تکنولوژی

گواهينامه بين المللي رانندگي کامپيوتر(1)

نام نویسنده: محمد فرزين

بخش مقاله ITiran – گواهينامه بين المللى رانندگى کامپيوتر (ICDL) استاندارد آموزش کامپيوتر براى اشخاص و سازمانها مى باشد که نسخه چهارم سيلبس آن در تاريخ 04 April 2003 و در Croke Park دوبلين انتشار يافت.
در اينجا تغييرات نسخه چهارم بررسى مى شود و در قسمت اول به تغييرات سيلابس دوره IT مى پردازيم. عناوين اصلى دوره IT عبارتند از:
مفاهيم پايه، سخت افزار، نرم افزار، شبکه هاى اطلاع رسانى، استفاده از IT در زندگى روزمره، سلامتى و ايمنى و محيط زيست، امنيت، کپى رايت و قانون.
در قسمت مفاهيم پايه، به شناسايى عبارات سخت افزار، نرم افزار و فناورى اطلاعات پرداخته مى شود. همچنين انواع کامپيوتر معرفى مى شود و از لحاظ ظرفيت، سرعت، هزينه و همچنين از لحاظ تعداد کاربران با يکديگر مقايسه مى شوند. در تقسيم بندى کامپيوترها، ميى کامپيوترها حذف شده و PDA يا «دستيار ديجيتال شخصى» اضافه شده است بنابراين، تقسيم بندى جديد بصورت: کامپيوتر mainframe، کامپيوتر شبکه، کامپيوتر شخصى، laptop و PDA مى باشد.
قسمت هاى اصلى يک کامپيوتر شخصى نسبت به ويرايش سوم تغييرى نداشته و در بخش «کارايى کامپيوتر» علاوه بر سرعت CPU و اندازه RAM، «تعداد برنامه هاى در حال اجرا» نيز به موارد فوق اضافه شده است همچنين عامل «سرعت و ظرفيت ديسک سخت» از موارد موثر در کارايى کامپيوتر حذف شده است.
قسمت «سخت افزار» شامل بخش هاى «واحد پردازش مرکزى»، حافظه، ابزارهاى ورودى، ابزارهاى خروجى، ابزارهاى ورودى/خروجى و ابزارهاى ذخيره سازى مى باشد که بخش «ابزارهاى ورودى/خروجى» يک بخش جديد بوده و بعنوان مثال از «صفحه نمايش لمسى» (touchscreens) نام برده مى شود.
در قسمت «نرم افزار»، انواع نرم افزار شامل «نرم افزار سيستم عامل» و «نرم افزار کاربردى» مورد بررسى قرار گرفته و «رابط کاربر گرافيکى» نيز بعنوان بخشى مستقل بررسى مى شود.
در ذکر مراحل «توسعه سيستم ها»، مرحله «تحقيق» (research) حذف شده و مرحله «طراحى» (design) اضافه گرديده و بنابراين مراحل شامل: تجزيه و تحليل، طراحى، برنامه نويسى و آزمايش مى باشند.
در بخش «شبکه هاى اطلاع رسانى» به مفاهيم LAN, WAN و Intranet, Extranet و اينترنت و استفاده از خطوط تلفن در ارتباط کامپيترها پرداخته مى شود. ضمن اينکه در بخش شبکه تلفن علاوه بر فناورى هاى PSTN و ISDN به فناورى ADSL نيز پرداخته مى شود.
قسمت «کامپيوتر در زندگى روزمره» در ويرايش چهارم گسترده تر شده و با عنوان «استفاده از IT در زندگى روزمره» به مفاهيمى چون «کامپيوترها در کار» و «جهان الکترونيک» مى پردازد.
بخش «کامپيوترها در کار» خود شامل مواردى چون: کاربرد برنامه هاى کامپيوترى مقياس بزرگ در تجارت، در دولت، در بيمارستانها و در آموزش مى باشد و همچنين عبارت teleworking را تعريف مى کند و مزايا و معايب آن را مى شمارد.
بخش «جهان الکترونيک» شامل تعريف عبارت e-mail و «تجارت الکترونيکى» بوده و مفاهم خريد اجناس و سرويس هاى آنلاين را بررسى کرده و برخى از مزايا و معايب آن را مى شمارد.
قسمت «سلامتى و ايمنى» به مواردى چون «ارگونوميک» و موارد حفظ سلامتى و ايمنى محيط کار مى پردازد. ضمن اينکه بخش «محيط زيست» نيز باعث آگاهى نسبت به بازيافت «خروجى هاى چاپ شده» و «کارتريج هاى تونر چاپگر» و استفاده از «مونيتورهاى سبز» مى شود با اشاره به اينکه استفاده از «پرونده هاى الکترونيکى» مى تواند به کاهش نياز براى مواد چاپ شده منجر شود.
قسمت «امنيت» شامل بخش هاى «امنيت اطلاعات» و «ويروسهاى کامپيوترى» مى باشد که در بخش امنيت اطلاعات، به تفاوت user ID و password پرداخته شده و اهمي «حق دسترسى» را گوشزد مى کند. و در بخش ويروسهاى کامپيوترى نيز به تعريف ويروسهاى کامپيوترى پرداخته شده و انواع مختلف ويروسها را مى شمارد و به راههايى که ويروسها مى توانند به يک سيستم کامپيوترى وارد شوند اشاره مى کند. همچنين برنامه هاى ضد ويروس (anti-virus) و محدوديت هاى آنها نيز بررسى مى شود. و در پايان به موارد احتياطى در هنگام download کردن فايلها و دسترسى به فايلهاى ضميمه مى پردازد.
قسمت آخر از سيلابس دوره IT به قوانين کپى رايت و «محافظت از داده ها» مى پردازد. و يادآورى مى کند که داده ها نيز از همان حقوق و مسئوليتهايى که در قوانين کپى رايت براى کارهاى چاپى و يا آثار موسيى ذکر شده اند، تبعيت مى کنند.
babak_farzin@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا