تکنولوژی

سخنرانى دبير كل سازمان ملل، كوفى عنان، در مراسم افتتاح همايش «رسانه‌هاى الكترونيكى جهان»

iranwsis – دبير كل سازمان ملل متحد، كوفى عنان، در آستانه برگزارى اجلاس جهانى جامعه اطلاعات، اولين سخنرانى خود را در همايش «رسانه‌هاى الكترونيكى جهان» ايراد كرد. در اين همايش چهار روزه بيش از 360 سازمان از 112 كشور شركت دارند.
از رسانه‌ها وش شبكه‌ها آمريكايى در اين همايش خبرى نيست، اما اتحاديه خبرگزاران آمريكاى شمالى مستقر د ركانادا، بى‌بى‌سى، خبرگزاران دولتى فرانسه، روسيه، ژاپن و بسيارى از كشورهاى در حال توسعه در همايش شركت كرده‌اند. اين همايش د رهمان مركزى برپا مى‌شود كه اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى برگزار مى‌شود.

متن سخنرانى كوفى‌عنان، دبير كل سازمان ملل متحد، در همايش «رسانه‌هاى الكترونيكى جهان»
خانم‌ها و آقايان، همه ما شاهد خبرها و گزارش‌هايى از سراسر جهان بوده‌‌ايم كه ما را با قدرت و تناقض روبه‌رو كرده است. به عنوان توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان رسانه‌هاى الكترونيكى در عص اطلاعات، روشن است كه قدرت ما بايد در جهت آموزش دادن و سرگرم‌كردن، برانگيختن و آگاه‌سازى، هشدار دادن و بيدار كردن وجدان‌ها ، و نزديكتر كردن مردم به يكديگر، و رسوا كردن بى‌عدالتى در جهان، باشد. در عصر اطلاعات، رسانه‌هاى الكترونيكى جزو مهمترين موتورهاى صلح، پيشرفت، و همبستگى هستند.
و اما تناقضى كه وجود دارد. درست است كه رسانه‌هاى الكترونيكى مى‌كوشند در همه جا باشند اما ميليون‌ها انسان در سراسر جهان هنوز از دسترس آن خارج هستند. بسيارى حتى برق ندارند، چه رسد به رسانه‌هاى الكترونيكي. برخى هم آنقدر تنگدست هستند كه نمى‌توانند تلويزيون، راديو يا آنتن‌هاى مهواره‌اى بخرند. مانع اصلى فقط مانع فنى عدم دسترسى به امواج نيست بلكه خبر رسانى نيز فقط به چند زبان محدود مى‌شود. در برخى كشورها دريافت امواج از ديگر نقاط دنيا غيرقانونى است. با برخى برنامه‌ها مى‌توان مردم كشورهاى ثروتمند را نسبت به مخمصه‌اى كه محرومان در آن گير كرده‌اند حساس‌تر كرد.
اما مالكان رسانه‌ها احساس رشك و رنجيدگى را در ميان محرومان برمى‌انگيزند. رسانه‌ها در دوران حكومت نازى‌ها در آلمان و در رواندا و جاهاى ديگر، با كليشه‌ها و تبليغات سياسى، تنفر و خشونت را انتشار مى‌دادند.
شكاف ديجيتالى، فقط ديجيتالى نيست. اين شكاف جلوه‌اى از نابرابرهاى در آزادى، ثروت و قدرت و اميد به آينده بهتر است. ما اينجا در ژنو گرد آمده‌ايم تا قدرت و تناقض را در كنار هم بگذاريم و به عنوان شريك و همكار به طرحى براى اقدام برسيم. هدف اين نيست كه اطلاعات بيشتر داشتن در موارد بيشتر داشته باشيم، بلكه هدف ايجاد يك جامعه اطلاعاتى باز و دربرگيرنده همه است كه در آن دانش را بتوان به همه مردم رساند و دانش در خدمت بهبود شرايط انسان باشد.
رسانه‌ها ياران اصلى در اين كار هستند و آزادى مطبوعات عنصرى اساسى است؛ اگر قرار است رسانه‌ها نقش حياتى خود را ايفا كنند. ايجاد مقررات و قوانين از سوى دولت‌ها يك چيز است و افراط در اين كار و لغزيدن به وره سانسور و آزار، يك چيز ديگر است كه همه ما و همه حقوق ما را به مخاطره مى‌اندازد. اجلاس با يد بر اين آزادى اساسى تأكيد بگذارد.
فن‌آورى‌هاى اطلاعاتى نه تنها ما را به عصر جديدى وارد كرده‌اند بلكه با فورانى كه در دانش و ظرفيت ايجاد كرده‌اند، ما را در آستانه موقعيتى قرار داده‌اند كه بيش از هر وقت ديگرى توانايى آن را يافته‌ايم كه به اهداف توسعه‌اى برسيم؛ اهدافى كه سال‌هاى سال به دنبال آن بوده‌ايم و هيچگاه به آن نرسيده‌ايم. مردم سراسر جهان، همانند كسانى كه شاهد طلوع عصر صنعتى بودند، نخستين بارقه‌هاى دستاورهاى جديد و هيجان‌انگيزى را در چشم‌انداز خود دارند. د سراسر جهان در حال توسعه، با سبزشدن آنتن‌ها و بشقاب‌هاى ماهواره‌اى در سراسر چشم‌انداز(كه برخى ا ز آنها برخلاف ميل مقامات است) اكنون مى‌توانيم شاهد عطش عظيمى براى برقرارى اتصال باشيم. بياييد نشان بدهيم كه ما گوش‌شنوا داريم و قصد داريم به آنها كمك كنيم تا به روياهايشان برسند. بسيار متشكرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا