تکنولوژی

استعفا، ماهواره و باقى قضايا

نام نویسنده: عليرضا صالحى

ماهنامه شبكه – موضوع ربوده شدن بيش از 350 نام دامنه (Domain) اينترنتى كه كنترل سايت‌ها را از دست صاحبان آن‌ها خارج كرد و پس از آن اعلام رسمى دستگيرى رباينده يا هكر، از جمله مهم‌ترين رويدادهاى عرصة IT كشور در ماه گذشته بوده است. سرويس‌هاى ارزان‌قيمت ميزبانى يا Hosting و ناآگاهى اغلب دست‌اندركاران اين حوزه از مسائل امنيتى، موجب شده است كه هر از چندى اين قبيل مسائل رخ دهد و دارندگان سايت‌ها را با مشكل روبرو سازد. هرچند كه اين بار مسئله قدرى متفاوت است و هكر مزبور موفق شده از طريق مهندسى اجتماعى يا به اصطلاح هك كردن مسئولان شركت اصلى فروشنده خدمات، به رمز عبور Domain Panel سايت‌ها دسترسى پيدا كند. اما چيزى كه اين خبر را متمايز ساخت، اعلام رسمى دبير كميته مبارزه با جرايم اينترنتى و نماينده رئيس‌جمهور در طرح تكفا مبنى بر دستگيرى شخص هكر بود. هرچند كه هنوز اخبار ديگرى از اين موضوع منتشر نشده است ولى اين نويد مى‌رود كه بالاخره اولين گام در راه مبارزه با جرايم اينترنتى برداشته شده است. رسيدن به سوداى دولت الكترونيكى و تجارت الكترونيكى، بسترى ايمن و مطمئن مى‌طلبد.

آموزشى براى همه
دولت دوبى يا بهتر بگوييم دولت الكترونيكى دوبى براى آموزش شهروندانش با مفاهيم مرتبط با e و به خصوص e-government كه همان دولت الكترونيكى است برنامه ويژه‌اى به نام e4all ترتيب داده است. اين آموزش كه در قالب ارائه يك بسته يا Package ارائه مى‌شود شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب، يك دوره آموزشى رايگان 32 ساعته در مورد مسائل IT و اشتراك رايگان چندين نشريه مرتبط با IT است. دولت دوبى از 2 سال پيش كه موضوع برقرارى دولت الكترونيكى را به طور جدى آغاز كرده است تصميم دارد با توسعة آن خود را به كانون IT منطقه تبديل نمايد.

وزيرى بدون معاون
مهندس نصرا… جهانگرد كه پس از معرفى طرح تكفا به مطرح‌ترين چهره دولتى در حوزه IT تبديل شده بود، از معاونت برنامه‌ريزى و توسعه وزارت پست و تلگراف و تلفن استعفا داد تا آن گونه كه خودش گفته است اين مسئوليت «بخشى»، مانع از انجام وظيفه در ساير مسئوليت‌هاى «فرابخشى» نشود. حول و حوش اين استعفا گفته‌ها و ناگفته‌ها بسيار است وليكن آن‌گونه كه مهندس جهانگرد گفته فعلاً مهم آن است كه هرچه بهتر بتوان روى طرح تكفا و به ثمر نشستن آن انرژى گذاشت. وى همچنان دبير شوراى عالى اطلاع‌رسانى و نماينده ويژه رئيس‌جمهور در طرح تكفاست.

دولتى روى خط
بالاخره طرح دولت الكترونيكى در كشورمان به مراحل اجرايى خود رسيده است و اين مى‌تواند خبرى خوب باشد. بيش از 5 سايت از سايت‌هاى دولت الكترونيكى در استان‌هاى مختلف كشور از جمله خراسان به مرحله بهره‌بردارى رسيده‌اند و نخستين گام‌ها در زمينه الكترونيكى كردن امور ادارى دولت برداشته شده است.
اما كماكان اين نگرانى پابرجاست كه آيا هنگام طراحى اين شبكه‌ها، در مورد كاربردهاى آن و بستر نرم‌افزارى دولت الكترونيكى نيز هم‌زمان اقدام شده است و آيا قرار است هم‌زمان با راه‌اندازى فيزيكى اين بسترها، استفاده عملى از آن‌ها بشود يا خير، ضمن آن كه هكرهاى حرفه‌اى هنوز وارد ميدان نشده‌اند، آيا شبكه دولت نخستين آوردگاه آنان خواهد بود؟

خريدى براى انبار
در حالى كه آخرين شركت‌هاى مخابراتى انحصارى در منطقه نظير شركت مخابرات عمان در حال ورود به بازار رقابت آزاد هستند و انحصار خود را مى‌شكنند، در همايش چالش‌هاى صنعت مخابرات، آقاى محمدخانى _ دبير سنديكاى توليدكنندگان تجهيزات مخابراتى _ آمار و ارقامى را از خريدهاى شركت انحصارى مخابرات ايران مى‌دهد كه عكس‌العمل مديرعامل شركت را در پى دارد.
محمدخانى اشاره مى‌كند كه بيش از 400 ميليون‌دلار ريد سوئيچ از الكاتل، سوئيچ‌هاى تلفنى NEC و زيمنس، سيستم PDH نوكيا، 2 ميليون دلار خريد كابل از NEC ، 50 ميليون دلار خريد كارخانه توليد فيبر نورى و همين مبلغ خريد شبكه اوليه تلفن همراه از نوكيا همگى اشكالات وجود سيستم انحصارى مخابراتى است كه ضمن وارد آوردن زيان به كشور و عدم رشد صنعت مخابرات در داخل، موجب بروز اشكالات فراوان براى استفاده‌كنندگان نيز مى‌شود. آقاى دكتر بهرامپور كه در حال حاضر مديرعامل شركت مخابرات ايران است نيز در مصاحبه‌اى مطبوعاتى اعلام داشته‌اند كه كنار گذاشتن برخى تجهيزات از جمله خريدهاى صورت گرفته از شركت الكاتل به دليل تغيير تكنولوژى و نياز ب ورود فناورى‌هاى نوين به داخل مجموعه مخابرات بوده است و انجام اين امر موضوعى طبيعى است.
ما در اين‌جا قصد نقد هيچ كدام از طرفين را نداريم اما اميدواريم با تغييراتى كه در ساختار وزارت پست و تلگراف و تلفن و به تبع آن شركت مخابرات پديد خواهد آمد، اين قبيل امور در فضايى شفاف‌تر انجام بگيرد. ( هنگام چاپ اين مطلب ، آقاى دكتر بهرامپور هنوز مديرعامل شركت مخابرات ايران بودند.)

ماهواره‌اى براى هيچ كجا
سرنوشت ماهواره زهره مشخص شد و اين نتيجه حاصل شد كه فعلاً ماهواره‌اى نداريم! در مورد اين ماهواره كم و كيف خريد آن مكرراً در اين صفحه خوانده‌ايد. نظر به اهميت تغيير وضعيت آن، توضيحات بيشترى را در شماره آينده «دريچه» خواهيد خواند.

برگزار خواهند شد
سمينار رهبرى و نوآورى _ 10 تا 14 آگوست 2003 _ بيروت (www.euromatch.co.uk) سمينار فناورى شبكه‌هاى SDH _ 23 تا 27 آگوست 2003 _ دوبى (www.euromatch.co.uk)
كامپيوتر سعودى 2003 _ 3 تا 7 سپتامبر 2003 _ رياض (www.recexpo.com)

arsalehi@hotmail.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. معرفی تکنیک های خلاقانه برای طراحی غیرحضوری کارت ویزیت | آپدیت جدید گفت:

    آموزش های لازم و ضروری در مورد ویراستار (آموزش قدم به قدم)
    بایدها و نباید ها در مورد طراحی وب سایت واکنشگرا
    ترفندها و ایده های نوین برای اهمیت شاخص کلیدی عملکرد | آپدیت جدید ۱۴۰۲

    ترفند ها و تکنیک های هوشمندانه برای جلسات آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا