تکنولوژی

توسعه زير ساختى آموزش در جامعه دانايى محور(4)

نام نویسنده: فرنود حسنى*

بخش مقاله ITiran – وقتى در مورد پياده سازى مدل توسعه دانايى محور در يک جامعه سخن به ميان مى آيد بى گمان مفاهيم مختلف اين مدل نيز در دل اين بحث خود نمايى خواهد کرد لذا مبحث مدريت دانش به عنوان يکى از مهمترين بخش ها در مباحث جامعه دانايى محور مورد بررسى قرار مى گيرد. با توجه به اين موضوع که آموزش از جمله اساسى ترين زير ساختهاى تامين کننده اهداف توسعه دانايى محور مى باشد.
بنابراين رويکرد و نگاه ويژه اى را در مباحث مديريتى مى طلبد. مديريت دانش بر اساس چهارچوب ها و استانداردهاى تعيين شده در يک جامعه دانايى محور امرى بسيار حساس و حياتى مى باشد. مديريت دانش مى تواند در گزينش و تقسيم امکانات و ابزارهاى آموزشى بر اساس مطا لعات صورت گرفته شده نقش مهمى داشته باشد. تعيين ظرفيتهاى هر يک از ابعاد دانش از جنبه کمى و کيفى و همچنين زمانى و مکانى بر عهده مديريت دانش خواهد بود .مديريت دانش با شناخت ب روى هر يک از گروههاى دانش پذبر در سنين و دوره هاى مختلف آموزشى و همچنين با توجه به ظرفيتها و امکانات اقتصادى و فرهنگى هر يک از آنها اقدام به تعيين چهارچوبها و استانداردهاى لازم براى تعيين بهترين اطلاعات قابل استفاده يک گروه خاص در شرايط زمانى و مکانى معين ميکند.
با توجه به مطالب ذکر شده براى پى ريزى جامعه دانايى محور يکى از مهمترين و اساسى ترين نيازها تعيين استراتـژيها و برنامه هاى اصولى براى مبحث مديريت دانش مى باشد.
و در زيرساخت هاى آن نيز بايد توجه خاصى به مديريت اموزش داشت تا از تلاقى و همگامى اين دو عنصر مهم مباحث استاندارد سازى و شاخص گذارى اطلاعات براى جامعه و تعيين قالبهاى تسريع و تسهيل دسترسى امکان پذير گردد.
مديريت دانش در جامعه دانايى محور با ديدگاهى کلان نگر و ساختارى صورت خواهد پذيرفت و نگاه مقطعى و نوسانى از آفتهاى اين گونه مديريت به حساب مى آيد زيرا اصولاً مقوله علم و دانش با حرکت منظم و متعالى و پيشرو خواهد توانست به سرانجام نيکويى ختم شود.

• توسعه زير ساختهاى ارتباطى •
توسعه دانايى محور فرآيندى است كه از طريق آن شاخص هاى اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى در لايه ها و ترکيب هاى مختلف جمعيتى جامعه تغييرمى يابد.در اين بين ارتباطات بر اين فرآيند تاثير مهم و غير قابل انکارى دارد. دامنه ارتباطات در ک جامعه دانايى محور از تبادل اخبار و پيام به مراتب فراتر، مهمتر و اثر گذار تر و حياتى تر است. به عبارت ديگر، ارتباطات امکان تعاطى افکار و نشر و اطلاع رسانى انتقال و اشتراك نظرات، عقايد و اطلاعات فعاليتهاى فردى و گروهى صورت گرفته شده در بين لايه هايى از جامعه که از آنها به کارگران و مهندسان اطلاعات تعبير مى شود و به طور عميق نيز در محيط اجتماعى ريشه دارد فراهم مى سازد و زمينه هاى لازم جهت کاربردى شدن اطلاعات را فراهم مى کند. نبايد اين نکته را فراموش کرد که وسايل وابزارهاى ارتباطى براى ايجاد زمينه هاى انتشار گسترده اطلاعات در بعد زمانى و مکانى با هدف دست يابى به توسه دانايى محوريك زيرساخت صرورى و لازم است, ولى كافى نيست. بررسى ها نشان مى دهند که وسايل ارتباط جمعى صرفا يك ابزار هستند و به وجود زيربناى اجتماعى,فرهنگيو سطح دانش عمومى بستگى دارد . لذا در بررسى کلان نگرانه به مقوله زيرساختهاى ارتباطى ناگزير از بررسى عوامل و شاخص هاى موثر در توسعه و پذيرش اين امکانات در جامعه هستيم.يکى از بحثهاى جالب در مباحث توسعه دانايى محور مقوله ارتباطات و زير ساختهاى ارتباطى مى باشد . با توجه به صحبتهايى که در بخش زيرساختهاى اطلاعاتى صورت گرفت به خوبى اشکار مى شود که براى توسعه و نشر اطلاعات در سطحى گسترده و با سرعت بالا مهمترين اولويت ها در درجه اول تعيين اولويتهاى اطلاعاتى قابل نشر و در مرحله بعدى گزينش ابزارهاى اطلاع رسانى مى باشد. بنابراين در تعيين چهارجوب هاى يک جامعه دانايى محور بايد توجه زيادى به تامين زير ساخهاى ارتباطى مناسب و متناسب با استانداردهاى مورد توافق جامعه باشد که قطعاً هماهنگى اين زير ساختها با امکانان عمومى جامعه يک اصل مهم به شمار مى رود.
از مهمترين راهكارهاى توسعه زير ساختهاى ارتباطى ، گسترش پوشش مخابراتى در بعد جغرافيايى وتجهيز مراكز مخابراتى به سيستم هاى پيشرفته مخابراتى از جمله فناوريهاى جديد مخابرات ديجيتالى است. اينترنت به عنوان مهمترين پديده ارتباطى قرن به عنوان يکى از بهترين و تا حدودى گسترده ترين ابزارهاى ارتباطى دردنياى امروز شناخته مى شود. همه روزه هزاران صفحه اطلاعات به دنياى مجازى اينترنت افزوده مى شود و افراد بسيارى از تمامى نقاط دنيا با استفاده از اين بستر تکنولوژيک و مفيد اقدام به برقرارى روابط علمى و اقتصادى مى کنند.در واقع نقش اينترنت در اين ميان به عنوان يک بستر مناسب تامين کننده نياز مهم جامعه دانايى محور که همانا مسئله اشتراک گذارى اطلاعات مى باشد شکل مى گيرد.افراد مختلف ساکن در دهکده جهانى با وارد کردن اطلاعات خود به اينترنت در واقع امکان بهره بردارى ساير انسانها را از اين اطلاعات فراهم مى آورند و اين خود موثرى در ايجاد پويايى دانش خواهد داشت زيرا کاربران اطلاعات با استفاده از اطلاعات پايه اى که به دست آورده اند بررسى ها و جمع بندى هاى جديدى را ارائه مى کنند.

*روابط عمومى همايش توسعه دانايى محور آموزش عالى و مناطق آزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا