تکنولوژی

نصرالله جهانگرد:70 درصد سفرهاى درون شهرى براى کسب اطلاعات است

بخش خبر ITiran – نخستين همايش استفاده از فناورى اطلاعات در فرآيندهاى شهرسازى با حضور استانداران، شهرداران و کارشناسان IT شهردارى و شرکت هاى انفورماتيک سراسر کشور در سالن همايش ايرانيان مرکز مطالعات سياسى وزارت امور خارجه برگزار شد.
به گزارش دبيرخانه اين همايش نصر الله جهانگرد دبيرشوراى عالى اطلاع رسانى طيسخنرانى با عنوان ICT و توسعه شهرى پايدار گفت: در تهران با جمعيت سيالى بالغ بر ده ميليون نفر مواجه هستيم همچنين دو ميليون خودرو ، ترافيک سنگين تاحم و تلاقى از هم گسيختگى فراوانى را به وجود آورده است.
وى با اشاره به اين که هيچ گونه طرح جامعى در توسعه شهر تهران عملى نشده و بسيارى از سرمايه گذارى ها در اين شهر راکد مانده خاطر نشان کرد که نقش فناورى اطلاعات در رسيدن به شهرى سالم و پاک بسيار تعيين کننده است.
نماينده ويژه رييس جمهور زيرساخت هاى دانايى براى توسعه شهر را شامل جمع آورى داده ها ، حمل و نقل ، جمعيت شناسى ، GIS ، منابع ، آلودگى هوا و ساختمان هاى هوشمند دانست و گفت : ما ابتدا بايد اين پرسش را مطرح کنيم که کاربران و شهروندان چه نيازهايى دارند و در اين زمينه با دو مسئله روبه رو هستيم اول توسعه شهرى و دو خود فناورى اطلاعات براى پشتيابى از توسعه شهري.

جهانگرد گفت: ICT ( فناورى اطلاعات و ارتباطات) مى تواند کليه خدمات شهرى را در فضاى مجازى توسعه دهد و با ايجاد طرح جامع و ارتباط بخشى بين کانون هاى مختلف تصميم گيرى جامعى را در اين ميان به وجود آورد.
وى مزاياى استفاده از ICT براى توسعه شهرى را شامل تهسيل و افزايش اثر بخشى برنامه ريزى شهرى، مشارکت بهتر در برنامه ريزى و افزايش مقبوليت اجتماعى، بهبود شرايط اکولوژيکى و محيط زيست شهرى ، مديريت مناسب ترافيکى ، کارآيى و کاربرد شهروند محور فضاى زندگى و دسترسى بهتر به اطلاعات سازه ها و مبلمان شهرى ذکر کرد.
جهانگرد تصرح رد: به دليل اين که دسترسى به اين تکنولوژى تا کنون محدود بوده با کمبود دانش و مهارت ، فقدان انگيزه برجايگزينى روش هاى سنتى و عادت و گاه اجبار شهروندان در کسب خدمات رودر رو مواجه بوده ايم.
وى اجراى آموزش الکترونيکى براى شهروندان و ساده کردن برنامه هاى پيچيده آى سى تى را از پيش شرط هاى موفقيت در اين زمينه بر شمرد.
عضو سابق شوراى عالى ترافيک در بخش ديگرى از سخنرانى خود گفت: طبق بررسى هاى انجام شده 70 درصد سفرهاى درون شهرى براى کسب اطلاعات و تنها 30 درصد براى خود کالا و خدمات است.
وى افزود: اگر به شهروندان اطلاعات خوب بدهيم از طول سفر و به دنبال آن آلودگى هوا و ترايک به شدت کاسته خواهد شد.
وى ضمن انتقاد از اين که اغلب پروژه هاى سرمايه گذارى شده طى سال هاى گذشته در زمينه ترافيک درباره سخت افزار شهرى بوده گفت: در بسيارى از مطالعات و پروژه ها بر اين نکته تاکيد مى شود که اگر منحنى تقاضاى خودروى شخصى به شکل فعلى ادامه يابد حتى در صورت اجراى پروژه مورد نظر باز هم از ميانگين سرعت خودرو ها کاسته خواهد شد.
جهانگرد افزود: ما هميشه اين اعتقاد را داشته ايم که اگر ده درصد هزينه پروژه ها را در اختيار سيستم هاى اطلاعاتى بگذاريم و به انواع مختلف کتاب ، روزنامه ، آگهى ، اينترنت ، کامپيوتر اطلاعات را به شهروندان برسانيم به شکل کاملا محسسى با کاهش تقاضاى سفر مواجه خواهيم شد.
وى همچنين با اشاره به تغييرات صورت گرفته در شکل توزيع شهرها و نيروى کار در قرن جديد اشاره کرد و افزود: در قرن هاى گذشته نيروى کار به دنبال کارهاى مختلف در سطح شهرها به حرکت در مى آمد اما امروزه با تسهيلاتى که فناورى هاى اطلاعاتى و ارتباطى در اختيار جامعه قرار مى دهند اين کار است که بين مردم جابه جا مى شود و حتى کالا و خدمات در محل زندگى افراد تحويل مى شود و اين نتيجه انقلاب اطلاعات و ارتباطات است .

همچنين حيدر محمدى دبير همايش نقش فناورى اطلاعات در فرآيندهاى شهرسازى در سخنرانى افتتاحيه اين همايش گفت: على رغم اين که ادبيت فناورى اطلاعات در جهان و ايران نوپاست اما اين فناورى با رشد چشمگير و فزايده اى روبه رو بوده و امروز به جوانب گوناگون زندگى بشر نفوذ کرده و فرصت هاى فراوانى را پيش روى بشريت قرار داده است.

محمدى با اشاره به توسعه سازمان هاى مجازى و مواجه شدن مديريت توسعه با تحولاتى ژرف گفت: توان فوق العاده اين فناورى ها در انباشت و مدريريت اطلاعات و تحليل محتواى آنها ، توانمندى مديران را در تصميم گيرى هاى کلان و راهبردى سازمان گسترش داده است. در اين ميان شهردارى به عنوان نهادى که با حجم گسترده اى از اطلاعات شهرى روبه رو بوده و ارايه خدمات شهرى ، بخش عمده فعاليت آن را تشکيل مى هد ، نمونه مناسبى از سازمان هايى است که مى تواند با به کارگيرى اين ابزار تحولات گسترده اى را در راستاى خدمت رسانى به مردم ايجاد کند.
وى برگزارى همايش استفاده از فناورى اطلاعات در فرآيندهاى شهرسازى را فرصت مناسبى براى آشنايى دست اندرکاران شهرسازى و شهردارى با اين فناورى و تبادل نظر آن ها براى مهندسى مجدد فرآيندهاى شهرسازى دانست و گفت: در اين همايش استانداران و شهرداران بيش از 300 شهر کشور و کليه سازمان هاى خدمات کامپيوترى شهردارى هاى کشور و کارشاسان اين امر دعوت شد و کارشاسان در محورهايى چون تبادل تجربيات در به کار گيرى ابزار فناورى اطلاعات در مديريت شهرى، اسفاده از سيستم هاى شهرسازى به عنوان بخشى از دروازه دولت الکترونيک و محلى براى ارايه خدمات الکترونيکى به شهروندان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
محمدى افزود: جايگاه مديريت شهرى مبتنى بر فناورى اطلاعات ، نقش فناورى اطلاعات در بهينه سازى فرآيندهاى شهرسازى ، بررسى موانع توسعه سيستم هاى موجود و ارايه پيشنهادهاى اجرايى، ارتباط متقابل سيستم هاى اطلاعات املاک و سيستم هاى اطلاعات جغرافيايى و شهرسازى الکترونيک و همچنين روش هاى به کارگيرى نقشه در ارتباط با سيستم هاى شهرسازى الکترونيکى از ديگر محورهاى مورد بحث در اين همايش برشمرد.
گفتنى است در حاشيه اين همايش کارگاه تخصصى فناورى اطلاعات در فرآيندهاى شهرسازى برگزار شد.
نخستين همايش نقش فناورى اطلاعات در فرآيندهاى شهرسازى با حمايت شوراى عالى اطلاع رسانى ؛ انجمن شرکت هاى انفورماتيک و شرکت مارليک کاميپيوتر برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا