستند به همين دليل بانک هاى کشوربرنامه اى تحت عنوان اصلاحات راهبردى تهيه کردند که بخشى از آن در دو سال اخير اجرا شده و شما مى بينيد که در دو سال اخير بانک هاى دولتى ما با گذشته تفاوت زيادى کرده اند اما همه آن اجرا نشده اجراى آن بستگى به عواملى خارج از بانک ها دارد مثل مصوباتى از طرف دولت که اگر آن عمل شود بانک هاى ايرانى مى توانند به خوبى انتظارات مردم را براودده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا