تکنولوژی

پيشنهاد راهبردى به جوانان ايرانى دراجلاس جهانى سران در رابطه با جامعه اطلاع‌رسانى

نام نویسنده: حسين غريبى

بخ مقاله ITiran – اگر بخواهيم به زمينه‌اى اشاره كنيم كه در آن جوانان نه تنها براى آينده بلكه براى امروزهم نقش رهبرى به عهده داشته باشند، زمينه رو به ظهور جامعة اطلاعاتى است.
در مسير توسعه وب و دسترسى به اطلاعات با جديد‌ترين فناورى‌ها روبرو خواهيم بود. فناور‌ى‌هايى كه با گسترش آنها راه‌حلهاى بديعى را در برابر چالشهاى جهانى فراهم مى‌كند.
براى تغيير واقعى در زمينه جامعه اطلاعاتى، اجلاس جهانى بايد، جوانان را نه تنها در اجرا بلكه در تصميم‌گيرى مشاركت دهد. عليرغم اينكه جوانان اغلب به عنوان ذى نفعان در فرآيند‌هاى ملل متحد شناخته شده‌اند اما به ندرت صداى آنها واقعاً به گوش رسيده و يا اينكه شركت آنها منشاء اثر بوده است . در بيشتر موارد ازنقطه نظراتشان در آخرين لحظات استفاده شده است.
هر چند در بهترين حالت جوانان توانسته‌اند نقش محسوسى را در برخى از فرآيند‌هاى سياست گذارى به عهده داشته باشند، اما هرگز نتوانسته‌اند از اين فرآيند‌ها براى يك اقدام جديد بهره‌بردارى كنند. كميته جوانان جامعه اطلاعاتى، از اجلاس زمين Rio تا توسعه پايدار در اجلاس جهانى، و نيز نشست ويژه كودكان تا اجلاس مربوط به مردان و مسكن در رابطه با نقش جوانان در فرآيند‌ سياست گذارى به موفقيتها و آموخته هاى ارزشمندى نايل آمده است. بايد از اين آموخته ها به گونه اى بهره‌بردارى شود كه بتوان دستور كار WSISيا اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى را بازتابى از اولويتهاى كسانى دانست، كه با تصميمات آن زندگى مى كنند. لازم است كه فرايندى كارگشا براى جلب اقدام مشخص جوانان بكار گرفته شود.
اين برنامه، نقشه راهى را براى استفاده جوانان و سازمانهاى جوانان فعال در اين فرايند، فراهم مى‌كند. اين امر علاوه بر راهنمايى و يكپارچگى اقدامات، بيانگر چگونگى انجام اين فرايند براى جوانان است. هم چنين اين برنامه نيازى ضرورى براى جوانانى است كه در لحظات مختلف و بدلايل مختلف به آن مى پيوندند.

2ـ پيش زمينه
2-1- اجلاس جهانى در رابطه با جامعه اطلاعاتى
اولين اجلاس جهانى در رابطه با جامعه اطلاعاتى توسط سازمان ملل متحد سازماندهى شده و در دسامبر 2003 در ژنو برگزار مى شود.
هدف اين اجلاس فراهم كردن چهارچوبى براى دولت ها و سازمان‌هاى غير دولتى، انجمن هاى غير دولتى، شركت‌هاو ديگر افراد مى‌باشد، تا به سوال زير توجه نمايند.
چه ارزشها و اقداماتى را بايد پذيرفت تا جامعه اطلاعاتى منادى مردم سالارى، عدالت، مساوات و احترام در تحولات فردى و اجتماعى باشد؟
WSIS آخرين اجلاس از سرى اجلاس هاى عمده ملل متحد است كه در آن جوانان به عنوان شركت كنندگانى فعال حضور دارند. اجلاس‌هاى جهانى قبلى ملل متحد شامل اجلاس جهانى ر زمينه محيط زيست و توسعه در سال 1992 بوده كه از آن به عنوان اجلاس زمين (Rio) ياد مى‌شود. اجلاس ديگر ، اجلاس همايش جهانى در رابطه با «زن» بوده كه در سال 1995 در بيجين چين برگزار شد. درسپتامبر 2002 سازمان ملل متحد اجلاس جهانى را در رابطه با توسعه پايدار در آفريقاى جنوبى برگزار كرد. هدف هر يك از اين اجلاس ها تأثير اساسى بر روى موضوعات مورد بحث بوده است. آنها از اين طريق توانستند تعهدات جديدى را بوجود آورده، شركتهايى را ايجاد كنند و توجه اجلاس جهانى را به نگرانى هاى حياتى معطوف سازند.
از WSIS بدليل طرح موضوعاتى از قبيل شكاف ديجيتالى، آموزش، رسانه‌ها و اقتصاد جديد، انتظارات يادى مى رود . در فرصت باقيمانده تا برگزارى اجلاس، فرايند آماده‌سازى چشمگيرى در حال شكل گيرى است. در سه گرد همايى جهانى مربوط به كميته آماده‌سازى كه اصطلاحاً از آنها به عنوان PrepComs ياد مى‌شود، هر يك حدوداً 1000 نفر شركت كننده داشته است. در اين گردهمايى ها، ابتدا دستور كار اجلاس جامعه اطلاعاتى را تعيين كردند. سپس پروژ‌ه‌‌ها، اعلاميه‌ها، قطعنامه‌ها و قوانين بين‌المللى بالقوه اى تهيه شد‌ند. موضوعات فراهم شده رسماً در سال 2003 در WSISمطرح خواهند شد.
همانگونه كه اشاره شد، بسيارى از بهترين ايده‌هايى كه در اجلاس WSIS مطرح مى‌شود، حاصل مباحث طرح شده در PrepComs ‌ها يا گردهمايى هاى مقدماتى مربوط به اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، گرد هم آيى هاى ICT ، گروههاى كارى و گروههاى مشاوره‌اى است. مثالى از اين گروهها عبارتند از گروه كارى ICT سازمان ملل متحد، گروه كارى فرصتهاى ديجيتالى كشور‌هاى عضو گروههاى 8 G و ابتكار جامعه اطلاعاتى آفريقا.
عناوين مهم و اساسى عبارت‌است از زير ساخت‌هاى اطلاعات و ارتباطات،ظرفيت سازى، مساعد سازى محيط،اتصال پذيرى،نرم افزارهاى آزاد و با متن باز، تنوع فرهنگى و هويتى ، اخلاقيات، آموزش، مالكيت معنوى،فن آورى اطلاعات و ارتباطات به عنوان يك ابزار قدرتمند براى توسعه، نقش مشاركت كنندگان ، نقش ICT در آموزش و اشتغال، و حتمالاامنيت، اداره اينترنت و نهايتا رسانه ها و حقوق بشر .
انتظار مى‌رود كه در اجلاس 2003 كشورها در مورد 2 سند توافق بنمايند. اول اينكه آنها در رابطه با “اعلاميه اصول” توافق خواهند كرد.
اين سند احتمالاً بيانيه‌ اى خواهد بود كه ديدگاههاى كشورها را در رابطه با جامعه اطلاعاتى بيان خواهد كرد و اساساً اينكه چگونه فناورى‌هاى ارتباطى مى‌تواند به مردم كمك كنند و هدف آنها چيست . براى مثال شايد هدف اين باشد كه تا سال 2020 تمامى افراد را به اينترنت متصل كنند.
در مرحله دوم آنها بر روى يك برنامه عملياتى توافق خواهند كرد، كه در رابطه با چگونگى نيل به اين اهداف مشخصات بيشترى را ارايه مى كند

2-2- اولين همايش كميته آماده‌سازى
اولين همايش كميته آماده‌سازى در شهر ژنو ، در روزهاي1 تا 5 ژوئيه 2002 ، برگزار گرديد و در آن كميته جوانان تشكيل شداست . مشاركت جهانى در رابطه با دانش (GKP) با ابتكارى در رابطه با جوانان، فرصت هاى ديجيتالى را ايجاد كرده (Youth Creating Digital opportunity) و در اين همايش به طور مستقيم از 6 شركت كننده در رده‌هاى مختلف و با اهداف و فعاليت هاى سازمانى متنوع ، پشتيبانى به عمل آمد. شوراى ملى جوانان سوئيس ، سازمان مرتبط باحقوق ارتباطى در جامعه اطلاعاتى CRIS ، سخنگاه دانشجويان اروپايى يا AEGEE و سازمان امكانات بين‌المللى با مسئوليت نامحدد از جمله شركت كنندگان اين همايش بوده اند.
در اولين اجلاس مقدماتى، كميته جوانان جهت هماهنگى فعاليتها، هر روز با يك ديگر تبادل نظر نموده و در رابطه با رويه ، محتوا و درون مايه‌هاى موضوعات، موضع نامه‌هايى را آماده مى كردند. همچنين كميته جوانان، نشستى را به عنوان بخشى از جامعه مدنى بر پا نمود تا به پرسش در رابطه با بينش جوانان نسبت به جامعه اطلاعاتى بپردازد. اين كميته درتمامى كميته‌هاى فرعى كه از سوى جامعه مدنى بر پا شده بود، شركت كرده و در تمامى جلسات اصلى در تمامى موارد فرآيند‌هاى حكومتى اظهار نظر نموده است. كميته جوانان دو نماينده در هيأتهاى رسمى داشت، و فعاليت‌هاى ارتباطى آن شامل نشر يك خبرنامه روزانه، شركت در كنفرانس هاى مطبوعاتى جامعه مدنى و چندين فرصت ارتباطى با رسانه ها بوده است.

3ـ مسائل كليدى كميته جوانان
مسائل كليدى اعلام شده توسط كميته جوانان عبارتنداز: جوانان درون مايه اصلى WSIS هستند، چرا كه رهبران جامعه اطلاعاتى خواهند بود.
شرايط اساسى از قبيل آموزش و بهداشت به عنوان پيش‌نيازى براى هر جامعه اطلاعاتى وجود خواهد داشت.
شفافيت، مردم‌سالارى ، مساوات و حقوق بشر ارزش هاى بنيادين يك جامعه اطلاعاتى به شمار مى‌رود .
هر كس بايد قادر باشد تا در يك جامعه اطلاعاتى به مناسب‌ترين تكنولوژى ‌هاى موجود دسترسى داشته باشد. تمامى جنبه‌هاى جامعه اطلاعاتى از جمله اجتماع، فرهنگ، سياست، اقتصاد و محيط زيست بايد مورد كنكاش قرار گيرد.

4ـ تحول ساختار براى كميته جوانان
در چنين فرآيند جهانى فعاليت‌هاى متعددى بايد هماهنگ شوند. فعاليتها بايد به گونه اى هماهنگ شوند كه هم كار آمد وهم مؤثر باشند. اين نكته بسيار حائز اهميت است كه از طريق دسترسى گسترده و نيز رويكردى حرفه‌اى به نوعى از مشروعيت دست يابيم.

4-1 جهانى
سازمان(TITG) Taking IT Global به عنوان دبيرخانه جهانى براى كميته جهانى WSIS عمل خواهد كرد.بر اساس اسامى كشورهاى عضو نامى از ايران در وب سايت TITG وحود ندارد. دبيرخانه جوانان، مسئول هماهنگى واجراى فعاليت ها به ويژه بين كميته هاى آماده سازى است. اين امر شامل بسيج افراد جوان براى شركت در اين فرآيند، آماده نمودن اطلاعات براى مشاركت هر چه بيشتر آنها و نيز ايجاد ارتباط با دبيرخانه اجرايى WSIS مى‌باشد تا تضمين نمايد كه فرصتهاى معنادارى براى ارائه نظر در زمان ها و مكان هاى مناسب وجود دارد.
در اواخر سال 2002، يك كميته هماهنگ كننده جهانى ايجاد شده است .اين كميته شامل نمايندگانى از سازمانهاى مهم جوانان در سطح منطقه‌اى و بين‌المللى است كه در اين فرآيند فعال مى باشند. اعضاى كميته داراى وظايف مشخصى هستند كه از آن جمله مى‌توان به فعاليت هاى Lobbying ، تهيه منابع مالى، روابط عمومى، ايجاد ارتباط با ساير گروهها در فرآيند و همچنين ايجاد ارتباط با سازمان ملل متحد اشاره نمود. در تمامى اين فعاليتها آنها با دبيرخانه همكارى خواهند داشت.

4-2- منطقه‌اى
ديدگاه جوانان بايد منعكس كننده تأكيدات ويزه اى باشد كه در درون wsis در رابطه با فرآيندهاى آماده سازى در سطح منطقه‌اى وجود دارد.
گروههاى منطقه‌اى اين كميته در سطح اجلاس، در منطقه اروپا، در بخارست رومانى در 9-7 نوامبر 2002 در اجلاس منطقه آسيا و اقيانوسيه در توكيوى ژاپن، و همچنين در اجلاس منطقه‌اى آمريكاى جنوبى در جمهورى دومينيكن در ژانويه 2003، فعاليت داشت اند.
با توجه به اينكه اجلاسهاى منطقه‌اى آفريقايى قبل از ايجاد كميته جوانان WSIS و در طى اولين كنفرانس مقدماتى برگزار گرديده است.كميته جوانان نتوانست گردهمايى را به صورت هماهنگ برگزار كند. با اين وجود كميته جوانان نسبت به ايجاد تسهيلات جهت اخذ نظرات جوانان آفريقايى از طريق بقيه فرآيند WSIS متعهد است. سازمان هاى محلى جوانان از طريق انجمن هاى دانش جويى و شوراهاى منطقه‌اى جوانان، فعاليت هاى مربوط به WSIS را در منطقه خويش هماهنگ خواهند نمود. هر منطقه سازمانى را معرفى مى‌كند تا به عنوان دبيرخانه منطقه‌اى براى اخذ نظرات جوانان عمل كند.
اين سازمان همچنين موظف است ه كادر لازم جهت راهنمايى گروههاى جوانان براى شركت در اين فرآيند را فراهم كرده، داده‌هاى آنها را گردآورى نموده و به عنوان رابط با سازمان دهندگان كشور ميزبان جهت گردهمايى‌هاى منطقه‌اى عمل كند. هر منطقه موظف است كه از مدتها قبل، زمينه‌هاى مورد علاقه خود را تشخيص داده و به برگزار كنندگان كشور ميزبان اعلام كند تا آنها با در نظر گرفتن اين زمينه‌ها، آنها را در اطلاعيه‌هاى منطقه‌اى لحاظ كنند. سازمان Taking IT Global و IISD در كميته‌هاى مجمع منطقه جوانان با يك ديگر همكارى خواهند نمود تا بتوانند نقدينه‌هاى اندكى را براى پشتيبانى از شركت جوانان در فرآيندهاى منطقه‌اى فراهم كنند. براى مثال اين بودجه مى‌تواند از طريق كميسيون اروپايى، بانك توسعه بين آمريكايى و بانك توسعه آسيايى تأمين شود.

4-3- ملى
فرآيندهايى نيز در بخش ملى به عنوان بخش جدا ناشدنى از فرآيند WSIS تلقى مى‌شود. اهداف كليدى شركت جوانان در اين فرآيندها در سطح منطقه‌اى عبارتند از:
• لحاظ كردن گروه وسيع‌ترى از جوانان به هنگام مشاوره در رابطه با اولويتها، مسائل مهم و عقايدشان راجع به جامعه اطلاعاتى
• ارتقاء سطح آگاهى و نگرش اجلاس جهانى، شركت جوانان در پس زمينه سياسى ملى و تضمين اين نكته كه حكومتها و دولتها نسبت به نگرانى هاى جوانان آگاهى داشته و اين نگرانى‌ها ر همراه با خود در سطح آماده سازى منطقه‌اى و جهانى آماده كنند
• تعيين موضع‌گيرى‌هاى سياست گذارى به لحاظ محلى جهت انجمنهاى جوانان

فرآيندها در سطح ملى ممكن است به دو شكل مطرح شوند. يكى از طريق آمادگى رسمى دولتى است كه شامل طيف وسيعى از گروههاى ذينفع مى باشد و ديگرى از راه مشاوره با جوانان كه توسط خود جوانان سازماندهى شده باشد.
براى تسهيل در انجام ارتباطات موثر و تلاش‌هاى هماهنگ، سازمانى با رهبرى جوانان را مى‌توان مشخص كرد كه هدف اين سازمان هماهنگ كردن فعاليت جوانان در حول و حوش موضوع WSIS در يك كشورمى باشد. اين كانون ملى مى‌تواند تعداد بسيار زيادى از سازمانهاى ذيربط را در قالب يك كميته ملى جوانان براى WSIS سازمان دهى كند. پيشنهاد مى‌شود كه هر كشور نام مربوط ومناسبى را براى كميته ملى خودشان انتخاب كند. سپس اين كميته، امور مربوط به مشاوره‌ها، ارتباط با وزارت خانه‌هاى دولتى و نيز اخذ حمايت محلى براى انجام فعاليت جوانان در اين فرآيند را به عهده خواهند داشت.

5- فعاليت هاى اثرگذارى
5-1- توسعه و توزيع خاستگاه كميته جوانان دو سند ملاك داده‌هاى جوانان در فرآيند WSIS مى باشند. اولين سند اصول و اولويتهاى جوانان خواهد بود كه موارد كليدى يا مهمى را شرح مى دهد كه بنابر اعتقاد كميته جوانان جهت مطرح شدن در WSIS از اهميت برخوردارند.
اين سند چيزى شبيه يك خاستگاه يا سكوى جوانان است كه در آن از بسيارى از متون اسناد مربوط به جوانان كه درگردهمايى هاى گذشته جوانان مانند پارلمان بين‌المللى جوانان و سخنگاه جهانى جوانان يونسكو مطرح شده است ، استفاده گرديده است. بدين ترتيب اين سند مى تواند مبتنى بر كار بسيارى از جوانان بوده و معرف فعاليتهاى آنان و شركت كنندگان در فرايند WSIS باشد.
علاوه بر اين، اين سند به تفصيل در مورد هر يك از مواضع توضيح خواهد داد و اهميت آن را در قالب يك بحث دانشگاهى و با استفاده از مطالعات موردى مطرح خواهد نمود.
. در سند دوم از طريق اصلاحاتى از قبيل بهبود زبان ، لحاظ نمودن عقايد جوانان و يا ارائه نظر كارشناسى جوانان سعى شده است تا به مسائل مورد مذاكره دول پاسخ داده شود. به نظر مى رسد اين سند براى هيات هاى نمايندگى دول در جهت موضع گيرى هايشان سودمند بوده و به عنوان منبعى فعاليت مدار يا عاملى الهام بخش براى پيش برد فرايند، عمل نمايد.
اجلاس مونترال جامعه جهانى در زمينه شركت هاى شبكه مدار و نيز اجلاسهاى دوم و سوم كميته آماده‌سازى، فرصتهايى را براى توسعه و تطور بيشتر اين اسناد ايجاد كرد. يك جلسه راهبردى خاص و مركب از جوانان بنا بوده است كه قبل از انجام كنفرانس كميته دوم در پاريس برگزار شود. اسناد توسط هيات نمايندگى سازمان ملل متح در ژنو، رئيس هياتهاى نمايندگى، سازمانهاى وابسته به ملل متحد و اعضاى هيات جوانان توزيع مى شود.

5-2- شركت جوانان در داخل اجلاس جهانى، گردهمايى‌هاى كميته‌هاى آماده‌سازى و همايشهاى منطقه‌اى
حضور جوانان در تمامى بخشهاى فرايند WSIS از اهميت بسيارى برخوردار است، چرا كه آنها عنصرى جداناشدنى از هر بخش جامعه اطلاعاتى به شمار مى آيند. اين نكته حائز اهميت است كه جوانان شركت كننده در هياتهاى نمايندگى دولتى و مدنى و يا هياتهاى تجارى بايد داراى آگاهى كامل باشند. همچنين، جهت هماهنگى فعاليت ها، ديدارهاى منظمى را ترتيب داده اند تا ديدگاه هاى خود را با ايجاد ارتباطات مناسب مطرح نمايند و رخدادهاى خاص خويش را سازماندهى كنند. با التفات به محدوديت زمان و فعاليت هاى بسيارى كه در هر يك از كميته هاى آمادگى صورت مى گيرد، آمادگى جوانان پيش از برگزارى بسيار مهم خواهد بود. در طى اجلاس سران لازم است اقدامات جوانان را در رابطه با تمامى موضوعات مربوط به جامعه اطلاعاتى بالا برده و صحنه را براى كسب پشتيبانى قشر وسيعى از شركت كنندگان و نيزكسب نتايج ملموس آماده كرد.
5-2-1- كتابهاى منبع جوانان
قبل از انجام هر يك از كنفرانس هاى آماده‌سازى و اجلاسهاى منطقه‌اى، بايد كتاب مرجع جوانان را تهيه كرد. كتابهاى مرجع به عنوان يك منبع اتكايى براى جوانان شركت كننده در اجلاسها به كار خواهند رفت و شامل اطلاعات زير است:
• اطلاعات پس زمينه‌اى در رابطه با فرآيند WSISشامل گزارشهايى از نقش جوانان در هر يك از اجلاسهاى آماده‌سازى قبلى
• نسخه‌هايى از دو سند مهم، سند مربوط به اولويت‌ها و اصول جوانان و سند متن تناوبى جوانان.
• يك كپى حاشيه‌نويسى شده از دستور كار جلسات كه در آن رويه‌هاى سازمان ملل متحد توضيح داده شده باشد و به موضع‌گيرى و اقدامات كليدى خاص جوانان در مورد هر يك از آنها اشاره شده، تا جوانان قادر باشند سهم مؤثرى را در فرآيند برعهده داشته باشند.
• فهرستى از جوانان شركت كننده در اجلاسها همراه با بوگرافى كوتاه و اطلاعاتى در مورد تماس،
• دستور كار براى ملاقات در كميته جوانان
• اطلاعات تداركاتى و پشتيبانى شامل تمهيدات مربوط به مسافرت و ساير تمهيدات. اين نكته براى هيأتهاى نمايندگى اى كه جهت شركت در اين اجلاس مورد حمايت مالى قرار گرفته‌اند بسيار مناسب است.
• ارائه پيش‌نويس يا نكات كليدى پيشنهادى قابل طرح درسخنرانى‌هاى مهمى كه مستخرج از “طرح كميته جوانان” مى باشد. لازم است اين مسائل قبل از طرح در اين رخدادها، مورد بحث و اصلاح قرار بگيرد. .

5-2-2- ملاقات‌هاى روزانه
ديدارها به صورت روزانه معمولاً از ساعت 9 شروع خواهد شد، چرا كه جلسات اجلاس معمولاً رأس ساعت 10 آغاز مى‌شود. اجلاسها شامل يك جلسه توجيهى در رابطه با مذاكرات رسمى، خلاصه‌اى از فعاليت جوانان در روز گذشته و نيز دستور كار فعاليت هاى خاص آن روزجوانان خواهد بود.
يك ملاقات ثانويه نيز در بعد از ظهر برگزار مى‌شود، به‌خصوص اگر مذاكرات تا شب ادامه پيدا كند. صورت جلسه دقيق هر يك از اجلاسها نگهدارى شده و در بين شركت كنندگان در همان روز توزيع مى‌شود. علاوه بر اين بر روى سيستم هاى درون خطى و به صورت كامپيوترى نيز آماده خواهند شد.

5-2-3- سخنرانى
5-2-3-1- در جلسه‌هاى اصلى
جوانان فرصتهايى را براى سخنرانى در جلسات خواهند داشت.
انتظار مى‌رود كه حدقل يك فرصت در هر يك از اجلاس‌هاى آماده‌سازى و منطقه‌اى وجود داشته باشد. در صورت امكان، قبل از انجام اجلاس، بر روى سخنرانى‌ها كارهايى صورت خواهد گرفت و انتظار مى‌رود كه كل اين كار در اجلاسها در پاسخ به وضعيت خاص مذاكرات بين دولتى انجام شود. تمام سخنرانى‌ها بازتابى از روح يا حداقل زبان موضع‌گيرى‌هايى خواهد بود كه توسط كميته جوانان، تحول يافته و در حد امكان، براساس مدل توافق جمعى آن چنان كه رويه عادى چنين كميته‌هايى مى‌باشد، پيش نويسى شود.
در چنين فرايندى، احترام به ديدگاههاى مختلف و نياز به سازش امرى ذاتى به شمار مى‌رود.

5-2-3-2- سخنرانى در اجلاسها يا رخدادهاى جنبى
اعضاى كميته جوانان در حاشيه هر يك از اين اجلاس، نشستى را سازمان دهى و برگزار مى نمايند كه شركت در آن براى شركت‌كنندگان آزاد خواهد بود. رخداد جنبى مى تواند جامع تر و گسترده تر از سخنرانى هاى 5 دقيقه اى جلسات اصلى به نگرانى هاى جوانان بپردازد. چنان چه بر روى عمق و گسترش شركت جوانان در يك جامعه اطلاعاتى تأكيد داشته باشند، مى توانند از طريق بحث و گفتگوى گروهى متشكل از دانشجويان جوان، رسانه‌سازان، برنامه‌سازان و كار‌آفرينان عرصه ICTبه اين هدف نائل آيند.

5-2-3-3- سخنرانى‌هاى مربوط به جريانات اصلى داخل رخدادهاى جنبى
علاوه بر رخدادهاى خاص جوانان، ضور جوانان در تمام رخدادهاى جنبى حائز اهميت است. شركت‌كنندگان جوان ممكن است يا به طور مشخص به بحث در رابطه با موضوعاتى بپردازند كه از ديدگاه جوانان مطرح مى‌شود و يا صرفاً به عنوان يك متخصص در رابطه با موضوع مورد نظر شركت داشته باشند، مثلأ در مسائلى از قبيل امنيت رايانه‌ها، رسانه‌هاى اجتماعى و استفاده از ICT در آموزش و پرورش.

5-2-3-4- كار كردن با ديگر سازمانهاى غير دولتى
اگر چه كميته جوانان به طور انحصارى خود را با فرآيند سازمانهاى غيردولتى غيرانتفاعى در WSIS كه به جامعه مدنى موسوم هستند همسو ننموده است، اما اكثريت شركت كنندگان نماينده واقعى سازمان هاى غيردولتى و سازمان هاى مربوط به دانشجويان هستند. از اين رو اتحاد ما با ديگر سازمان هاى غيردولتى، از مهمترين بخشهاى كار ما خواهد بود. سازمانهاى غيردولتى از جمله سازمانهايى كه توسط جوانان رهبرى مى‌شوند مى‌توانند با هم اتحاديه اى مؤثر در WSIS تشكيل داده و در نتيجه بر تحكيم مواضع و ورودى‌هاى خويش توانا باشند.
شركت در جامعه مدنى از طريق هيأت رئيسه جامعه مدنى و كميته‌هاى وابسته به آن از قبيل كميته راهبرى در مورد محتوا و درونمايه تأمين مالى و نمايندگى مى‌تواند صورت بگيرد. كميته جوانان داراى نمايندگان سازمانهاى غير دولتى در داخل هر يك از كميته‌ها مى‌باشد تا بتواند هم ددگاه جوانان را با فرآيند جامعه مدنى و هم فرايند جامعه مدنى را از اين ديدگاه تغذيه نمايد.

5-2-3-4- كار با منافع تجارى يا سازمانهاى تجارى
كميته جوانان همچنين با جامعه تجار همكارى خواهد داشت. بسيارى از ابتكاراتى كه باعث ظهور يك جامعه اطلاعاتى، حركت آن و پيش برد امور روزمره شده اند را مى‌توان به شركتهاى كوچك يا متوسط، كارآفرينان اينترنتى يا .COM، برنامه‌ريزان كامپيوترى، فروشندگان كامپيوتر يا مشاورين شبكه يا وب‌سازان نسبت داد كه اين مراكز توسط كارآفرينان جوان اداره مى‌شوند.
در اغلب موارد چنين كار منفعت جويانه‌اى با يك كار غيرانتفاعى تركيب مى‌شود و درواق بصورت مستمر از اقدامات غير انتفاعى براى ايجاد دسترسى يا ايجاد محتواى محلى حمايت مى‌كند. علاوه براين بخاطر تخصص ويژه دررابطه با فناورى اطلاعات،‌ جوانان معمولاً داراى موقعيتهاى بالايى در شركتهاى خود، نسبت به ديگر بخشهاى اقتصادى خواهند بود.
هدف كميته جوانان، درگير كردن كارآفرينان جوان در رشته ICT در رابطه با ورودى جامعه تجار به اجلاس سران مى‌باشد. از سويى اين امر مى‌تواند تا حدودى غلبه كشورهاى چند مليتى را تعديل نموده، علاوه بر آن مى‌تواند بر روى اين نكته تمركز كند كه چگونه دولتها مى‌توانند به طور مؤثرتر اشتغال جوانان را پرورش داده و آموزش را به گونه اى بزسازى نمايند كه براى يك اقتصاد دانشى مناسب باشد، كميتة جوانان با شبكه‌هاى كشورى وابسته به اجلاس اشتغال جوانان، كميته ميانجى‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا