تکنولوژی

نوت بوکهاى 2هزاردلارى به زير هزار دلار مى رسد

جام جم آنلاين – محققان رايانه اى در موسسه IDC مى گويند بازار خريد و فروش تا اواخر سال 2003 همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.
بر اين اساس قبلا رشدى معادل 4/6 براى بازار PC در نظر گرفته شده بود اما حالا محققان مى گويند بازار تا رشد معادل 4/8 درصد را نيز مى تواند در خود جاى دهد. راجر کاى در آى دى سى مى گويد: 2نکته بسيار مهم که باعث تغيير پيش بينى ها شده اين است که اولا خريدها در امريکا ادامه خواهد داشت و دوم اين که پس از کندى بازار آسيا بخاطر بيمارى سارس اينک بازار آنسوى دنيا رو به بهبودى است و مى تواند تا آخر امسال با سرعت بيشترى خود را بطرف بالا بکشاند. در مورد خريداران نوت بوک و دسکتاپ نيز راجر کاى گفت : هم مشتريان خانگى و هم بيزينس نه تنها دست از خريد و فروش نوت بوک برنداشته اند، بلکه به سرعت فرهنگ استفاده از نوت بوک به جاى دسکتاپ را دنبال مى کنن که اين امر به سود سازندگان بوده و باعث بالا رفتن درصد خريد و فروش نوت بوک شده است.
اما نوت بوک هنوز از 2منظر دچار مشکل است : يکى سرعت پرفورمنس آن در مقابله با رايانه روميزى است و ديگرى قيمت زياد آن در مقايسه با رايانه خانگي.
راجر کاى مى گويد: نوت بوکهاى با سرعت بالاتر بسيار گرانتر از دسکتاپ هستند اما با بکارگيرى فناورى هاى تازه تر در پردازنده ها هزينه کمترى را سازندگان تحمل کرده و در نتيجه ما شاهد کاهش هر روزه قيمت نوت بوک هستيم.
اين تحليل گر ارشد در IDC تاکيد کرد که ظرف ماههاى آينده شاهد کاهش شديد قيمت نوت بوک خواهيم بود. به گفته وى قيمت نوت بوک هاى Dell کاهش يافته و نستاريوى اينتل نيز با پردازنده M به زير 1000دلار خواهد رسيد که اين موضوع باعث مى شود تا نهايتا سقف 2هزار دلارى نوت بوکها شکسته شده و به زير 1000دلار برسد. تحولات چند سال اخير در بازار رايانه باعث شده تا على رغم نوسانات متعدد، کارشناسان پيش بينى کنند که حداقل رشد متعادلى در اين قسمت از بازار ادامه خواهد يافت.
در ابتداى سال ميلادى جارى يعنى مارس و ژوئن بيمارى سارس بازار آسيايى را تقريبا فلج کرد و ضربه سنگينى را به سازندگان وارد ساخت که هنوز در پى جبران آن هستند. بر همين اساس موسسه گارتنر نيز که مانند آى دى سى پيشتر رشد 2/7 درصدى را براى بازار رايانه پيش بينى کرده بد ، اينک مى گويد حداقل تا اواخر 2003 رشد نزديک به 9/8 درصد خواهد شد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. روش های کلیدی برای بهینه سازی سئو
    آموزش جامع و کاربردی درباره آموزش کامل ابزار SPYFU که شما حتما باید بدانید
    راهکارها و ترفندهای هوشمندانه برای محتواهای کپی – آپدیت شده جدید ۱۴۰۲

    ایده ها و ترفندهای هوشمندانه برای جنگو یا لاراول

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا