تکنولوژی

مديريت بازارهاى الکترونيکى در سازمان (1)(e-marketing management )

نام نویسنده: فرنود حسنى

بخش مقاله ITiran – تجولات و پيشرفتهاى شگرفى که در دنياى تجارت بوجود آمده تاثيرات عميقى بر روند توسعه و مديريت برنامه هاى تجارى سازمان ها مى گذارد. سازمان ها و مديران پيشرو همواره به دنبال مطاله، کشف و گزينش شيوه هاى نوين مديريت بر بازار هستند. زيرا آنها هميشه به وجود رقبايى متفکر و قوى اعتقاد دارند. از اين رو تمام تلاش و برنامه ها و ظرفيتهاى سازمان خود را معطوف به شناسايى ضعفهاى خود و قوتهاى رقبا مى کنند. تا بتوانند در عرصه پيچيده رقابت هاى تجارى بازارهاى بيشترى را از آن خود کنند و درصد بالاترى از مشتريان را جذب نمايند.
با پيشرفتهاى حاصل شده در علوم مختلف مديران و سازمان ها ديگر به مانند گذشته محدود به استفاده و تجربه شيوه هاى سنتى نيستند.آنها مى توانند تاثيرات تمامى عوامل موثر در جذب و يا دفع مشتريان و موفقيت سازمان را در عرصه تجارت شناسايى و مورد ارزيابى قرار دهند.
امروزه اين عوامل و علوم به قدرى در هم پيچيده و برهم اثر گذارند که تمام کارشناسان مديريت به طور مثال بر حضور يک روانشناس اجتماعى در ساختار سازمان هاى که ارتباطات تنگاتنگى با مردم به عنوان مشترى دارد تاکيد مى ورزند تا وى بتواند با استفاده از شناختى که نسبت به محيط و مشترى پيدا مى کند روش هاى تقويت انگيزش را در مشتريان طراحى و پياده سازى نمايد.
يا سازمان پويا هميشه به دنبال روشهاى جديدى است که بتواند:

1) در استفاده از آن روش ها نسبت به رقبا پيشى بگيرد
2)بتواند در ارئه خدمات کاهش هزينه داشته باشد.
3)به درامد سازمان بيافزايد.
4) خدمات و کالاها را به شيوه هايى مطلوبتر و سريعتر به مشتريان ارئه دهد.
5)مشتريان خود را در دوبعد کمى و کيفى افزايش دهد.
براى دستيابى به اين اهداف و همچنين قرار گرفتن در موقعيت هاى مناسب پرورش خلاقيت بهترين و گسترده ترين ابزارى که در عصر حاضر در اختيار مديران سازمان هاست چيزى جز پديدهICT (فناورى اطلاعات و ارتباطات) نيست.
کارشناسان بر اين عقيده اند که بعد از انقلاب صنعتى مهمترى تحولى که در دنياى تجارت بروز پبدا کرده اينترنت است. تاثير ICT بر مديريت بازار چنان گسترده و فراگير است که به جرات مى توان ادعا کرد که شيوه برخورد و چگونگى استفاده از آن مى تواند تعيين کننده شکست يا پيرزى سازمان هاى باشد. براى موفقيت در تجارت نوين(E-Commerce) همه نيروهاى يک سازمان بايستى با اثرات و نتايج اين مهم آشنا شوند و به نقش آن در موفقيت شخصى و سازمانى ايمان پيدا کنند.
مديران موفق با مطالعه در ساختار سازمان و با شناخت کامل از ظرفيتهاى سازمان خود روش ها و برنامه هايى مبتنى بر بسترهاى ICT طراحى و به اجرا مى گذارند.
حال ببينيم هدف از استفاده از فناورى هاى ارتباطى و اطلاعاتى در مديريت بر بازارهاى تجارى پيست؟
بدون شک تضمين کننده حيات و بقا هر شرکت و سازمانى چرخه اقتصادى آن مجموعه مى باشد و اين چرخه اقتصادى ميسر نخواهد بور مگر با حضور و نقش افرادى به نام مشترى که در و اقع مديريت بازار در صدد است با استفاده از بهترين و جديدترين مکانيزم هاى علمى و عملى جذب و تشويق لازم را براى مشترى اعمال کندانتظار مديران بازاريابى از پديده ICT چيزى جز اين نيست که بتواند خواسته هاى به حق مشترينشان را با کيفيت بهتر و با سرعت بيشتر رفع کند.
مشترى مى خواهد بهترين کالا و خدمات را با کمترين هزينه ممکن و ظرف کوتاهترين زمان دريافت کند. در اين بين نبايد فراموش کرد مديرى موفق است که ضمن حفظ خواسته هاى مشتريان نيم نگاهى به مشترين جديد و بازارهاى تازه داشته باشد.
بنابراين مدير پيشرو سعى مى کند با استفاده از ابزارهايICT نسبت به خلق و دست يافتن به ازارهاى جديد اقدام کند و ضمن اينکه بر کميت مشتريانش مى افزايد باعث افزايش کيفى مشتريان نيز بشود.
ادامه دارد….

مسئول روابط عمومى مرکز ملى فناورى اطلاعات*

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا