تکنولوژی

مراكز رشد تجاري ICT در چالش بروكراسي اداري – 1

بخش مقاله آی تی ایران – شايد زمانيكه در 25 شهريور 81 وعده حمايت راه اندازي مركز رشد ICT را در استان گلستان از دكتر صديق مديركل پژوهشي سازمان مديريت در همايش مراكز رشد در اصفهان جهت راه اندازي مركزي در استان گلستان گرفتيم زمان زيادي نگذشته باشد.
از آن روز تا كنون دهها مركز رشد ايده محور و علمي وابسته به وزارت علوم در كشور تاسيس گشته و اين تب جديد همانند IT , ICT,ICP,I…. طبق معمول دامنگير مديريت كشوري شده است .
اما نكته قابل تامل تفكر راه اندازي يك مركز رشد ويژه بود :

i. مركزي تجاري با ايده توسعه تجارت ICT
ii. مركزي با نظارت دولتي و مديريت بخش خصوصي
iii. شوراي نظارتي با حضور :
a) استانداري به عنوان دستگاه فرا سازماني
b) سازمان مديريت استاني به عنوان نماينده سازمان مديريت كشور
c) شركت مخابرات استان به عنوان متولي اجرايي
d) مركز تحقيقات مخابرات ايران به عنوان مجري كشوري و تاميين كننده منابع مالي
e) شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان به عنوان مشاور علمي و فني
f) يك بخش خصوصي به عنوان مديريت و اداه كننده مركز

شايد اين تفكر كه برآمده از مثلث مركز تحقيقات مخابرات ايران – سازمان مديريت و شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان بود با تكيه بر ماده 88 قانون برنامه بر آن بود كه جنبه تجارت ICT , عمدتا” غير فني و گاها” دلالي محور را با تحت پوشش قرار دادن حمايت دولت به يك ساختار قوي تجاري با محوريت و بينش , دانش و فن تبديل نمايد .
براي اين امر مقرر شد كه در 3 استان با اعتباري بالغ بر هركدام 2.5 ميليارد ريال و مجموعا” 7.5 ميليارد ريال در سال جاري يك مركز رشد(در هر استان) راه اندازي شود .
براي اجراي اين تفكر اولين بار مديريت ارشد استان گلستان بنا به همان سابقه قبلي گفته شده سعي نمود تا در اين مورد پيش قدم شده و رايزني هايي را با مثلث مذكور آغاز نمود .
و پس از كسب موافقت به عنوان اولين پايلوت , استان گلستان انتخاب گرديد.
براي اين امر به سرعت بخشي از ساختمان تازه تاسيس سازمان جهاد كشاورزي در اختيار مخابرات استان قرار گرفته و به سرعت جهت حضور و افتتاح وزير پست و تلگراف تجهيز شد !
اما اين مركز هرگز به مرحله راه اندازي و اجرايي نرسيد چرا؟
چون مديريت به ساختار دولتي سپرده شده بود و تغيير مكرر مديران مسئول سيستم مذكور و عدم روحيه و بينش تجاري عملا” سيستم را زمين گير نمود شايد بعد اسمي بيش از بعد اجرايي نمود پيدا كرده بود. پس براي حل اين معضل چه بايد كرد؟

ادامه دارد …….

*مدير اولين مركز رشد تجاري ICT كشوردر استان گلستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا