تکنولوژی

نگاهى به وضعيت خدمات IT در هنگ کنگ

نام نویسنده: ايمان محسنى نيا

بخش مقاله آى تى ايران – هنگ کنگ محل بسيار مناسبى به جهت امور IT و کامپيوتر ، تجارت الکترونيک ، و دولت الکترونيک که مانور بسيارى هم روى آن توسط دولت منطقه اى داده شده مى باشد. شرکتهاى متنوع کامپيوترى که در همه زمينه ها فعال بوده و انجمن هاى مختلف و حتى دپارتمان IT دولت هنگ کنگ بيانگر توجه دولت به امور رايانه اى و انفورماتيک مى باشد.
راه اندازى سايبر پورت هنگ کنگ که شرکتهاى مختلفى از سراسر جهان در آن سرمايه گذارى نموده و تعويض کارت ملى آن (ID Card) که نوع جديد آن هوشمند است و به جهت ايجاد قابليتهاى جديد و نو در زندگى مردم اين منطقه اجرا مى گردد. حال اين موقعيت مى تواند براى کشور ما نيز موقعيتى مناسب قلمداد و به نحوى از تجربيات و امکانات آن در کشور استفاده نمائيم.
بازار IT هنگ کنگ يکى از پيشرفته ترين بازار هاى منطقه مى باشد. هزينه صرف شده در اين زمينه نيز حدود 7/19 ميليارد دلارهنگ کنگ در سال 2002 بوده، که اين رقم بالاترين در آسيا است.هنگ کنگ از خبره ترين متخصصين کامپيوتر سود جسته و بيش از 7/2 ميليون کامپيوتر خانگى را نيز در خود جاى داده است.صنعت خدمات آى تى در هنگ کنگ بواسطه بسترسازى مناسب ارتباط از راه دور اين منطقه، آن را اولين شهر استفاده کننده از شبکه از راه دور ساخته است.
صنعت نرم افزار کليد تشکيل دهند سرويس آى تى بوده ، اگر چه بيشتر توليد کنندگان صنعت نرم افزار هنگ کنگ شرکتهاى کوچک و متوسط بوده که کارمندان آنها از حدود 20 نفر تجاوز نمى کند. ولى آنها با توانايى خود در اين بازار رقابتى موجود در دنيا نرم افزارهايى توليد کرده که قابل سرويس دهى مناسب به کاربران داخلى و خارجى مى باشد.(براى مثال هنگ کنگ از لحاظ امور بانکى در سطح دنيا بسيار قوى بوده و از اينرو فرصت خوبى را براى شرکتهاى محلى فراهم نموده که توليد نرم افزارهاى مربوط به امور مالى، حسابدارى و سهام خود را در سطح جهانى گسترش داده و بازار مناسبى را فراهم کنند).
“خانه نرم افزار هنگ کنگ” با شراکت همتاى خود در چن و با بهره گيرى از تجربيات يکديگر توليداتى را براى بازار صادراتى چين آماده نموده اند. از ماه مارس 1998 هنگ کنگ تفاهم نامه IT با کشورهاى کانادا،استراليا،انگلستان،فنلاند،هند،رژيم صهيونيستى،آلمان،هلند و کره جنوبى به امضا رسانده است. مفاد اين تفاهم نامه در برگيرنده سرمايه گذارى،تبادل تکنولوژى و کليه همکاريها و ارسال و دريافت اطلاعات مورد نياز در اين زمينه بين هنگ کنگ و کشور امضا کننده تفاهم نامه ها مى باشد.
در سپتامبر 2002، چهار شرکت آى تى هنگ کنگى در مسابقه(APICIA) که درچهار رشته E-Commerce- کاربردتجارت- دولت الکترونيکى و بهداشت از راه دور برگزار گرديده بود برنده جايزه زرگ آسيا – پاسفيک شدند.
در نوامبر 2002، کمپانى نرم افزارى هنگ کنگى بنام Azeus System در سرزمين پهناور چين را کسب کرده و با کسب نمره 5 که بالاترين نمره است مقام اول را کسب نمود.
(قيمتها ميليارد دلار هنگ کنگ مى باشند)

متخصصين آى تى با ارائه سرويسهاى گسترده تجارى خود بخوبى کاربران را خوبى پوشش مى دهند.

• امور بانکى و مالى
بزرگترين و پيشرفته ترين عمليات کامپوترى را مى توان در قسمت مالى هنگ کنگ مشاهده کرد. سيستم الکترونيکى تجارت خارجى در سکوى بازار سهام و سيستم کل پرداختى بين بانکى جهش زيادى بين در مقابل سيستمهاى مشابه دنيا را دارا است. نوآورى تکنولوژيکى نه نها “پولهاى جديد الکترونيکى” را به ارمغان آورده بلکه ارتباط مشتريان بانکها را نيز از طريق اينترنت و تلفنهاى همراه آسان تر کرده است. شبکه هاى آن لاين و بدون سيم،امنيت سرمايه گذاريو کليه سرويسها، محبوبيت زيادى را براى دولت هنگ کنگ به همراه داشته است.

• فريت کردن – حمل با کشتى و لجستيک
تعداد بسيارى از شرکتهاى حمل و نقل هوايى و دريايى توسط شبکه هاى اينترنتى مبادرت به تبادل اطلاعات بصورت الکترونيکى نموده و نسبت به ارسالاطلاعات و مدارک مورد نياز بصورت الکترونيکى اقدام مى نمايند (EDI) . تجار نيز مى توانند نسبت به پيگيرى آن لاين موارد ارسالى خود اقدام نمايند. سيتم GPS نيز در انبار هاى گمرگ ، حمل و نقل و مديريت کانتينرها و ديگر موارد مربوطه استفاده مى شود.

• تجارت
تمامى عمليات ارسال و دريافت بار به منظور واردات و صادرات توسط ارائه مدارک مورد تائيد دولت اقدام مى گردد. خط ارتباطى تجارى ، تامين کننده سکوى الکترونيکى است تا راحت تر بتوان از نگه داشتن معاملاتى مانند صدور پروانه ، صادرات منسوجات، صدور گواهى ، فرمهاى اظهار نامه تجارى دورى جست. خط ارتباطى تجارى همچنين ارائه کننده تعدادى از عملياتهاى انجام گرفته و ارائه آمار هاى مديريتى همانند پيامها،پيدا کردن شريک تجارى،امنيت،صورتحساب الکترونيکى و پرداخت آن بصورت الکرونيکى و سرويسهاى مربوطه ديگر در اين زمينه مى باشد.

• حمل و نقل
شرکت انحصارى اوختاپوس کارت توسط متصديان اصلى حمل و نقل در هنگ کنگ بنا گرديد و اقدام به توليد و توزيع کارت اوختاپوس در سال 1997 نمود که از تکنولوژى هوشنمد ” تماس کمتر” بهره مى برد. اين کارت منهاى پرداخت پول حمل ونقل قابليت ديگرى نيز دارد که پرداخت پول را در زمان خريد از بعضى از فروشگاه هايى که با آن قرار داد دارند را امکان پذير مى کند.

• عمده فروشى و خرده فروشى
بسيارى از مغازه هاى خرده فروشى اقدام به نسب بارکد و سيستم POS براى کنترل و آناليز خريد و فروش کالاى خود نموده اند. تعدادى از اين مغازه ها بصورت زنجيره اى اقدام به ارتباط از طريق سيستم POS با دستفروشان نموده اند تا به تبادل اطلاعات بپردازند. اين تکنولوژى به جهت آناليز مقدار زياد اطلاعات براى حمايت از مديريت و تصميم گيرى بازار بسيار مفيد مى باشد.

• توليد کردن
توليد کنندگان در مديريت توليد ، پخش و سفارشاتشان بصورت اتوماتيک عمل کرده و استفاده هاى گوناگون از کامپيوتر و برنامه هاى آنرا در اين امر رايج نموده اند ، بگونه اى که مشتريان مى توانند در طراحى و مهندسى و مونتاژ لوازم خاص نظر داده و شرکت کنند.

• گرافيک و چند رسانه اى
هنگ کنگ قابليت زيادى در طراحى گرافيکى و چند رسانه اى در منطقه داراست. گرافيک کامپيوترى کاربردهاى گوناگونى در صنعت هنگ کنگ دارد. تصاوير خلق شده کامپيوترى آمادگى خاصى را در بازيهاى الکترونيکى و تبليغات و فيلم سازى ايجاد کرده است.

• ارائه کنندگان سرويسها
وضعيت نيروى انسانى در صنعت IT در سال 2002 نشان مى دهد که بيش از 63000 نفر استخدام شده در اين صنعت ( نزديک به 6/2% از کل جمعيت کارى) فعالند.امور مالى،بيمه،مسکن و تجار بيشترين استفاده کنندگان از سرويس آى تى بوده،41% از تمامى استخدامهاى IT و بدنبال آن عمده فروشى،خرده فروشى،صادرات و واردات،رستوران و هتل (4/30%) و انجمنها،گروه ها،و سرويسهاى اختصاصى(9/12%).باتوجه به گزارش نيروى انسانى مربوط به آى تى که در جولاى 2001 منتشر شده بود، درخواست نيروى آى تى از 50000 در سال 99 به 98000 در سال 2005 خواهد رسيد. دولت هنگ کنگ درصدد است تا منابع بيشترى را در IT به خدمت گرفته تا اين صنعت همچنان رشد کند.

• ارائه کنندگان سرويسهاى سخت افزارى
بيشتر ارائه کنندگان توزيع کنندگان کمپانيهاى بزرگ بين المللى هستند و يا مونتاژ کننده آنها

• ارائه کنندگان سرويسهاى نرم افزارى
طى بررسى بعمل آمده توسط (HKPC) (انجمن فرآورى هنگ کنگ) بيش از 700 فروشنده مستقل نرم افزار در هنگ کنگ حدود 14000 نفر را استخدام نموده که بيشتر آنها کوچک بوده و 55% آنها کمتر از 20 نفر را استخدام نموده اند. سرويس دهندگان نرم افزارى در هنگ کنگ را مى توانند به دسته هاى زير تقسيم کرد:
 فروشنگان فروش مجدد با ارزش افزوده
 خانه هاى نرم افزار
 ايجاد کنندگان شبکه و سيستم
 دپارتمان عمليات اطلاعات الکترونيکى
 مشاورين اطلاعات سيستمى
 توليد کنندگان سخت افزارى که سيستم عامل هم توليد مى کنند

• صادر کنندگان
چين بزرگترين بازار براى نرم افزارهاى هنگ کنگ در سال 2002 بود و در ادامه کشورهاى آمريکا،ژاپن و تايوان قرار داشتند. چين بازار صادرات مجدد نرم افزار بوده که 68% از کل را دارا مى باشد. بدنبال آن تايوان 5/8% ، کره جنوبى 2/8% . براى صادرات نرم افزارهاى داخلى هنگ کن نيز آمريکا با مجموع 42% از بازار بدنبال آن ژاپن با 31% و چين 20% . هنگ کنگ يکى از بهترين صادر کنندگان خدمات کامپيوترى جهان است.

جمع کل صادرات نرم افزار به ميليون دلار هنگ کنگ:

جمع عمده بازار نرم افزار در 2001 و 2002 به ميليون دلار هنگ کنگ

صادرات کامپيوتر و اطلاعات و سرويسهاى مربوط در اين زمينه به ميليون دلار هنگ کنگ

صادرات عمده بازار کامپيوتر و ارائه اطلاعات در اين زمينه از 1999 تا 2001 به ميليون دلار هنگ کنگ

• توزيع کنندگان نرم افزار
توزيع کنندگان داخلى به سرعت رشد مى کنند تا به هدف و نقطه کمال برسند. کارهايى که توسط دستفروشان کامپيوتر انجام مى شد حالا وسط دلالان صورت مى پذيرد. شرکتهاى خصوصى نيز توسط دلالان محلى به بازار حراج راه پيدا کرده اند و فعاليت مى کنند.

• توسعه دهندگان نرم افزار
تعداد زيادى از خانه هاى نرم افزارى عهده دار توسعه پروژه هاى نرم افزارى شرکتهاى چينى و آسياى شرقى شده اند. شرکتهاى محلى به جهت کنترل نمودن زير مجموعه هايشان نسبت به نصب سيستم اطلاعات مديريتى اقدام نموده اند .
اين شرکتها علاقه مند به نصب سيستم مشابه در تمامى زير مجموعه هاى خودشان بوده مخصوصا در مورد برنامه هاى مالى،گزارشگيرى وپست الکترونيکي. بخش ديگرى که شرکتهاى نرم افزارى هنگ کنگى در ديگر کشورهاى آسيايى به کاربرانشان سرويس دهى مى کنند طراحى وب سايت و توسعه برنامه هاى نرم افزارى امنيتى براى تجارت الکترونيکى است. شرکتهاى نرم افزارى هنگ کنگى يا دفتر تجارى در ديگر کشورهاى آسيايى دارند تا به مشتريانشان خدمات دهند يا از طريق شبکه ارتباط از راه دور نسبت به نصب و نگهدارى از نرم افزار و يا آموزش کاربران اقدام نمايند.
در حال حاضر تعداد 60 شرکت IT در هنگ کنگ که داراى پروانه ايزو 9000 بوده که دو پنجم آنها درگير توسعه نرم افزارى هستند. براى افزايش رقابت بعضى از شرکتهاى نرم افزارى در جذب استعدادهاى مورد نيازفعال شده اند.

• توسعه صنعت و چشم انداز بازار
تاسيس بازار رشد سرمايه گذارى (GEM) در نوامبر 1999 رشد سرمايه براى شرکتهاى IT هنگ کنگى را بوجود آورد. همچنين GEM کارکردى بعنوان خروجى براى ريسک سرمايه گذارى است و تمايل ريسک پذيرى مالى شرکتهاى محلى نرم افزارى را بالا مى برد.
دولت هنگ کنگ فرمول ” استراتژى آى تى ديجيتال 21 ” را تدوين نمود. دولت موسسسه علوم و تحقيقات تکنولوژى را بصورت کاربردى راه اندازى نمود و با تزريق 5 ميليارد دلار هنگ کنگ آنرا حمايت نمود. به جهت پيشبرد تجارت الکترونيکى، دولت 137 ميليون دلار هنگ کنگ هزينه نموده تا طرح سرويس حمل الکترونيکى دولتى را راه اندازى نمايد. با توجه به حقوق جديد ثبت جديد نرم افزارى دزدى نرم افزارى ( حق کپى رايت) بسيار کمتر از مابقى کشورهاى آسياى است. سايبر پورت که از جايگاه جهانى برخوردار است با 13 ميليارد دلار هنگ کنگ به بهره بردارى خواهد رسيد. که شامل 30 شرکت بزرگ و متوسط و 100 شرکت کوچک مى باشد. اين پروژه رفته رفته به بهره بردارى رسيده که پيش بينى مى شود در سال 2007 نهايى شود.
تعداد زيادى از نرم افزارهاى مخصوص عملياتى توسط شرکتهاى هنگ کنگى توليد و مورد استفاده قرار مى گيرد همانند آنهاى که در ترمينالهاى بار کانتينر و هنگ کنگ جاکى کلاب و در بعضى موارد نيز در قسمتهاى ديگر مورد استفاده قرار مى گيرد. و با توجه به استفاده نرم افزارى از اين طريق ، پيشرفت نرم افزارى را شاهد خواهيم بد.
توسعه کاربرد مربوط به اينترنت و تجارت الکترونيکى کليد پيشرفت در سال جديد مى باشد. مجهز شدن به فيبر نورى به جهت ارتباط شبکه اى ،هنگ کنگ را به محيط سازگار براى توسعه بسط نرم افزارى تبديل نموده همانند: وب سايتها،اينترانت،چند رسانه اى،EDI ، تجارت الکترونيکى،آموزش و برنامه هاى ويديويى . ديگر مطالب نويد بخش تدارک و مطالبات مديريت زنجيره اى ، برنامه هاى سرمايه گذارى، مديريت ارتباط با مشترى،سرمايه گذارى در دروازه اينترانت، بازيهاى اينترنتى و امنيت اطلاعات. برنامه هاى اوپن سورس بيشتر و بيشتر مورد توجه قرار مى گيرند.
به غير از توسعه بسته هاى نرم افزارى تجارى، هانند آنهايى که براى امور مالى و دارايى بکار رفته، خانه نرم افزار هنگ کنگ مى تواند به ديگر نواحى توليد کننده نيز هميارى دهد تا رشد آنها را نيز شاهد باشد.براى مثال يک توليد کننده مى تواند با استفاده از تکنيک و مبنا خلاقيت ، برحسب خلاقيت به طراحى و بالا بردن توانايى خود اقدام کند.خدمات رسانى نيز مى تواند از کاربرد چندرسانه ايها براى انجام امور محوله استفاده کرده و به راحتى خدمات رسانى نمايد.
با اينکه شرکتهاى کوچک و متوسط (SME) 90 درصد از کل شرکتهاى محلى را تشکيل مى دهند، ولى بسيارى از آنها در اول کار کامپيوترى شدن قرار دارند. و تصميم آنها به استفاده از سيستم عامل لينکس مى باشد. هرچقدر که هنگ کنگ به سمت کامپيوترى شدن پيش برود شرکتهاى کوچک و متوسط نياز و شاهد به احتياجشان نسبت به استفاده از آى تى و کامپيوتر براى پيشبرد اهدافشان مى شوند، مخصوصا آنهايى که در امر صادرات و واردات فعاليت خواهند نمود.

• بازار چين
بازگشت به گزارش ” اطلاعات تکنولوژى جهانى” در سال 2003-2002 که توسط World Economic Forum تهيه شده بود، چين بيشترين پيشرفت را در جمع آورى اطلاعات و تکنولوژى دارا مى باشد. رتبه چين در شاخص شبکه خوانى از 64 در سال 2001 به 43 در سال 2002 رسيد. فعاليت بازار رقابتى سرمايه گذارى در چين با استفاده از اهرم IT چه در بخش خصوصى و چه در بخش دولتى به جهت سيدن به اهداف بيشتر خواهد گرديد .
با توجه به اطلاعات منتشره از سوى وزارت تکنولوژى و اطلاعات (MII) ، ارزش بازار IT چين 236 ميليارد RMB در سال 2002 بوده که 16% افزايش نسبت به سال 2001 مى باشد. محصولات سخت افزارى نيز 70% از بازار IT و مابقى نرم افزار و خدمات IT مى باشد. برنامه توسعه پنج ساله دولت چين 500 ميليارد RMB در IT سرمايه گذارى خواهد نمود. و اميدوارى رسيدن به رشد 7 % تا سال 2005 مى رود.
افزايش کامپوترى شدن شرکتهاى دولتى و خصوصى در بازار چين پتانسيلهاى آنرا بالا ميبرد. کليد راهنماى توسعه نرم افزارى در پنج سال آينده عبارت است از:
 ارتباط از راه دور: کنترل نرم افزار و شبکه
 چد رسانه اى ها
 سرويس ديتا بانک بروز توسط اينترنت
 نرم افزار دلالى
 اتوماسيون سيستم سيميلاتورو
 پروژه طلايى
 بازيهاى نرم افزارى
زمانى که از خدمات خارجى IT به نحو بهينه استفاده شود رشدى مطلوب قابل دسترسى خواهد شد.همگرايى شرکتها، انجمنها و توليد کنندگان با صنعت It بسيار عالى بوده که اين امر باعث توسعه هر دو طرف شده و سودمند مى باشد.علاوه بر اين همکاريهاى چند مليتى که بازار چين ديده مى شود حتما نيازمند به استفاده از IT خواهند شد. پروژه آى تى که مربوط به المپيک پکن در سال 2008 و شانگهاى که سمينار جهانى را دارد حتما مورد فرصتهاى خوبى را بوجود خواه آورد.
کمپانيهاى هنگ کنگى مى توانند آهسته آهسته با ايجاد دفاتر آى تى يا بعنوان دلال آى تى بين شرکتهاى مختلف بين المللى وارد بازار چين گردند . 43% از ISV ها باايجاد دفتر در چين فعاليت نموده که حال اين رقم 31% در سال 2001، 22% در سال 1997 و 9% در سال 1994 بود.
شرکتهاى چينى بيشتر در زمينه تحقيق و توسعه فعاليت نموده در صورتى که شرکتهاى هنگ کنگى در کار طراحى ، سيستم عامل و بازار يابى و انتقال تکنولوژى فعال مى باشند.
حال با توجه به اينکه بسيارى از شرکتهاى بين المللى کامپيوتر نسبت به ايجاد دفتر در چين اقدام نموده اند، بسيارى از آنها در هنگ کنگ نيز با شرکتهاى هنگ کنگى همکارى نموه تا نرم افزار و سرويس هاى مورد نيازشان را نيز دريافت کنند.

نمايندگى ايران در هنگ کنگ

نوشته های مشابه

‫75 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا