تکنولوژی

قابليت ثبت دامنهir. براى عموم

نام نویسنده: سيد احمد لواسانى

روزنامه ايران –– دامنه (domain) .ir از تاريخ اول دى ماه امسال براى عموم قابل ثبت است. اين در حالى است که تا قبل از اين شرايط ثبت چنين دامنه ايى مستلزم ارائه مدارکى مستند جهت توجيه و توضيح نام ارائه شده جهت ثبت تحت اين دامنه بوده است.
بر اساس اطلاعات جديدى که در سايت www.nic.ir آمده است، شرايط کلى براى ثبت يک دامنه .ir به صورتى تغيير کرده است که امکان ثبت اين دامنه را به کليه کاربران در کل جهان مى دهد. ايرانت، واحد شبکه پژوهشگاه دانشهاى بنيادى، که ده سال پيش توسط مرکز تحقيقات فيزيک نظرى و رياضى (IPM) تاسيس شده است از ابتداى ورود اينترنت به ايران که در همان سال و توسط همين مرکز بوده است، مسئوليت ثبت دامنه هاى .ir را به عهده داشته است.
به گفته مسئول ثبت دامنه هاى اين مرکز، علت اخذ چنين تصميمى، درگيريهايى بوده است که تا قبل از اين به واسطه تشابه اسمى درخواست کنندگان دامنه پيش مى آمده است. مثلاً در نظر بگيريد که اسم يک بيمارستان و يک شرکت هر دو به نام alef باشد، دامنه alef.ir به کداميک تعلق مى گيرد؟ با سياست جديد، هر که زودتر مراجعه کند، حق تقدم خواهد داشت. اگر کسى هم به ثبت دامنه ايى توسط شخصيت حقيقى و يا حقوقى ديگرى شکايت داشته باشد (چه در اين دامنه و چه در دامنه هاى ديگر)، مى تواند از طريق سازمان جهانى مالکيت معنوى (www.wipo.int) به اين امر اعتراض کرده و با توجه به شرايط به احقاق حق خود بپردازد.
اگرچه چنين اقدامى، به خودى خود بسيار مثبت است و چه بسا بسيار زودتر هم مى بايست صورت مى گرفت، ولى اطلاع رسانى در مورد آن در حد صفر بوده است. مسئول ثبت دامنه ها در IPM به اعلام موضوع در صدا و سيماو يکى از نشريات تخصصى در حدود يک ماه پيش و وب سايت اصلى ثبت دامنه .ir (www.nic.ir) در چند روز اخير اشاره مى کند. تجارت دامنه، مدتهاست که به يک تجارت پرسود بدل شده است.به گفته ايشان تمام resellerهاى IPM از اين موضوع در هفته هاى اخير خبر داشته اند و براى زاد شدن ثبت دامنه .ir لحظه شمارى مى کردند تا بتوانند بيشترين تعداد اسم هاى عمومى را ثبت کرده و سپس در معرض فروش بگذارند.
بنا به گزارش ها تنها در همان روز اول دو هزار اسم جديد به ثبت رسيده است. اين موضوع اتفاقاً کار را براى IPM حساس تر مى کند و نشان مى دهد که مى بايست اطلاع رسانى در اين زمينه حتى از حالت عادى نيز بيشتر مى بود – اتفاقى که حتى در اين حد و اندازه نيز نيفتاد. تا لحظه تنظيم اين خبر، هيچ يک از روزنامه ها و نشريات تخصصى و غير تخصصى به اين موضوع نپرداخته اند و حتى در کمال تعجب هيچ يک از سايت هاى خبرى و وبلاگ ها نيز به آن نپرداخته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا