تکنولوژی

اينترنت بر روى چخ

نام نویسنده: جيمز بروك

نيويورك تايمز – يك روز بعد از ظهر، در دهكده‌‌اى كه در حاشيه جنگل‌هاى انبوه قديمى و دوردست قرار دارد، ساكنان منطقه در مورد متن نخستين نامه الكترونيكى گفت‌وگو مى‌كردند.
كيم سنيج، 57 ساله و مالك رستوران محلى، در اين باره گفته است كه بايد نامه‌اى به فرماندار نوشته و نام اين مكان را از او بپرسيم. به عقيده او به خاطر قدرت و اعتبار پست الكترونيكى، فرماندار به درخواست آنان پاسخ خواهد داد .
ساكنان دهكده يادشده با جمعيتى بيش از 800 نفر ، كه به علت نداشتن جريان برق و هرگونه سيم‌كشى، از دنياى آنلاين دور بوده، به دست گروهى از نيكوكاران در طرحى شركت كرده‌اند. براساس برنامه در دست اجرا، 13 مدرسه روستايى به اينترنت دسترسى پيدا خواهند كرد.
از آن هنگام كه سيستم جديد در ماه سپتامبر در يك مدرسه راهنمايى در كلمبيا اجرا شده، صفحه‌هاى ماهواره‌اى انرژى مورد نياز سه رايانه را در اين مكان تامين كرده و هر روز يك موتور سوار به مدرسه يادشده مى‌آيد.
در صندلى موتور، جعبه فلزى خاكسترى رنگ، با آنتن كوتاه خودنمايى مى‌كند. جعبه دربرگيرنده مجموعه تراشه‌هايى است كه امكان رد وبدل كردن نامه الكترونيكى را بين جعبه و رايانه فراهم مى‌كند.
حياط مدرسه دهكده كه از كنده‌هاى چوب درختان تشكيل شده و داراى چاه آب و تلمبه دستى براى بيرون آوردن آب از آن است، اكنون به مكانى براى پيوستن به شبكه اينترنت تبديل شده است.
سيستم ارسال نامه‌هاى الكترونيكى به‌وسيله موتورسوار حامل جعبه‌، كه به دست شركتى از بوستون آغاز به كار كرده است، به وسيله باترى موتور سيكلت به شبكه متصل مى‌شود. بايد گفته شود كه كار دريافت و ارسال نامه‌ها كه ناگزير بايد در تمام دهكده‌ها انجام شود، كارى زمان‌بر خواهد بود.
غروب، موتور سوار به مركز استان، بن لونگ، جايى كه يك مدرسه پيشرفته و مجهز به ديش ماهواره است مى‌رسد و نامه‌هاى الكترونيكى را با جاى جاى دنيا، مبادله مى‌كند.
حامى مالى طرح اخير( موتورسوار حامل جعبه)، يكى از شركت‌هاى فن‌آورى و انجمن رسانه‌هاى گروهى در آمريكا است. انجمن رسانه‌هاى گروهى، ابزار مورد نياز برنامه را فراهم كرده و از راه‌هاى گوناگون به مدرسه‌هاى كشورهاى جهان سوم كمك مى‌كند تا هزينه كمترى براى استفاده از اينترنت بپردازند.
در نظر گروهى، سيستم يادشده كه ارتباط با دنياى آنلاين به وسيله جعبه سوار بر موتور است، تنها توافق پردردسريست كه توسط دولت اجرا شده و هدف آن افزايش ديش‌هاى ماهواره و ديگر هزينه‌هاى مربوط، در مناطقى مانند دهكده كوچك بالا است كه ميانگين درآمد اهالى از يك دلار بالا‌تر نمى‌رود.
به گفته يكى از مديران انجمن رسانه‌هاى گروهى در اوايل ژانيه، پليس برآن است تا مكان‌هايى را با نام كافى نت، در دهكده كوچك فنوم پن راه اندازى كند تا مردم از تلفن اينترنتى استفاده كنند.
كافى نت‌ها با گرفتن پايين‌ترين هزينه، براى مكالمه با آمريكا ، دقيقه‌اى 5 سنت كه بسيار كمتر از بهاى تعيين شده توسط دولت (96 سنت براى مكالمه با تلفن‌هاى معمولى) است، كار خواهند كرد.
در فنوم پن، ده‌ها كافى‌نت امكان دست‌يافتن به اينترنت را تنها با پرداخت 50 سنت براى هر ساعت، فراهم كرده و 20 فروشگاه رايانه‌هاى دست دوم وارداتى از ژاپن را به فروش مى‌رسانند.
50 درصد از 13ميليون ساكن كلمبيا بر اين باور هستند كه خطوط كمك رسانى در لبه‌هاى ماكز استان‌ها متوقف شده و پيش‌تر نخواهد رفت و ساكنان روستاها زندگى بسيار ساده و ابتدايى خواهند داشت. براى ميليون‌ها نفر از مردم آسيا كه از دنياى ديجيتال دور هستند، مظهر زندگى فقط به مجموعه‌اى از كلبه‌هاى چوبى بنا شده بر پايه‌هاى بلند، اتلاق مى‌شود.
كاربران باور دارند كه سيستم جديد موتورسوار، نحوه زندگى را دگرگون خواهد كرد. چنماريس، پزشك فعال در يك روستا در اين باره گفته است كه سيستم جديد در تشخيص بيمارى‌ها به پزشكان كمك خواهد كرد و آنان مى‌توانند با ارسال نشانه‌هاى بيمارى، عكس و جواب آزمايش، در تعيين بيمارى با پزشكان متخصص ديگر مشورت كرده و راهنمايى بگيرند.
جوزف كودير يكى از پزشكان بوستون بيان كرده است كه دكتر‌ها در اين مناطق، بيماريهاى بومى و محلى مانند مالاريا را مى‌شناسند، اما برخى از بيمارى‌هاى جديد زندگى امروزى، چون فشار خون بالا، در نظر آنان جايى ندارد.
گروهى از ساكنان آمريكا كه گردانندگان طرح هستند ابراز اميدوارى كرده‌اند كه پس از اجراى طرح يادشده، اهالى روستاها محصولات خود را در اينترنت معرفى كرده و بهبود وضع اقتصادى را به روستاييان هديه كنند.
رايانه جديد مدرسه در ميان نسل جوان مانند آهن‌ربا عمل مى‌كند. در حالى‌كه قفسه‌هاى كتاب‌ها از لايه‌اى خاك پوشيده شده و خواننده‌‌اى ندارد، تممى دانش‌آموزان گرد رايانه جمع مى‌شوند.
چندا پروم، دانش‌آموز 15 ساله، يكى از دانش‌آموزان علاقمند به رايانه گفته است كه به دليل فقر خانواده اطمينان ندارد كه موفق به ادامه تحصيل در دبيرستان شود، اما رايانه را دوست دارد و كاركردن با آن را براى داشتن زندگى بهتر در آينده، خواهد آموخت.
هدف حمايت كنندگان طرح موتورسوار در روستاها، به ارمغان آوردن منافع اقتصادى براى روستاييان از راه معرفى محصولات و در ارتباط قرار دادن آنان با ديگر ساكنان كره خاكى است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا