تکنولوژی

دكتر يون شكرخواه: روابط عمـومى، شهـرى است كه همـه در آن حــق تـردد دارند

سايـت خبرى وزارت ارشاد- دكتر يونس شكرخواه در مراسم افتتاحيه نخستين همايش روابط عمومى هاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، اظهار داشت : نبايد روابط عمومى را صرفا تكنيك بدانيم بلكه بايد به فلسفه روابط عمومى نيز توجه كرد چرا كه از ديدگاه ارتباطى، روابط عمومى داراى كاركرد مديريتى است و در ادبيات مديريت، نقش ثابتى براى آن لحاظ شده است.
شكرخواه با اشاره به تعريف ادوارد برنيز پدر روابط عمومى مدرن درباره روابط عمومى گفت: سه مفهوم «مردم را مطلع كنيد»، «مردم را همگرا كنيد» و «مردم را متقاعد كنيد» درتعريف رنيز برجسته شده و برمفهوم مردم تاكيدشده است.
وى افزود: در اين تعريف به نوعى اطلاع رسانى كه به تقاعد و همگرايى بيانجامد و برشفافيت، پيوستگى ، تمركز داشته باشد تاكيد شده است.
اين مدرس دانشگاه به سير تاريخى روابط عمومى در جهان اشاره كرد و گفت: تعريف ادوارد برنيز قدمتى به اندازه عمر جامعه بشريت دارد و در ايران نيز از قديم الايام جذاب ترين شيوه اطلاع رسانى، استفاده از شعر وادبيات بوده است.
وى توجه به اين موضوع كه در يك فرآيند ارتباطى صرف، ايجاد ارتباط مطرح نيست تصريح كرد: در هر امر ارتباطى بايد اين نكته را در نظر گرفت كه حل شدن مسئله براى مخاطب بسيار ضرورت دارد. يونس شكرخواه، به اصل آزادى بيان در ماده 11 قانون حقوق بشر و شهروندى فرانسه در سال 1789 اشاره كرد و اظهار داشت: در سال 1792 در فرانسه وزارتخانه اى به نام وزارت «روحيه» كه سر منشا يك روابط عمومى است ، ايجاد شد تا در قالب دو گروه به مطبوعات و نقاط فرانسه سفر كرده و افكار عمومى را نسبت به روند انقلاب فرانسه توجيه كنند.
اين مدرس علوم ارتباطات با اشاره به تجربيات و الگو هاى روابط عمومى در كشور فرانسه و آمريكا تصريح كرد : روابط عمومى نه تبليغات صرف و نه كارگزار صرف است بلكه براى ايجاد ارتباط مطلوب و مناسب بايد بر هردومسئله تسلط يابد.
شكرخواه تصريح كرد: امروزه سه ديدگاه ختلف در زمينه روابط عمومى وجود دارد كه در ديدگاه اول برخى نهادها با ادبيات اقتصاد سياسى بزرگ مى شوند و كارگزاران روابط عمومى را قبول ندارند.
ديدگاه دوم افرادى هستند كه فكر مى‌كنند اگر رسانه اى مجهز به تكنولوژى شود بازى را برده و ديدگاه سوم ديدگاهى فرهنگى است.
وى با تاكيد بر لزوم توجه به ديدگاه فرهنگى گفت : در نگاه فرهنگى، روابط عمومى شهرى است كه همه در آن حق تردد دارند و بايد با پايبندى و احترام به مقررات همراه باشد.
شكرخواه در پايان سخنان خود اظهار داشت: اگر قرار باشد هم تبليغاتگر و هم كارگزار مطبوعاتى باشيم بايد بدانيم مرز فريب با اين نوع عملكرد چقدر نزديكى دارد و مرزهاى اخلاقى ما در حوزه فرهنگى براى چنين كارى چيست.
نخستين همايش روابط عمومى هاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با حضور مسئولان روابط عمومى تابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، اساتيد و صاحنظران علوم ارتباطات به مدت دو روز در محل سينما تك موزه هنرهاى معاصر تهران برگزار مى شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا