تکنولوژی

ميزگرد نشريات الکترونيک در همايش مديران مسئول نشريات دانشجويى برگزار شد

بخش خبر آى تى ايران – همزمان با چهارمين همايش مديران مسئول نشريات دانشجويى دانشگاه هاى سراسر کشور ميز گرد نشريات الکترونيک با حضور دکتر حسن نمکدوست تهرانى استاد دانشگاه و شهرام شريف روزنامه نگار در محل آمفى تئاتر دانشگاه تربيت معلم برگزار شد.
دکتر نمک دوست در سخنان خود به تفاوت هاى روزنامه نگارى سايبر و روزنامه نگارى متعارف اشاره کرد و گفت : رعايت فاصله زمان انتشار يکى از ويژگى هاى روزنامه نگارى متعارف است. روزنامه نگارى متعارف جز در قالب «فوق العاده» آن هم در دفعات محدود، امکان شکستن قاعده فاصله انتشار را ندارد. اما در روزنامه نگارى سايبر مى توان به دفعات و در هر لحظه روزآمد شد.
وى افزود: براى توليد و نيز بهره مندى از مطالب روزنامه سايبر هيچ محدوديت زمانى و مکانى وجود ندارد. از هر مکان مى توان براى يک روزنامه سايبر توليد و آن توليد را منتشر کرد. همچنانکه از هر کجاى جهان که حداقل امکانات اتصال به شبکه وجود داشته باشد مى توان مطالب روزنامه هاى سايبر را خواند؛
نمک دوست مهم ترين وجه روزنامه نگارى سايبر را فراهم کردن امکان تعامل ميان توليد کننده و مصرف کننده و امکان جابجايى اين دو دانست و خاطر نشان کرد: در انتهاى مطالب منتشر شده در روزنامه هاى سايبر معمولا اين امکان تعبيه شده است که مخاطبان بتوانند در باره مطلب اظهار نظر کنند، با توضيحات احتمالى خود، اطلاعات موجود در متن را کامل کنند، در باره آن مقاله بنويسند و … در حقيقت در روزنامه نگارى سايبر مرز سنتى ميان روزنامه نگار و مخاطب بسيار کم رنگ شده است.
وى همچنين اضافه کرد: گرچه شعار سرلوحه روزنامه نگارى سايبر در زمينه توليد، همچون روزنامه نگارى متعارف، «کوتاه، زيبا»ست، اما در روزنامه نگارى سايبر نه تنها اين امکان وجود دارد که با قرار دادن پيوندها در کنار متن مورد نظر مخاطب از پيشينه موضوع آگاهى يابد، بلکه حتى مى تواند با يک کليک و از طريق موتورهاى جستجو گر و امکان فرا متن با ادبيات جهانى موضوع نيز آشنا شود
اين استاد ارتباطات همچنين روزآمد شدن را شرط بقاى يک نشريه سايبر دانست و با اشاره به مفهوم «يک کليک براى هميشه و يا يک کليک براى هرگز» گفت: تکيه گاه روزناه هاى سايبر بايد خبر باشد و نه نظر. طبع مراجعه کننده به روزنامه سايبر، بى قرارى، جستجوگرى، نوگرايى، جوانى و دسترسى با حداقل تلاش و در کوتاه ترين زمان است. به زبان ساده مخاطب روزنامه نگارى سايبر «حوصله معطل شدن» را ندارند و به مهم ترين وجوه رويدادها و رويکردها مى پردارند. بايد اين روحيه در مطالب و گرافيک نشريات سايبر بارز باشد؛ وى همچنين يک تعارض در موضوع نشريات سايبر را کمک به تحقق آزادى بيان دانست در عين اين که ادامه حيات آنها بستگى به اراده سياسى حاکمان دارد. . يعنى امکانات سايبر، اساسا به لحاظ زير ساخت ها، در اختيار دولت است. بنابراين بايد در اسرع وقت در انديشه نهادى کردن روزنامه نگارى سايبر بود؛ آنچنان که موقعيت آن بنا بر تمايل حکومت ها دستخوش نشيب نشود.
همچنين در ادامه جلسه شهرام شريف با اشاره به اطلاق لفظ و عنوانى سنتى همچون “نشريه” براى يک تکنولوژى جديد خاطر نشان کرد که هدف از اين گونه نامگذارى ها در اختيار گيرى، فهم و ارزش گذارى روى تکنولوژى است در حالى که اين نوع درک تکنولوژى سخت ترين نوع فهم آن است.
وى با اشاره به قانون مطبوعات و تاکيد آن بر دربرگيرى نشريات الکترونيک گفت: طى جلساتى که دو سال قبل توسط معاونت مطبوعاتى وقت وزارت ارشاد برگزار شد بسيارى از کارشاسان و صاحب نظران براى اين موضوع دعوت به عمل آمد اما در پايان جلسات شرکت کنندگان حتى به تعريفى از نشريات الکترونيک هم دست نيافتند.
وى در تشريح دلايل اين موضوع به ناشناخته بودن اين تکنولوژى و غير قابل پيش بينى بودن آن اشاره کرد و گفت: نشريات الکترونيک يک لفظ عام است و حدود مشخصى ندارد. از سى دى و ديسکت تا سايت اينترنتى را مى تواند در بر گيرد. به همين دليل هم مى توان به اينها نشريه الکترونيک نام نهاد و هم مى توان گفت اينها نشريه الکترونيک نيستند.
شريف افزود:امروزه سايت هاى اينترنتى روزنامه هاى ما نيز هر کدام مى توانند به عنوان يک نشريه الکترونيک قلمداد شوند هرچند در مقايسه با نمونه هاى خارجى محتواى مستقلى ارايه مى کنند و صرفا تصويرى از نشريه چاپى خود هستند. وى با اشاره به جام جم آنلاين آن را يک تجربه خوب در محيط غير شفاف و سياسى زده امروز ذکر کرد که مى تواند در آينده مورد استفاده ديگر روزنامه ها هم قرار گيرد.
شريف همچنين بى حوصله بودن، فرار از مطالب بلند، اهميت محتوا و نوع ترکيب بندى صفحه را در جذب مخاطب اينترنتى بسيار موثر دانست و گفت رابطه مستقيمى بين به روز رسانى و افزايش بازديد ها از سايت وجود دارد امروزه گاهى مشاهده مى شود که برخى از سايت هاى اينترنتى که گاه مطالب خوبى هم براى عرضه کردن دارند اين کار را در يک زمان مشخص مثل هفتگى و يا ماهانه انجام مى دهند در حالى که اگر همين حجم مطالب را در طول هفته روى سايت قرار دهند ، مخاطب بيشترى را به سمت خود جلب خواهند کرد.
وى ادامه داد: اينترنت محدوديتى که يک رسانه بايد در يک زمان مشخص و يک مکان مشخص منتشر شود را برداشته و خواننده اينترنتى هم به اين موضوع عادت کرده است.
اين جلسه با پرسش پاسخ پايان يافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا