تکنولوژی

نگاهى به پيشرفتهاى بانک کشاورزى در زمينه E-Banking

نام نویسنده: فرند حسنى

بخش مقاله ITiran – توسعه ICT آثار وتبعات مثبتى در عرصه هاى مختلف اقتصادى جوامع بهره بردار از اين فناوريها گذاشته است. تجارت نوين نيازمند ابزارها و زير ساختهاى مناسبى براى گسترش فرآيند هاى اقتصادى است. يکى از مهمتري شاخص هاى مراودات تجارى بانک ها هستند . بانکها با برقرارى ارتباطات تنگاتنگ و نزديک با مردم نقشى کليدى را در عرصه تجارت بازى مى کنند و به همين دليل خميشه در تلاش هستند براى پيشى گرفتن از رقبا خدمات خود را در ابعاد کمى و کيفى گسترش دهند. ورود بانکها به عرصه بزرگ ICT اين امکان را براى آنها فراهم آورد تا جهش هاى چشمگيرى براى ارائه و گسترش خدمات خود داشته باشند. آنها با استفاده از ابزارهاى ارتباطى و اطلاعاتى هر روز شيوه هاى جديد ترى را به مشريان خود معرفى ميکنند تا مشترى سريعتر و بهتر از گذشته خدمات مورد نيازش را دريافت کند. در و اقع فناورى هاى ارتباطى و اطلاعاتى به بانکه در رسيدن به شعار هميشگى مشترى محورى کمک بزرگى کردند.
اتوماسيون سيستم هاى بانکى در کنار آموزش مناسب کارکنان و مشريان به بانک ها اين فرصت را داد که ضمن ارائه خدمات مطلوب تر اعتماد مشتريان را به استفاده از سيستم هاى الکترونيکى بانکدارى افزايش يابد.
در اين بين بانکهاى کشور ما نيز از قافله عقب نماندند و با شناخت مناسب ظرفيتها و نيازهاى مردم اقدام به اشاعه و گسترش سيستمهاى الکترونيکى بانکدارى کردند و در اين عرصه نيز رقابت قابل توجهى را براى جذب هرچه بيشتر مشتريان آغاز نموده اند. بانک کشاورزى به عنوان يکى از بانکهايى است که توجه خاصى با مسئله بانکدارى الکترونيکى دارد و در اين بين کليه نيروها و توانمنديهاى خود را صرف گسترش و بهينه سازى خدمات خود مبتنى بر سيتم هاى نوين بانکدارى الکترونيکى کرده است.
در آستانه نمايشگاه با نکدارى در محل دائمى نمايشگاه هاى تهران سعس مى کنيم با روند مکانيزاسيون در بانک کشاورزى آشنا شويم.
روند توسعه بانکدارى الکترونيکى در سال 1382 با جديت و تلاش خوبى پى گيرى شده است و تا کنون قريب به هزار و پانصد شعبه مجهز به وسائل و نرم افزارهاى لازم براى ارده خدمات ماشينى و با کيفيت بهتر به مشريان شده اند همچنين با گسترش کاربرد سيستم هاى تلفنبانک تعداد شعبى که مجهز به اين سيستم که خدمات اطالع رسانى خود ار در مورد حسابهاى مختلف را از طريق تلفن و نمابر به مشتريان ارائه مى کند به حدود هزار شعبه رسيده است.
يکى از مهترين طرحهاى اجرا شده در بانک کشاورزى در زمينه رسيده به بانکدارى الکترونيکى طرح جامع نظام مدرن بانکدارى مهر است.
از ابتداى سال 1379 بانک کشاورزى با توجه به ضرورت ارتقا خدمات بانکى و ارائه تسهيلات و امکانات بيشتر به مشتريان ضمن بررسى نيازها اقدام به تعيين طرحى براى يکپاچه سازى طرح جامع نظام مدرن بانکدارى با نام اختصارى مهر يا به عبارت ديگر مديريت هوشمن رايانه اى کرد. هم اکنون بر نامه هاى لازم جهت گسترش دستگاههاى خود پرداز اين طرح تا سطح 1700 شعبه در حال انجام است همچنين سيستم مهر خدمات مربوط به حساب جارى متمرکز مهررا در سطح بيش از 900 شعبه سراسر کشور به صورت online انجام مى دهد و طبق برنامه هاى تعيين شده تعداد کاربران کارتهاى مهر از مرز 200 هزار نفر نيز گذشته است.
بانک کشاورزى با تجهيز شعب خود به سيستم مهر توانسته است مشارکت مناسبى نيز در طرح شتاب يا همان شبکه بين بانکى داشته باشد که امکان استفاده همزمان از کارتهاى اعتبارى اين بانک را در شعب خود پرداز بانک صادرات، توسعه صادرات و سامان فراهم اورده است.
يکى از جديدترين طرح هاى بانک کشاورزى استفاده از سيستم هايSMS است که از اين طريق به کاربران خود امکان مى دهد تا به وسيله دستگاه تلفن همراه خود در روز دو مرتبه موجودى حساب هاى خود را بررسى کنند و گزارش هاى لازمه را دريافت کنند.
از ديگر طرحهاى اين بانک راه اندازى اينترانت دو زبانه با آدرسwww.agri-bank.com است که در اين شبکه اطلاعات گسترده اى در خصوص خدمات، اطلاعات سازمانى، آيين نامه ها و بخش نامه ها، گزارش عملکرد، سامانه پيام بانک با اکان دريافت پيشنهادات و نظرات مشتريان و ارتباط با مدير و ارسال پيام از طريق شبکه فراهم شده است.
يکى از مهترين طرحهايى که در سال 1382 از طريق بانک کشاورزى به انجام خواهد رسيد که در واقع يکى از حياتى ترين نيازهاى روند توسعه تجارت الترونيک است ايجاد کارتهاى اعتبارى است. بانک کشاورزى در اين زمينه با سه نوع کارت اعتبارى خدمات خود را ارائه مى کند.
کارت طلايى يا GOLDEN CARD که اعتبارى بالغ برده ميليون ريال را در اختيار کاربران خود مى گذارد.
کارت سيمين يا SILVER CARD که اعتبارى بالغ بر پنج ميليون ريال را در اختيار کاربر قرار مى دهد. و کارت سبز (معمولى) که اعتبارى بالغ بر سه ميليون ريال را براى کابر فراهم مى کند.
بانک کشاورزى در صدد راه اندازى سيستم ارسال صورتحساب مشتريان از طريق پست الکترونيکى مى باشد.
شايد يکى از قوى ترين و مهترين فعاليتهاى بانک کشاورزى را بتوان راه اندازى مر کز ارتباط سبزcall center ، عنوان کرد اين مرکز که به صورت 24 ساعته فعال است از طريق کارشناسان خود مشاوره و راهنمايى لازم را در اختيار مشتريان خود قرار مى دهد.
از ديگر خدمات پيش بينى شده در سامانه پيام بانک مى توان به موارد زير اشاره کرد:
1)سيستم پرسش و پاسخ(سامانه ارتباط مشتريان): براى ارتباط بى واسطه و شبانه روزى مديران بانک با مشتريان و همکاران
2) سيستم خدمات اطلاع رسانى (اطلاع رسانى مکتوب از طريق دورنگار): برايدريافت اطلاعات به صورت مکتوب در مورد اطلاعات شعب و طرح هاى بانک.
3)سيستم اطلاع رسانى شعب: براى دسترسى سريع به شماره تلفن يک يا چند شعبه
4) سيتم ارز گويا: براى اطلاع يافت از نرخ ارز توافقى
5)سيستم ارتباط با مدير(سيستم پست صوتى)

با اين توضيحات بايد خاطر نشان کرد که در نظام هاى بانکدارى الکترونيکى توجه جدى و مهمى در آموزش به کارکنان و انتقال اطلاعات کاربردى به مشتريان مى شود. از همين روست که بايد اصل اول براى توسعه و ترويج نظام هاى بانکى مبتنى بر سيستم هاى الکترونيکى را مشترى مدارى عنوان کنيم. اميد است برنامه ريزى ها و طرحهاى مورد توجه از جانب مسئولان بانک کشاورزى بتواند تاثير مثبتى بر روند توسعه و کاربرى بانکدارى الکترونيک در بين مردم داشته باشد چرا که توجه و اقبال عمومى به استفاده از اين ابزار در نهايت به رشد و توسعه نظام هى اقتصادى کشورعلى الخصوص بخش کشاورزى که بدون شک نقش عمده اى در دست يابى به توسه پايدار دارد خواهد انجاميد. در گزارش هاى بعدى ساير بانکها را از نظر سيستم هاى E-banking مورد بررسى قرار خواهيم داد.

کارشناس شبکه هاى اطلاع رسانى*

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا