تکنولوژی

مديريت بازارهاى الکترونيکى در سازمان (6)

نام نویسنده: فرنود حسنى*

بخش مقاله ITiran – در يرنامه نويسى و طراحى وب سايتهاى حرفه اى امکانات مناسبى را در اختيار خواهيد داشت تا مراجه کنندگان به بخش هاى مختلف سايت خود راشناسايى و رد گيرى کنيد. از اين طريق شما مى توانيد به ميزان علاقمندى و توجه افراد مختلف به هريک از بخش هاى سايت خود که دربرگيرنده انواع اطلاعات خواهد بود پى ببريد و نتايج اين موضوع را مورد تحليل و بررسى قرار دهيد. براى اين منظور حتماً مشورت هاى لازم را با طراحان و برنامه نويسان سازمان خود انجام دهيد. هدف از انجام اين سرى از فعاليت هاى در واق شناسايى و دسته بندى مشترين بالقوه و بالفعل است
. شما مى توانيد بررسى کنيد که چند نفر ازکدام صفحه شما بازديد کرده اند و دليل اين امر را تحقيق کنيد. آيا در صفحات آموزشى تراکم بازديد کننده داريد و يا در صفحات ثبت سفارش؟ شما با رسيده به پاسخ اين پرسشها دقيقا مى توانيد رفتارهاى مشتريانتان را حدس بزنيد و نيازهاى انها را همگام و يا پيش از اعلام انها اجابت کنيد.
براى نمونه در کتابفروشى اينترنتى آمازون کاربران مى توانند نامه هاى الکترونيکى خاصى را دريافت کنند که حاوى نام کتب جديد درباره موضوعات مورد علاقه آنهاست. اين اطلاعات معولاً بر حسب سابقه خريدهاى مشترى و يا صفحات گزينش شده از وب سايت آمازون به دست مى آيند. در واقع روشى که ذکر شد مورد استفاده بسيارى از شرکتهاى مشترى محور قعال در دنياى اينترنت است. زيرا آنها به طور مستقيم به مشتريان خود دسترسى ندارند تا بتوانند کليه اطلاعات لازم را از آنها دريافت کنند از همين رو با صرف هزينه هاى کمتر بخشى از اطلاعات خود را از مراجعات گذشته مشتريان و يا از طريق فرم هاى الکترونيکى به دست مى اورند. با اين شيوه مشترى به صورت ناخودآگاه شما را از نيازها خود مطلع مى سازد.

• خلق ارزش براى مشترى
هرگونه خدمات جديدى که موجب جلب توجه مشترى و برترى شما نسبت به رقبايتان باشد تا مورد انتخاب او قرار گيريد براى مشترى ارزش محسوب مى شود. مديريت در بازارهاى الکترونيکى نيازمند مطالعه و تحقيق براى گزينش روش هايى است که به مشترى خدمات بيشتر از هزينه کرد زمان و پول صرف شده بدهد. درست به مانند کارى که کتابفروشى اينترنتى آمازون انجام مى دهد. در واقع آمازون اين امکان را به مشتريان را مى دهد تا بدون هيچونه صرف وقت اضافى کتاب دلخواه خود را با قيمتى ارزان تر و يا حداکثر برابر با پشت جلد کتاب تحويل بگيرند.
اين مسئله مى تواتد عمل خوبى براى ترغيب مشتريان به انجام خريد هاى الکترونيکى باشد . چون در واقع آمازون به علت عدم نياز به بسيارى هزينه هاى جنبى اين امکان را دارد که کتابها را فقط با صرف هزينه پستى به تمام نقاط دنيا ارسال کند و اين موضوع نيز يکى از نکات ارزشمند براى بازديدکنندگان پايگاه اينرنتى آمازون است که مى توانند مطمئن باشند در هرجاى دنيا قادر به ارائه و ثبت سفارش به کتابفروشى اينترنتى آمازون هستند.
اگر شما براى مراجعين سازمانتان اين امکان را فراهم بياوريد که بسيارى از خدمات شما را از طريق بستر هاى الکترونيکى درخواست و به سرعت دريافت کنند موجب حذف اتلاف وقت انها نسبت به گذشت شده ايد. به طور مثال بانک ها هميشه با مشتريانى مواجه هستند که براى پرداخت هزينه قبض هاى برق، تلفن و…مراجعه کردهاند اما در اين بين مجبور به صرف وقت و احتمالاً هزينه هايى هستند ضمن اين که بسيارى از افراد نيز به خاطر گرفتارى کارى پرداخت قبض ها را فراموش مى کنند. طى تحقيقات و مطالعاتى که در يکى از بانکها انجام شد اين امکان براى مشتريان فراهم امد که با کارتهاى اعتبارى و يا مراجعه به پايگاه اينترنتى بانک نسبت به پرداخت سريع و آسان هزينه هاى فوق اقدام کنند.گو اينکه اين کار از حجم فعاليت روزانه کارکنان بانک نيز کاست و موجب شد امکان ارئه خدمات جديد تر نيز فراهم شود. ادامه دارد…. *مسئول روابط عمومى مرکز ملى فناورى اطلاعات
[email protected]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا