تکنولوژی

مديركل انفورماتيك صداوسيما: بايد فيلترينگ بر عهده‌ى‌ خود‌ ISPها و ICPها باشد

ايسنا – مديركل انفورماتيك صدا و سيما، گفت: مى‌توان هزينه‌هاى زيادى را كه براى پرداختن به فيلترينگ در كشور صرف شده‌اند، كاهش داد.
”مهندس آقازاده” در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران، با بيان اين مطلب ضمن تاكيد بر ضرورت اعمال فيلترينگ در مورد لزوم صرف هزينه‌هاى زياد جهت پرداختن به اين مقوله، اظهار داشت: فيلترينگ پديده‌اى است كه در تمام دنيا براى صيانت از كودكان و خانواده‌ها در برابر سايت‌هاى مخرب و براى ممانعت از سايت‌هاى مغاير با امنيت ملى كشورها مورد استفاده قرار مى‌گيرد، اما اين كه اين عمل تا چه حد و با صرف چه هزينه‌هايى بايد انجام شود، جاى بحث دارد و شايد اعمال فيلترينگ در كشور به صرف هزينه‌هاى گزاف نياز نداشته باشد.
وى، با اشاره به اين كه وجود قانون براى فيلترينگ در كشور ضرورى است، تصريح كرد: فيلتركردن سايت‌ها به عنوان يك مقوله‌ى مهم در اجتماع به مقررات نياز دارد تا در صورت فيلتر شدن اشتباه يك سايت، مانند كشورهاى پيشرفته در زمينه‌يIT، ارگانى براى مراجعه، پاسخگويى و پرداخت خسارت‌ها وجود داشته باشد.
وى، ادامه داد: با ارائه‌ى قانون در خصوص فيلترينگ وظيفه‌ى مخابرات، ICPها، ISPها و كاربران، مشخص شده و بدين ترتيب ساير موارد فرعى در اين حوزه نيز ضابطه‌مند خواهد شد.
وى، ادامه داد: بسيارى از كشورها با هزينه‌ى كم و بدون صرف سرمايه‌هاى فراوان به اين مقوله اقدام مى‌كنند و بدين ترتيب ICPها و ISPها مى‌توانند مسوول فيلتركردن باشند، زيرا با اين كار شركت‌هاى ارائه‌كننده‌ى خدمات اينترنتى به جهت محدود بودن تعداد كاربرانشان، هزينه‌هاى زيادى براى فيلتركردن متحمل نخواهند شد.
وى، خاطرنشا كرد: صرف هزينه‌هاى دولتى در حجم سنگين فنى، به صلاح كشور نيست، خصوصا اين كه به خاطر وابسته بودن فيلترهاى مورد استفاده در ايران جهت خريدارى و نصب نرم‌افزار به كشورهاى خارجى، مجبور به پرداخت هزينه‌هاى ارزى زيادى خواهيم شد، در حالى كه اين كار با وجود توان بالاى متخصصان داخلى و ديتابيس‌هاى غنى در مقوله‌هاى مختلف از نظر ملى و فنى، در كشور درست نيست.
وى، با اشاره به اين كه زيرساخت‌ كشور با وضع مقررات در حوزه‌ى فيلترينگ منافاتى ندارد، گفت: اگر بدانيم در اين راستا چه مى‌خواهيم، اجرا و عملياتى‌ كردن زيرساخت‌ها نيز سريع‌تر انجام خواهد شد.
وى، در مورد روش‌ها مناسب‌تر اعمال فيلترينگ، اظهار داشت: بهترين روش براى كاستن از هزينه‌هاى فيلترينگ آن است كه اين كار توسط ICPها، با نصب سيستم فيلترينگ، نزديك به مكان كاربران انجام شده و نيز توسط خود خانواده‌ها انجام بگيرد.
وى، ادامه داد: به نظر من، فيلترينگ در كشور بايد بر عهده‌ى‌ ISPها و ICPها گذاشته شود و بدين ترتيب وظيفه‌ى نهادهاى ذى‌ربط آن خواهد بود كه با انجام سياست گذارى و وضع‌ قوانين به اجراى فيلترينگ توسط ICPها نظارت داشته باشند، اين در حالى است كه اتصال به اينترنت در كشور از چندين مجرا امكان پذير شده و در نتيجه، اعمال فيلترينگ بدون وجود ساختار متمركز انجام مى‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا