تکنولوژی

آى‌.بي.‌ام به مايكروسافت پشت كرد

دنياى اقتصاد – لينوكس يك ستاره در حال رشد است. موفقيت‌هايش عمدتا در زمينه سيستم عملياتى براى كامپيوترهاى date-serving است كه شبكه‌ها را متصل به هم نگاه مى‌دارد و وب پيچ‌ها را عرضه مى‌كند. البته در دسك‌تاپ، هنوز ويندوز مايكروسافت بى‌رقيب است.
اما آي.بي.ام و آزمايشگاه توسعه منابع Open Source Development Lab كه Hewlwtt-Pakard، Dell و Intell را در بر‌مى‌گيرد، در صدد هستند تا لينوكس را به عنوان جايگزينى براى ويندوز در دسك‌تاپ ترويج و تبليغ كنند.
يك شاخه از اين رويكرد بسيار مهاجم و تند و تيز، روز دوشنبه گذشته بروز پيدا كرد، وقتى كه مديرعامل آي.بي.ام، ساموئل، جى، داكنويچ در كنفرانسى درباره تكنولوژى، سخنرانى با عنوان «حالا زمان آن فرا رسيده كه لينوكس را بر دسك‌تاپ ببينيم» ايراد كرد.
آزمايشگاه توسعه منابع (OSPL) كه سازمانى غيرانتفاعى براى پيشبرد استفاده از منابع باز نرم‌افزار مانند لينوكس است برنامه‌اى را طراحى كرده است كه لينوكس بر دسك‌تاپ را ترغيب نمايد كه در ژانويه آغاز مى‌شود.
آقاى كوهن و ديگران جزئيات اندكى در اين باره گفتند اما به اين موضوع اشاره‌اى نكردند كه آيا آزمايشگاه تلاش خواهد كرد تا اساس حمايتى خود را براى لينوكس دسك‌تاپ افزايش و توسعه دهد. اين حمايت مى‌تواند به شكل كمك به تكنولوژى باشد كه مى‌تواند براى استفاده‌كنندگان و كاربران لينوكس مبادله داده‌ها و اطلاعات كه بر روى نرم‌افزار ويندوز ايجاد شده‌اند را راحت‌تر نمايد يا ممكن است سازندگان نرم‌افزارهاى كامپيوترهاى شخصى مورد علاقه مردم را تشويق كند، مثل نرم‌افزار Adobe كه نسخه لينوكس آن را نيز بسازند.
هرگونه لينوكسى كه در راه باشد (براى دسك‌تاپ) احتمالا بايد آهسته آهسته پيش برود. چون حدود 300 ميليون نفر در سراسر دنيا در حال حاضر از ويندوز به عنوان سيستم عامل دسك‌تاپ و نيز سوئيت‌هاى مايكروسافت آفيس مانند برنامه‌هاى Exel، Word و پاورپوينت استفاده مى‌كنند.
اما مدافعان لينوكس معتقدند كه اجراى كامل نرم‌افزار دسك‌تاپ مايكروسافت بسيار پرهزينه است و از طرفى كاربرى بيش از آنچه كارگران يك كمپانى واقعا بدان احتياج دارند، دارد و معمولا روساى كمپانى‌هاى تكنولوژى درباره به‌روز كردن يا ارتقاء دادن هزاران كامپيوتر هر دو سال يك بار و نصب نرم‌افزار جديد مايكروسافت واقعا نگران هستند. همچنين امنيت محصولات مايكروسافت كه مرتب از طريق ويروس‌هاى نوتارى مورد هجوم قرار مى‌گيرند نيز دغدغه ديگرى آفريده است.
لينوكس در حال حاضر كاربران خاصى دارد كه سيستم نرم‌افزار كامپيوتر خود را از ويندوز به لينوكس تغيير دادند، آن هم به دليل خدمات و استفاده‌هاى خاصى كه از آن مى‌شود مثل انيميشن‌هاى كامپيوترى و همچنين توسعه نرم‌افزار. براى مثال بعضى دستگاه‌هاى دولتى و شهردارى‌ها پيشتاز استفاده از لينوكس شدند، اوايل سال جارى مونيخ اعلام كرد كه آن نرم‌افزار دسك‌تاپ 14 هزار كامپيوتر خود را از ويندوز به لينوكس تغيير خواهند داد.
اما لينوكس دسك‌تاپ، هنوز راه خود را در بازار اصلى تجارى به ويژه در ايالات متحده پيدا نكرده است و تحليلگران مى‌گويند آي.بي.ام كه در سال 1981 وارد تجارت و عرضه كامپيوترهاى شخصى شده است بر روى مشتريان كمپانى اين نفوذ را دارد كه به لينوكس بر روى دسك‌تاپ اعتبار ارزش دهد.
اسكات هنرى مشاور توسعه بازار لينوكس در آي.بي.ام معتقد است كه مشتريان علاقه و گرايش فراوانى نسبت به لينوكس دسك‌تاپ، نشان مى‌دهند، اما خيلى مصلحت‌گرا هستيم و مى‌خواهيم مصالحمان را كاملا بسنجيم، قطعا اين مسير طولانى است كه بايد حساب شده در آن گام برداشت.
زمان زيادى از روزهايى كه سيستم عامل دسك‌تاپ، OS/2 آي.بي.ام بودند، زمانى كه كامپيوترها Bigblne سعى كرد كه با رييس مايكروسافت مقابله نمايد و بر سر استيلاى مايكروسافت بر بازار سيستم‌هاى عامل وى مبارزه كند.
حالا طرح آي.بي.ام استفاده از لينوكس براى سيستم عامل دسك‌تاپ است البته در يك محيط ساده شده‌اى كه متكى است بر تحويل، (به روز كردن) و حفظ كاربردهاى دسك‌تاپ در شبكه‌هاى همكار و مرتبط با يكديگر با سرعت بالا. استفاده از سيستم‌هاى ارتباطى مخابراتى با هزينه‌ كمتر و سريعتر و نرم‌افزار اينترنت گسترده‌اى كه اين انتقال را آسان مى‌سازد.
مطالعات و بررسى‌ها برآورد كرده‌اند كه كل هزينه مالكيت يك PC در فضاهاى همكار حدود 5000 تا 7000 دلار در سال هزينه دربردارد. هزينه‌هاى نرم‌افزارى و سخت‌افزارى كمتر از 30 درصد اين رقم كلى را دربر مى‌گيرد.
اسكات هنرى در اين باره مى‌گويد: به‌كارگيرى لينوكس و داشتن كاربردهاى مختلف كه از مركز توزيع و نيز بر كامپيوترهاى سرور اجرا مى‌شود و نيز استفاده از تكنولوژى اينترنت مى‌تواند هزينه دسك‌تاپ يك كامپيوتر را نصف كند.
آقاى هنرى مى‌گويد: دسك‌تاپ لينوكس در واقع مى‌تواند مورد استفاده بسيارى از دواير دولتى، آژانس‌هاى بيمه، بانك‌ها و فروشندگان اتومبيل و… مورد استفاده قرار گيرد.
در حال حاضر آي.بي.ام خود اين سيستم را به كار گرفته است.
در حدود 15000 كارگر از دسك‌تاپ‌هاى لينوكس و جستجوگرهاى لينوكس استفاده مى‌كنند و در پايان 3 ماهه اول سال آينده آي.بي.ام قصد دارد تا تعداد دسك‌تاپ‌هاى لينوكس را به 30 هزار عدد افزايش دهد.
اما با اين وجود دسك‌تاپ لينوكس راه درازى در پيش رو دارد.
استفاده از سيستم عامل دسك‌تاپ لينوكس در 2002 به 8/2 درصد افزايش پيدا كرده است، نسبت به 7/1 درصد افزايشى كه در 2 سال قبل آن اتفاق افتاده بود، اين در حالى است كه نزديك به 94 درصد در سال گذشته استفاده‌كننده داشته است.

منبع : نيويورك تايمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا